به گزارش هنر آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی کنسرت دوئت سازهای گیتار و کلارینت گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی تحت عنوان " نقش " در تالار رودکی اجرا می شود.

گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی به ترتیب بi عنوان نوازندگان گیتار و کلارینت در کنسرت نقش هنرنمایی می کنند.

نقش با بهره گیری از گنجینه موسیقی اقوام ایران و ادغام آن با عناصر موسیقی معاصر، به دنبال زبان موسیقایی خود است. این دوئت، سازهای گیتار و کلارینت را محدود به خصلت های همیشگی شان نمیبیند بلکه در حستجوی رنگها، جلوه های هاى صوتى و نقشهای خیالی گوناگونی است. از اجراهای مهم این آنسامبل، می‌توان به فستیوال موسیقی معاصر Glatt & Verkehr در اتریش و همچنین فستیوال موسیقی تلفیقی Les Nuits du Monde در سوئیس اشاره کرد.کنسرت دوئت سازهای " گیتار و کلارینت " 26 و 27 دی ماه ، ساعت 20 در تالار رودکی میزبان علاقمندان خواهد بود.

ارکستر ملی " نغمه باران "

ارکستر ملی " نغمه باران " به خوانندگی علی امیرقاسمی و رهبری محمدرضا امیرقاسمی در تجلیل از مقام هنری جواد لشگری در تالار وحدت روی صحنه می رود.

ارکستر نغمه باران متشکل از 60 نوازنده شاخص و پیشکسوت به خوانندگی علی امیرقاسمی روی صحنه می رود و با اجرای قطعاتی از بزرگان موسیقی و نیز جواد لشگری از مقام هنری این هنرمند تجلیل و قدردانی می کند.

این ارکستر در آهنگسازی و اجرای قطعات علاوه بر شعر کلاسیک، از شعرای شعر و ادب فارسی متعددی همچون کریم فکور، اسماعیل نواب صفا، بهادر یگانه، تورج نگهبان، رهی معیری، معینی کرمانشاهی، فریدون مشیری، حمیدی شیرازی، ایرج تیمور تاش، علی اکبر کنی پور، نواب صفا و بیژن ترفی استفاده کرده است.

همچنین این ارکستر تا کنون آثاری از بزرگان و اساتید موسیقی ایران ازجمله جواد لشگری، همایون خرم، حبیب الله بدیعی، علی تجویدی، روح الله خالقی، فریدون حافظی و انوشیروان روحانی را اجرا کرده است.کنسرت ارکستر ملی " نغمه باران " 26 دی ماه ، ساعت 22 در تالار وحدت اجرا می شود.

آوای خاک " در رودکی

گروه موسیقی " آوای پارسیان " به سرپرستی و خوانندگی سامان علی پور ،کنسرتی را با عنوان " آوای خاک " در تالار رودکی روی صحنه می برد.

در این کنسرت آثاری بر اساس موسیقی محلی لرستان، کردستان و منطقه بختیاری نشین و با نگرشی نو به موسیقی محلی و در قالب ردیف های موسیقی ایرانی و تنظیم های ارکسترال ایرانی به اجرا در خواهد آمد.

قطعات اجرایی در این کنسرت در دستگاه های چهارگاه، همایون، ماهور و شور اجرا می شود.همچنین استفاده از سازهای سنتی و محلی خاص هر منطقه، تنوع سازهای کوبه ای، اجرای قطعات بر اساس ملودی های کهن و بازخوانی و باز آفرینی آثار فاخر محلی که همگی در این کنسرت از ساخته های سامان علی پورند از ویژگی های کنسرت " آوای خاک " است.

گروه آوای پارسیان را ، حسن سالم (کمانچه)، علی آذرسینا (کمانچه آلتو)، کیوان علی پور (کوزه، سازهای کوبه ای)، مجید دولتشاه (تار)، سامان صالحی (عود)، میثم نوری (دف، دمام، ضرب باستانی)، میثم یاراحمدی (تمبک)، میلاد جمشیدی (سرنا، بالابان)، زهرا رجب روشن (دایره، دف)، فاطمه رجب روشن (تارباس)، سمانه شهیدی (آوا)، هانیه سماواتی (آوا)، الناز شجاعی (سه تار) و رضا بیات (نی) و سامان علی پور (خواننده) تشکیل می دهد.

کنسرت " آوای خاک " 25 دی ماه ، ساعت 20 در تالار رودکی برگزار می شود و علاقمندان جهت تهیه بلیت می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه نمایند.

حرکات بومی و فولکور در تالار وحدت

نمایش آنسامبل حرکات فولکلوریک گونای به سرپرستی و طراحی " ماندانا طالبی " ویژه بانوان در تالار وحدت اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی ، داستان این نمایش که توسط مریم واعظ پور از گویندگان رادیو روایت می شود قصه بانویی را به تصویر می کشد که شهربه شهر سفر کرده و در هر دیاری با فرهنگ و آداب و رسوم آن شهرآشنا شده و در طی مسیر از هفت شهر عشق گذر کرده و در جستجوی گمشده خود است.

در این نمایش حرکات لزگی (یاللی ) ، کردی ، گیلکی ، آذربایجانی ( ایلک باهار گلدی - سودان گلن سورمه لی قیز ) ، نعلبکی ( نابات خانوم و تره کمه ) و حرکات نیایشی (سماع ) اجرا می شود و خرسالان لاله لر را به نمایش می گذارند.

در کنار ماندانا طالبی بعنوان سرپرست و طراح ، ماریا ابرکانی - آیدا امیر عصامی - مریم بایبوردی - شیما پور قدیری - رافونه حسنعلی عراق- ندا طالبی - نساء طالبی - سارا فرشتیان- ملیکا کهنی - الهام محبی بعنوان حرکت آفرینان و پارمیدا اثباتی - لیلیا بهستانی - پروشات پاکنهال - نیکی تا طبیبی - وندا مکرمی - روژین یوسف و بیتا افشار مقدم به همراه گروه خود در اجرای حرکات نیایشی سماع گروه خردسالان گروه گونای را تشکیل می دهند.

از دیگر اجراهای این گروه می توان به ، اجرای حماسه سرزمین مادری در تالار وحدت ، حرکات فولکلوریک آذری در فرهنگسرای نیاوران ، آنسامبل حرکات فولکلوریک در تالار وحدت و .... اشاره کرد.

نمایش آنسامبل حرکات فولکلوریک " گونای " 26 دی ماه ، ساعت 15 ویژه بانوان در تالار وحدت اجرا می شود و علاقمندان جهت تهیه بلیت می توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه نمایند.