سرویس تئاتر هنرآنلاین: امروز چهار‌شنبه هشتم بهمن‌ماه و در هشتمین روز برگزاری سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مجموعا 18 نمایش در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و رادیویی در قالب بخش‌های مختلف برای علاقه‌مندان تئاتر اجرا می‌شود که در میان این آثار پیشنهاد می‌کنیم تماشای 3 نمایش صحنه‌ای‌ "عزیز شنگال"، "هم هوایی"، "ایران - استرالیا" و نمایش خیابانی "هفت شهر عشق" از دست ندهید.

سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در هشتمین روز جشنواره سی‌وسوم میزبان نمایش "عزیر شنگال" به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی از تهران است. این نمایش در قالب بخش‌ میهمان جشنواره در دو نوبت 18 و 20:30 به مدت 60 دقیقه روی صحنه می‌رود.

قطب‌الدین صادقی درباره این نمایش خود با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین ستم‌دیدگان در هر جنگی، زنان و کودکان هستند، گفته: این نمایش تفسیری کاملا عاطفی و زیباشناسانه از مسائل روز انسانی ماست. در واقع من نمی‌توانم شاهد چنین فاجعه‌ای که هم ضد دین و هم ضد انسانیت است باشم اما با آن مقابله نکنم.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در ادامه درباره خط داستانی این اثر نمایشی با اشاره به اینکه "عزیز شنگال" یک اثری بی‌کلام است که همراه با موسیقی، حرکت و تصاویر گروهی، یک تراژدی جان‌گداز را از زاویه دید کودکان و زنان جنگ زده روایت می‌کند، توضیح داده: "عزیز شنگال" یک روایت مستند است و داستان زندگی پسری به نام عزیز است که در جنگ خانمانسوز شنگال گم می‌شود و به مدت 4،5 روز کسی نمی‌داند در چه وضعیتی به سر برده. او کوه به کوه و صحرا به صحرا سرگردان بوده تا بالاخره به منطقه کردنشین سوریه می‌رسد. اما وقتی او را پیدا می‌کنند در کمال حیرت می‌بینند که به دلیل ترس و وحشت تنهایی آن کودک با چشمان کاملا باز و بدون پلک زدن هیچ جایی را نمی‌دیده. در واقع نه گریه می‌کرده و نه فریادی می‌زده و نه حتی درخواست چیزی را داشته و به دلیل تنهایی و ترس از بیابان و گرمای شدید و تشنگی و گرسنگی بینایی‌اش را از دست می‌دهد و سرانجام به دلیل عمق دردی که بر او گذشته از این جهان می‌رود. این در حالی است که کسی هم نمی‌داند که او از کجا آمده بود و پدر و مادرش که هستند. تنها خودش را عزیز معرفی کرده بود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم گرفته این نمایش را بدون دیالوگ و کلام اجرا کند، اظهار داشته: زمانی‌که متن را می‌نوشتم متوجه شدم که کلمات و واژه‌ه‌ها در بیان این تراژدی که برای این کودک اتفاق افتاده بسیار ناتوان هستند. در واقع آنقدر درد عمیق و زیرپوستی است که دیالوگ و واژه پایان قصه را نمی‌تواند به درستی بازگو کند. به همین خاطر نمایش را با حرکت و تصویر تجسم کردم و نوشتم چراکه به این نتیجه رسیدم که تنها راه تاثیرگذار برای نشان دادن درست چنین تراژدی حشتناکی، حرکت و خروش و تصویر، موسیقی، نماد و لباس است و با اینها می‌توانیم بهتر شهادت بدهیم که آن مردم مظلوم چه رنج و آزاری را متحمل شده‌اند.

نمایش "هم هوایی" به نویسندگی مهین صدری و کارگردانی افسانه ماهیان از تهران، در دو نوبت 17 و 20:30 به مدت 100 دقیقه، در قالب بخش‌های مسابقه بین‌الملل و مرور تئاتر ایران در سال 1393، در تالار حافظ اجرا می‌شود.

افسانه ماهیان کارگردان نمایش ˝هم هوایی˝ درباره این اثر نمایشی می‌گوید: برای من در ابتدا تِم و سوژه مهم‌ترین چیزی است که برای انتخاب کارم به آن دقت می‌کنم و واقعا اینگونه نیست که به طور عمد به سراغ متن‌هایی بروم که در آنها به موضوعات زنان به شکل ویژه پرداخته شده باشد.

ماهیان درباره چگونگی روند اجرای نمایشنامه‌ "هم هوایی" نوشته مهین صدری و ویژگی‌هایی موجود در متن که انگیزه‌های لازم برای کارگردانی این اثر را در او به وجود آورد، گفته: مدت‌ها بود که به دنبال نمایشنامه‌ای با یک موضوع بکر برای اجرا بودم تا اینکه نمایشنامه "هم هوایی" به دستم رسید و با توجه به اینکه نوع نگارش و سبک مهین صدری را می‌پسندیدم و قبلا هم کارهای او را با امیررضا کوهستانی دیده بودم، تصمیم گرفتم که متن را اجرا کنم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره حضورش در کارهایی که به طور ویژه به موضوعات زنان می‌پردازند، گفته: واقعیت اینست که برای من در ابتدا تِم و سوژه مهم‌ترین چیزی است که برای انتخاب کارم به آن دقت می‌کنم و اگر تِم را دوست داشته باشم اینکه موضوع زنانه یا مردانه باشد برای من هیچ فرقی ندارد و واقعا اینگونه نیست که به طور عمد به سراغ متن‌هایی بروم که در آنها به موضوعات زنان به شکل ویژه پرداخته شده باشد. البته نمایشنامه "هم هوایی" مشخصا یک موضوع زنانه است ولی قبل از اینکه یک موضوع زنانه باشد یک موضوع انسانی است.

کارگردان نمایش "پالتوی پشمی قرمز" درباره شیوه اجرایی "هم هوایی" عنوان کرده: این نمایش برعکس"سه جلسه تراپی و یک مهمانی" بستری کاملا غیررئال دارد، اما در جزئیات، در بازیگری و فرم ویژه طراحی صحنه و اکت بازیگران نسبت به اتفاق‌هایی که در نمایش می‌افتد کاملا رئالیستی است. با این حال بخاطر استفاده از یک نوع فرم و مینی‌مالیزم که در اجرا از آن بهره گرفتم نمی‌توانم بگویم که این نمایش نمونه یک اثر کامل و مشخص رئالیستی است اما بی‌تردید از عناصر رئالیستی زیادی در آن استفاده شده است.

ماهیان با بیان اینکه "هم هوایی" به نوعی در گونه تئاتر مستند که نگاهی به اتفاقات واقعی جامعه دارد و کاراکترها هم به نوعی برای تماشاگر شناخته شده هستند تعلق دارد، توضیح می‌دهد: "هم هوایی" روایت سه زن با شخصیت‌های کاملا متفاوت از همدیگر که شباهت‌هایی با هم دارند از سه نسل مختلف است که هر کدام به صورت موازی به بیان زندگی خود با سبک سیاق‌های مخصوص به خود می‌پردازند و به موازات هم داستان زندگی‌شان و سرنوشت خود را برای تماشاگر تعریف می‌کنند.

ستاره اسکندری، الهام کردا و باران کوثری بازیگران این نمایش هستند.

نمایش "ایران - استرالیا" به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان سومین پیشنهاد امروز ما برای دوستداران تئاتر است. افشاریان هم که پیش از این نمایش "ایران - استرالیا" را در تهران روی صحنه برده، درباره تغییرات به وجود آمده در نمایش گفته: ما این شانس را داشتیم که بعد از اجرای عمومی خود، با نظرات مختلفی رو‌به‌رو شویم و توانستیم با توجه به این نظرات، مشکلات فنی و دراماتیک کار را برطرف کنیم.

او ادامه داده: یک اپیزود از این نمایش را به تمامی حذف کردم و اپیزودهای دیگر رابا خوانشی تازه، تغییر دادم. تاکید روی نمایش محیطی هم پررنگ تر شده است.

او درباره مراحل تولید این نمایش گفته: نمایش "ایران- استرالیا" تولید یک ساله من و بچه های دانشگاه هنر است. در کارگاهی آموزشی به نام از ایده تا اجرا این نمایش را از مراحل اولیه شکل دادیم و به صحنه بردیم.

کارگردان نمایش "ننه دلاور بیرون پشت در" درباره اهمیت آموزش به نسل جوان افزوده: ما مسئولیتی در قبال نسل‌های بعدی تئاتر داریم. تجربه به صحنه بردن و اجرای عمومی ماحصل این کارگاه که همین نمایش "ایران - استرالیا" است، تجربه‌ای بسیار سخت برای من بود.طوری که باعث شده دیگر از این کارها نکنم. این مسئله نباید به این گونه باشد.

تماشای نمایش خیابانی "نگرانم" را فراموش نکنید

نمایش "نگرانم" کاری از احمد صمیمی آخرین پیشنهاد ما برای هشتمین روز جشنواره است. احمد صمیمی، کارگردان نمایش "نگرانم" که از تهران در بخش خیابانی حضور یافته است، این اثر را با موضوع بحران کم‌آبی معرفی و می گوید: تئاتر خیابانی همیشه به دنبال معضلات اجتماعی است، بر عکس نمایش‌های صحنه‌ای که بر محور یک درام مشخص هستند. از نظر من، معضل فعلی ما کم‌آبی است برای همین این نمایش را بر اساس همین موضوع طراحی کردم. شاید دیدن این نمایش مخاطبانم را لحظه‌ای به فکر وا دارد و تاثیری روی روند مصرف و رویکردشان داشته باشد.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور از اول تا ۱۲بهمن ماه ۹۳برگزار می‌شود.

انتهای پیام/