به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه "دستاس" به سرپرستی پیام جهانمانی یکی از اجراهای بخش نسلی دیگر در سی امین دوره جشنواره موسیقی فجر است. این اجرا شامل سه نوازی تار است که در نوع خود در موسیقی ایران رخداد کم نظیری است.

جهانمانی درباره اجرای گروه دستاس گفت: مجموعه‌ای به نام "دستاس" را در ماه‌های گذشته منتشر کردیم که شامل سه نوازی تار است. بخشی از اجرای ما در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر شامل همین مجموعه ‌است و بخش دیگر آن تکنوازی تار است.

وی ادامه داد: در مجموعه "دستاس" سه نوازنده تار حضور دارند. چارچوب و فضای اثر از قبل مشخص شده و براساس حسی که در لحظه بر نوازندگان جاری است، شکل می‌گیرد. در واقع ملودی‌ها از قبل طراحی شده و بر اساس ملودی‌ها اما با تکیه بر سلیقه لحظه‌ای نوازندگان اجرا را پیش می‌بریم که طراحی ملودی‌ها یا‌‌ همان آهنگسازی را من انجام می‌دهم.

شرکت کننده در بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی فجر، تاکید کرد: ‌ کار ما بداهه نوازی نیست، بلکه بداهه‌پردازی است. زیرا چارچوب و فرم اثر از قبل مشخص است.

این نوازنده تار با اشاره به بحث چند صدایی در مجموعه "دستاس" گفت: این مجموعه نگاهی به ردیف موسیقی ایران محسوب می‌شود و چندصدایی به معنی هارمونیک غربی نیست. چند صدایی در این مجموعه به معنی ایجاد لایه‌های صوتی وجود دارد اما نه به معنی هارمونیزه شدن.

سرپرست گروه دستان تصریح کرد: ادعایی بر بودن کارمان نداریم، تنها مونتاژ متفاوتی از ردیف موسیقی ایران را ارائه کرده‌ایم و قضاوت درباره‌اش را به مخاطبان می‌سپاریم.

جهانمانی درباره بخش "نسلی دیگر" در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: نخستین سالی است که در جشنواره موسیقی فجر هستیم. این بخش باید فرصتی باشد برای اینکه جنس دیگری از هنر موسیقی جوانان مطرح شود.

وی درباره تفاوت اجرا در جشنواره و اجراهای مستقل گفت: وقتی برنامه‌ای مستقل باشد، شما مخاطبان خاص خود را دارید اما در جشنواره دسترسی برای برخی از علاقه مندان ساده‌تر می‌شود و آن‌ها راحت‌تر می‌توانند اجرا‌ها را ببینند.

این نوازنده تار در پایان اظهار کرد: معمولا محققان و دانشجویان اتفاق‌های موسیقی را در جشنواره‌ها دنبال می‌کنند. در واقع اجرا در جشنواره مواجهه با مخاطبان تازه است. من هم در سال‌های قبل از جشنواره موسیقی فجر تنها بخش نسلی دیگر را دنبال می‌کردم.

امیرحسین نجفی، کیارش روزبهانی و پیام جهانمانی سه نوازنده‌ای هستند که در اجرای "دستاس" تار می‌نوازند.

سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری دکتر حسن ریاحی۲۴ بهمن تا یکم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام//