سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: هرساله طی روزهای برپایی جشنواره تئاتر فجر، چاپ و عرضه نمایشنامه از سوی ناشران مورد توجه قرار می‌گیرد؛ زیرا علاقه‌مندان این ژانر هنری از سراسر کشور به تهران می‌آیند تا از نزدیک شاهد این رویداد مهم تئاتری باشند و همین موضوع می‌تواند به بازار کتاب و آثار نمایشی مکتوب، قوت ببخشد. طی برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر فجر نیز ناشرانی از جمله افراز و بوتیمار نمایشنامه‌هایی را به بازار کتاب رساندند.

از نمایشنامه‌هایی که در این بازه زمانی منتشر شده می‌توانیم به سه نمایشنامه در نشر افراز و دو نمایشنامه در نشر بوتیمار اشاره کنیم.

نمایشنامه "یرما" نوشته فدریکو گارسیالورکا که توسط یدالله رویایی به شعر و نثر برگردانده شده است، در هفته‌ اخیر به بازار کتاب آمد. این اثر در قالب صدوسومین نمایشنامه‌ی برتر جهان انتشارات افراز منتشر شده است.

"یرما"‌ نمایشنامه‌ای سه‌پرده‌ای است که فدریکو گارسیا لورکا در سال 1934 نوشته است. وی این نمایشنامه را "شعری تراژیک" توصیف کرده است.

نمایشنامه‌ی "یرما" درباره‌ی زنی بی‌فرزند در منطقه‌ای روستایی در اسپانیا است که شوق بی‌حاصلش برای مادر شدن در نهایت بدل به عقده‌ای می‌شود که او را به‌سوی ارتکاب جنایتی هولناک سوق می‌دهد.

این نمایشنامه در سال گذشته به کارگردانی دکتر علی رفیعی روی صحنه رفته است. این نخستین اثری است که انتشارات افراز از لورکا منتشر می‌کند.

"بوطیقای شعر حجم" عنوان اثری است که درباره یدالله رویایی توسط انتشارات افراز به چاپ رسیده است. این انتشارات همچنین مجموعه شعر "لبریخته‌ها" را از او با افزوده‌ها و مقدمه‌ها‌ی تازه به چاپ رسانده است.

نمایشنامه "یرما" در 87 صفحه و در 1100 نسخه و با بهای 5500 تومان منتشر شده است.

از طرف دیگر نمایشنامه "باغ آلبالو" اثر اقتباسی دیوید ممت از نمایشنامه مشهور آنتوان چخوف با ترجمه غلامحسین دولت‌آبادی و انسیه رحمتی منتشر شد.

این نمایشنامه در قالب صد و شصت و نهمین شماره از مجموعه "نمایشنامه‌های برتر جهان" انتشارات افراز به‌چاپ رسیده است.

"باغ آلبالو" داستان یک زن اشراف‌زاده روس و خانواده‌اش را روایت می‌کند که به‌علت قرض رو به ورشکستگی هستند و باغ آلبالوی خاطره‌انگیزشان در گرو بانک است و چون خانواده غیر از قرض عایداتی ندارد، قرار است در موعد معینی باغ و ملکشان حراج شود...

به‌عقیده‌ی منتقدان، مساله اصلی در "باغ آلبالو" این نیست که بگوییم این نمایشنامه در دوره روسیه تزاری رو به زوال شکل گرفته است. یا این‌که در‌برگیرنده سنت‌های غنی و ضعیف است. ما به این دلیل شیفته نمایشنامه می‌شویم که با ناخودآگاه ما حرف می‌زند و هر یک می‌کوشد جنسیت ناکام و سرخورده خود را ارضا کند.

انتشارات افراز پیش از این از دیوید ممت کتاب "درست و نادرست: بدعت و عقل سلیم برای بازیگر" را منتشر کرده است.

انتشارات افراز نمایشنامه "باغ آلبالو" را در 1100 نسخه و با بهای 6600 تومان به بازار کتاب فرستاده است.

کتاب "عشق و دو نمایشنامه دیگر" اثر توفیق الحکیم نیز با ترجمه قاسم غریفی در قالب صدوهفتمین جلد از مجموعه نمایشنامه‌های برتر جهان انتشارات افراز به بازار کتاب آمد.

این کتاب شامل سه نمایشنامه‌ تک‌پرده‌ای است که در یک جلد کتاب به‌چاپ رسیده است.

نمایشنامه "عشق" دارای هشت پرسوناژ است که در کنار نمایشنامه سه‌پرسوناژی "بین رویا و واقعیت" و نمایشنامه دوپرسوناژی "سفر شکار" منتشر شده است.

توفیق الحکیم (1978-1902 م) نمایشنامه‌نویس، داستان نویس و محقق برجسته عرب در اسکندریه مصر به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی و متوسطه در قاهره، وارد دانشکده حقوق شد و لیسانس گرفت. سپس به خواست پدر و مادرش برای گرفتن مدرک دکتری در همان رشته روانه پاریس شد، اما توفیق جوان در پاریس یکسره وقتش را صرف ادبیات و مطالعه در فرهنگ و نمایش اروپا کرد و دو سال بعد بی‌آن‌که از پایان‌نامه‌اش دفاع کند به مصر بازگشت. توفیق حکیم تا سال 1967 بیش از 80 نمایشنامه به رشته تحریر در آورد که 20 اثر آن اقتباس‌هایی از میراث نمایشی جهان بود.

انتشارات افراز پیش از این نیز از این نویسنده نمایشنامه "سرنوشت سوسک" را با ترجمه عظیم طهماسبی و علیرضا اسدی به چاپ رسانده بود.

"عشق و دو نمایشنامه دیگر" در 80 صفحه و با بهای 5500 تومان به چاپ رسیده است.

اما از سوی نشر بوتیمار کتاب برگزیده نخست هفتمین دوره جایزه کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر و برگزیده اردیبهشت تئاتر ایران در سال 1388 به چاپ رسید. کوکوی کبوتران حرم اثر علیرضا نادری با قیمت 10500 تومان منتشر شده است.

نمایشنامه "کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو" اثر نادر برهانی مرند نیز آخرین این کتاب‌هاست. این کتاب نیز در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 7800 تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/