سرویس سینمایی هنرآنلاین: کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی که با سبک نئورئالیستی پس از جنگ خود الهام‌بخش سینماگرانی چون فرانسیس فورد کوپولا و مارتین اسکورسیزی بود، شنبه 10 ژانویه در 92 سالگی درگذشت.

برلیناله برای ادای احترام به رزی فیلم "خیلی جنگ‌ها پیش" (Many Wars Ago/ Uomini Contro) به کارگردانی او را به برنامه دوره پیش روی خود اضافه کردند. داستان این درام ضدجنگ تولید سال 1970 در دوران جنگ جهانی اول در جبهه‌ای کوهستانی در مرز اتریش و ایتالیا روی می‌دهد.

دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین گفت: از دست دادن فرانچسکو رزی از دست دادن یک فیلمساز برجسته است. فیلم‌های رزی با قدرتی انفجاری تا به امروز امروز همچنان قدرت قانع‌کنندگی خود را حفظ کرده‌اند. آثار او کلاسیک‌هایِ سینمای آمیخته به مضامین سیاسی هستند.

فیلم‌های رزی اغلب مسائل مربوط به فساد و جنایت را مورد توجه قرار می‌دهند و تعدادی از بهترین فیلم‌هایش داستان اتفاقات و آدم‌های واقعی را بیان می‌کند تا ارتباطات بین سیاست، جنایت و جامعه کارگری در ایتالیا را مورد تاکید قرار بدهد.

"سالواتوره جولیانو" که در 1962 جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان جشنواره برلین را برای رزی به همراه داشت، درباره یک قانون‌شکن سیسیلی به همین نام در دهه 1940 است.

فیلم "دست‌ها روی شهر" در 1963 برنده جایزه شیر طلای جشنواره ونیز شد و "ماجرای ماتئی" در 1972 جایزه نخل طلای جشنواره کن را دریافت کرد. فیلم "کارمن" نیز در 1986 نامزد جایزه بفتا بود. آخرین فیلم رزی "آتش‌بس" (1997) از روی خاطرات پریمو لوی بازمانده هولوکاست ساخته شد و جان تورتورو در آن بازی کرد.

او در 2012 جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد. رزی هفت جایزه دیوید دوناتلو در کارنامه داشت و از جشنواره بین‌المللی فیلم تائورمینا (2004)، جشنواره فیلم برلین (2008) و جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو (2010) نیز جایزه یک عمر دستاورد دریافت کرد.

شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم برلین 5 تا 15 فوریه 2015 (16 تا 26 بهمن) برگزار می‌شود.

اسکرین دیلی / 13 ژانویه