سرویس تجسمی هنرآنلاین : فریش آلبرزکوه هنرمند جوان که نخستین نمایشگاه انفرادی او اکنون در گالری شیرین در حال برگزاری است درباره مجموعه اثار خود که "دوزاری" نام دارد گفت: در این نمایشگاه ۸ تابل بزرگ به نمایش گذاشته شده است که البته یکی از آنها دو لته بوده و ابعاد آن ۲ در ۳ متر است. این مجموعهای از آثار نقاشی من است که با تکنیک اکرلیک روی مقوای ماکت کار شده است.
وی افزود: این آثار پس از نقاشی برش خورده و روی تخته چوبی کلاژ شده است و به دلیل ظرافت خاص این کارها و دقتی که در شکل گیری این تابلوها وجود داشت پروسه خلق این مجموعه یک سال طول کشید.
این هنرمند جوان درباره این آثار که به شکل تمبرهای بزرگی کار شدهاند گفت: پیش از این من یک مجموعه جواهر به شکل تمبر کار کردم که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت زیرا تمبرها به شکل مستقیم به تمبر تبدیل شده بود. پس از مدتی به این موضوع فکر کردم که تمبرها در هر دوره از تاریخ اتفاقات مهم را تصویر کرده و ثبت میکند. این ثبت شدن در واقع تاکیدی بر اهمیت چنین موضوعاتی است. به این ترتیب ایده این نقاشیها به ذهن من خطور کرد هرچند موضوعاتی که من انتخاب کردهام بسیار به روز هستند و حول محور مصرفگرایی دور میزند.
البرزکوه با بیان اینکه تمبر موضوعات را بزرگ جلوه میدهد اظهار کرد: کارها به این ترتیب شکل گرفت که ابتدا گروهی از نشانهها یا اشیایی که نماد مصرف گرایی هستند را انتخاب کردم، اشیایی مانند ماشین، تلفن همراه و... که درنهایت روی تمبرهایی آمد. البته عناصری را انتخاب کردم که ما به آنها ارزش میدهیم و پول و انرژی بیهودهای صرف آنها میکنیم. سپس این ایده به ذهنم رسید که مردم در هر جایی از تهران به شکلی این مصرفزدگی و تجملگرایی خود را به نمایش میگذارند مثلا بالا و پایین رفتن با ماشینهای شیک تا همین چند سال قبل در جردن بسیار رایج بود به همین دلیل طرح مهرهایی را طراحی کردم که به مکانهای مختلف تهران تعلق داشت و به فراخورد موضوع تمبر روی آن کشیده شد.
وی ادامه داد: این مهرخوردن از سویی نشان میدهد که ابزار و اشیا تاریخ مصرف دارند و و دوره آنها به زودی تمام میشود.، اتفاقی که مدام در زندگی تکرار میشود و حکم یک تلاش بیهوده را برای کسانی که به دنبال آنها هستند دارد.
این نقاش و مجسمهساز جوان دربارهاجرای و فرم پاپآرتگونه آثارش نیز گفت: تکررار و مصرف از عناصری است که در این نقاشیها نشان داده شده است و من حتی در اجرا هم سعی کردم این به این موضوع وفادار بوده و آن را نشان دهم زیرا دوست داشتم این حس تکرار و بیهودگی را هر چه بیشتر در این مجموعه القا کنم. میشد این آثار را چاپ کرد و برشهای آنها را نیز با لیزر انجام داد اما من اصرار داشتم که همه کارها را دقت و ظرافت و به شکل دستی انجام دهم. شاید بیننده این نمایشگاه فکر کند که یکی از این کارها کافی بود و نیازی نبود که چنین آثاری ۸ بار تکرار شود اما نکته این آثار در همینجاست زیرا من میخواستم عنصر تکرار و همینطور تلاش بیهوده را در این آثار نشان دهم.
البرزکوه با اشاره به اینکه طنز یکی از عناصر آثار پاپآرت است گفت: من حتی در مجسمهها و جواهراتم نیز این طنز را نشان دادهام به عنوان مثال میتوانم به گردنبندهایی اشاره کنم که به شکل میل زورخانه طراحی شده بود. اینکه جای آبجکتها تغییر کند و خودبه خود باعث ایجاد طنز میشود و بزرگ شدن اندازه تمبر نیز نمونهای از این مورد است. به علاوه عنوان "دوزاری" نیز خود طنزآمیز است زیرا معمولا به آدمهایی اطلاق میشود که تازه به دوران رسیده هستند و شکل پوششی اغراق آمیزی دارند. در نهایت اینکه هر تمبر بهایی دارد و من کمترین بها را برای این تمبرها انتخاب کردهام.
نمایشگاه "دوزاری" تا ۷ بهمن ماه در گالری شیرین به نشانی کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچهٔ سیزدهم، پلاک۵ برپاست.
گزارش تصویری مرتبط انتهای پیام/