سرویس تجسمی هنرآنلاین : فریش آلبرزکوه هنرمند جوان که نخستین نمایشگاه انفرادی او اکنون در گالری شیرین در حال برگزاری است درباره مجموعه اثار خود که "دوزاری" نام دارد گفت: در این نمایشگاه ۸ تابل بزرگ به نمایش گذاشته شده است که البته یکی از آن‌ها دو لته بوده و ابعاد آن ۲ در ۳ متر است. این مجموعه‎ای از آثار نقاشی من است که با تکنیک اکرلیک روی مقوای ماکت کار شده است.

وی افزود: این آثار پس از نقاشی برش خورده و روی تخته چوبی کلاژ شده است و به دلیل ظرافت خاص این کار‌ها و دقتی که در شکل گیری این تابلو‌ها وجود داشت پروسه خلق این مجموعه یک سال طول کشید.

این هنرمند جوان درباره این آثار که به شکل تمبرهای بزرگی کار شده‌اند گفت: پیش از این من یک مجموعه جواهر به شکل تمبر کار کردم که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت زیرا تمبر‌ها به شکل مستقیم به تمبر تبدیل شده بود. پس از مدتی به این موضوع فکر کردم که تمبر‌ها در هر دوره از تاریخ اتفاقات مهم را تصویر کرده و ثبت می‌‏کند. این ثبت شدن در واقع تاکیدی بر اهمیت چنین موضوعاتی است. به این ترتیب ایده این نقاشی‎‌ها به ذهن من خطور کرد هرچند موضوعاتی که من انتخاب کرده‎ام بسیار به روز هستند و حول محور مصرف‎گرایی دور می‌‏زند.

البرزکوه با بیان اینکه تمبر موضوعات را بزرگ جلوه ‎می‌دهد اظهار کرد: کار‌ها به این ترتیب شکل گرفت که ابتدا گروهی از نشانه‎‌ها یا اشیایی که نماد مصرف گرایی هستند را انتخاب کردم، اشیایی مانند ماشین، تلفن همراه و... که در‌‌نهایت روی تمبرهایی آمد. البته عناصری را انتخاب کردم که ما به آن‌ها ارزش می‌‎دهیم و پول و انرژی بیهوده‌ای صرف آن‌ها می‌‎کنیم. سپس این ایده به ذهنم رسید که مردم در هر جایی از تهران به شکلی این مصرف‌زدگی و تجمل‎گرایی خود را به نمایش می‌‎گذارند مثلا بالا و پایین رفتن با ماشین‎های شیک تا همین چند سال قبل در جردن بسیار رایج بود به همین دلیل طرح مهرهایی را طراحی کردم که به مکان‎های مختلف تهران تعلق داشت و به فراخورد موضوع تمبر روی آن کشیده شد.

وی ادامه داد: این مهرخوردن از سویی نشان می‌‏دهد که ابزار و اشیا تاریخ مصرف دارند و و دوره آن‌ها به زودی تمام می‌شود.، اتفاقی که مدام در زندگی تکرار می‌‏شود و حکم یک تلاش بیهوده را برای کسانی که به دنبال آن‌ها هستند دارد.

این نقاش و مجسمه‎ساز جوان دربارهاجرای و فرم پاپ‏آرت‎گونه آثارش نیز گفت: تکررار و مصرف از عناصری است که در این نقاشی‎‌ها نشان داده شده است و من حتی در اجرا هم سعی کردم این به این موضوع وفادار بوده و آن را نشان دهم زیرا دوست داشتم این حس تکرار و بیهودگی را هر چه بیشتر در این مجموعه القا کنم. می‌‎شد این آثار را چاپ کرد و برش‎های آن‌ها را نیز با لیزر انجام داد اما من اصرار داشتم که همه کار‌ها را دقت و ظرافت و به شکل دستی انجام دهم. شاید بیننده این نمایشگاه فکر کند که یکی از این کار‌ها کافی بود و نیازی نبود که چنین آثاری ۸ بار تکرار شود اما نکته این آثار در همین‎جاست زیرا من می‌‎خواستم عنصر تکرار و همینطور تلاش بیهوده را در این آثار نشان دهم.

البرزکوه با اشاره به اینکه طنز یکی از عناصر آثار پاپ‎آرت است گفت: من حتی در مجسمه‎‌ها و جواهراتم نیز این طنز را نشان داده‎ام به عنوان مثال می‌‏توانم به گردنبندهایی اشاره کنم که به شکل میل زورخانه طراحی شده بود. اینکه جای آبجکت‎‌ها تغییر کند و خودبه خود باعث ایجاد طنز می‌‏شود و بزرگ شدن اندازه تمبر نیز نمونه‎ای از این مورد است. به علاوه عنوان "دوزاری" نیز خود طنزآمیز است زیرا معمولا به آدم‎هایی اطلاق می‌‎شود که تازه به دوران رسیده هستند و شکل پوششی اغراق آمیزی دارند. در ‌‌نهایت اینکه هر تمبر بهایی دارد و من کمترین بها را برای این تمبر‌ها انتخاب کرده‎ام.

نمایشگاه "دوزاری" تا ۷ بهمن ماه در گالری شیرین به نشانی کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچهٔ سیزدهم، پلاک۵ برپاست.

گزارش تصویری مرتبط انتهای پیام/