به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اسماعیل شفیعی درباره روند انتخاب آثار بخش تازه‌ها گفت: ما در یک هفته، بیش از 50 کار را به همراه دیگر اعضای هیئت انتخاب دیدیم که در پایان 12 نمایش انتخاب شد. در این مرحله ما با متون و کیفیت متن‌ها کاری نداشتیم، چون نمایشنامه‌ها در مرحله بازبینی متون انتخاب شده بودند. در واقع توانایی گروه در اجرا از اصلی‌ترین شاخص‌هایی بودند که ما در این مرحله مدنظر قرار دادیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: توانایی‌های گروه اجرا در تصویرسازی، موقعیت‌سازی، فضاسازی، ایجاد حس و ارتباط با تماشاگر و نهایتاً اتمسفر اصلی نمایش‌ را بررسی می‌کردیم که چقدر هنرمندانه و خلاقانه بود.

شفیعی با بیان اینکه هیئت انتخاب بخش تازه‌های تئاتر ایران، بر اساس تعیین الویت‌ها این 12 اثر را انتخاب کرده است، افزود: نمی‌توانم بگویم که همه آثار انتخابی ما ایده‌آل بودند، اما در مقایسه با بقیه کارها و بر اساس الویت‌هایی که داشتیم به این 12 کار رسیدیم.

او با بیان این‌که از بین این 12 اثر، هیئت انتخاب، هشت نمایش را به صورت قطعی انتخاب کرد، افزود: در این بین چهار کار را هم با اغماض انتخاب کردیم که در کل، تعداد نمایش‌های مناسب این بخش بسیار کم‌تر از حد انتظار ما و کلیت تئاتر کشور بود. متاسفانه اکثر نمایش‌های ما در تمام جشنواره‌ها معمولاً در یک سطح هستند و شاهد رشد خاصی در آنها نیستیم و البته دلیل آن هم آماده نبودن زیرساخت‌هاست. واقعیتش به صرف جشنواره کار کردن، بیشتر از این هم نباید توقع داشت.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری اردشیر صالح‌پور از یکم تا 12 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.