سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن با انتخاب برادران کوئن که سال‌هاست از چهره‌های محبوب این جشنواره هستند، برای اولین بار دو نفر را به عنوان رئیس داوران بخش مسابقه اصلی برگزیدند.

برگزارکنندگان جشنواره سال 2015 را به عنوان سال تجلیل از "برادران سینمایی" انتخاب کرده‌اند ک مقارن با صد و بیستمین سال اختراع سینماتوگراف (اولین دوربین فیلمبرداری) توسط برادران لومی‌یر (لویی و اوگوست) است.

برادران کوئن که این روزها در حال تولید فیلم جدید خود «درود بر سزار!» با بازی جرج کلونی، جاش برولین و چانینگ تیتم هستند، سر صحنه این فیلم گفتند: منتظر بازگشت به کن هستیم. مثل همیشه فرصت دیدن فیلم‌ها از سراسر دنیا را غنیمت می‌شماریم. کن جشنواره‌ای است که از وقتی کارمان را شروع کردیم برای ما اهمیت داشته است. ریاست داوران بخش مسابقه اصلی یک افتخار ویژه است، برای اینکه ما سابق بر این رئیس هیچ چیزی نبوده‌ایم! جوئل و ایتن کوئن اولین بار در 1987 با دومین فیلمشان "بزرگ کردن آریزونا" در کن حضور داشتند و تاکنون 9 فیلم آن‌ها در این جشنواره به نمایش درآمده است. آن‌ها در 1991 برای "بارتون فینک" جایزه نخل طلا، در 1996 برای "فارگو" جایزه بهترین کارگردان، در 2001 برای "مردی که آنجا نبود" بار دیگر جایزه بهترین کارگردان و در 2013 برای "درون لوئین دیویس" جایزه بزرگ جشنواره کن را دریافت کردند.

آن‌ها برای "فارگو" برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شدند و سال 2008 با "پیرمردها کشوری ندارند" چهار جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و کارگردان دریافت کردند. "تشنه خون"، "تقاطع میلر"، "وکیل هادساکر"، "بی‌رحمی تحمل‌ناپذیر"، "لبووسکی بزرگ"، "ای برادر، کجایی؟"، "قاتلان پیرزن"، "پس از خواندن بسوزان" و "یک مرد جدی" از دیگر ساخته‌‌های آن‌هاست.

سال گذشته جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن بود. استیون اسپیلبرگ، رابرت دنیرو، نانی مورتی و تیم برتن نیز در چند دوره قبل ریاست داوران این جشنواره را به عهده داشتند.

شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن 13 تا 24 مه برگزار می‌شود. اسامی فیلم‌های بخش مسابقه اصلی و اعضای داوران این بخش اواسط آوریل اعلام خواهد شد.

هالیوود ریپورتر / 19 ژانویه