به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، جاوید مجلسی عضو هیأت انتخاب بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی درباره گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره گفت: آثار گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره تقریبا در سطح کارهای سال گذشته بود. خوشحالم که سطح کیفی کار‌ها افت نداشته است، اما در هر حال باید تدابیری اندیشید تا جوانان بتوانند کار‌هایشان را ارتقا دهند و آثار بهتری ارائه کنند.

او افزود: بسیاری می‌گویند جشنواره‌ها باید برگزیدگان خود را در پایان جشنواره‌‌ رها نکنند و با آن‌ها در مراوده و همکاری باشند، من هم با این حرف موافقم، اما برگزاری جشنواره به تنهایی کفایت نمی‌کند و این رویداد نمی‌تواند بار همه وظایفی که در قبال گروه‌های جوان وجود دارد را عهده بگیرد.

عضو هیأت انتخاب بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی در ادامه سخنانش به ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات گروه‌های جوان و ارتقای سطح کیفی آثار آن‌ها پرداخت و اظهار کرد: جوانان بیش از هر چیز نیاز به فراهم شدن امکان اجرا و برنامه ریزی مناسب برای هنرستان‌ها هستند.

مجلسی بیان کرد: وقتی هنرستان‌ها در طول سال برنامه ریزی خوبی داشته باشند و امکانی را برای اجرای گروه‌های جوان در شهرستان‌ها و برخی سالن‌های تهران فراهم کنند، هنرمندان جوان می‌توانند تجربه‌های بیشتری کسب کرده و مسیر بهتری را طی کنند.

این هنرمندو مدرس موسیقی ادامه داد: همه آنچه جوانان می‌آموزند و به کار می‌بندد، باید روی صحنه تجربه شود تا بتوانند توانایی‌های خود را بسنجند و راه خود را پیدا کنند.

عضو هیأت انتخاب بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک غیرایرانی با تاکید بر اهمیت اجرای زنده در روند کار هنرمندان جوان گفت: تا هنرمند فضایی برای اجرا نداشته باشد نمی‌تواند اشکالات و ایرادهای کار خودش را پیدا کرده و آن‌ها را برطرف کند. او ادامه داد: جشنواره اگر نتواند به پیشرفت آثار موسیقی بینجامد ارزش خاصی ندارد. طبعا هدف جشنواره فجر هم این است که با ایجاد حس رقابت، گروه‌های موسیقی را به سمت بهتر شدن سوق دهد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: به نظر من بهتر است مسئولان فضای لازم را برای ایجاد انگیزه و علاقه و همچنین رقابت میان جوانان فراهم کنند و نسل جوان را وارد فضای رقابتی سالمی کنند که در آن به دنبال پیشرفت هنرشان باشند و از خمودگی بیرون بیایند.

مجلسی در پایان سخنانش گفت: فکر می‌کنم این اتفاقات می‌تواند در دل یک جشنواره فصلی موسیقی که بطور سراسری برگزار می‌شود شکل بگیرد و بسیاری از مشکلات ما را حل کند. اما باز هم تاکید می‌کنم موسیقی هیچ رسانه‌ای برای تبلیغ ندارد و همچنین در صدا و سیما هم فضایی برای بروز استعدادهای جوان موسیقی و معرفی آن‌ها نیست. بنابراین باید خلأ‌ها را با فراهم کردن امکان اجرا برای جوانان پر کنیم.

هیات انتخاب بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک غیر ایرانی را گاگیک بابایان، جاوید مجلسی، سیاوش ظهیرالدینی، اکبر محمدی و منوچهر صهبایی تشکیل می‌دهند.

سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری دکتر حسن ریاحی ۲۴ بهمن تا یکم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند اخبار مربوط به این جشنواره را در سایت www. fajrmusicfestival. com مشاهده کنند.

انتهای پیام/