سرویس تجسمی هنرآنلاین : مرتضی زاهدی نقاش و تصویرگر که این روز‌ها نمایشگاه "ایلوستریشن گالری" با کیوریتری او در گالری لاله در حال برگزاری است درباره موضوع و هدف این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در فرهنگ هنرهای تجسمی دو واژه "تصویرگری" و "تصویرساز" وجود دارد، واژه‎هایی که معنای آن‌ها با هم یکی نیست اما هم در سیستم آموزشی و از سوی استادان و هم در دنیای نشر این دو را به غلط یکی تصور می‌‏کنند. متاسفانه هیچ‌یک از این دو بخش کوچک‌ترین زحمتی به خود نمی‌‏دهند تا متوجه تفاوتی که در این دو واژه وجود دارد شوند.

وی ادامه داد: کار کسی که یک image می‌‎سازد و در تصویری دو بعدی یا سه بعدی بیان هنری خود را بدون هیچ هدفی برای رساندن پیام ارائه می‌‏کند با کسی که تصویرگری کار می‌‏کند و در محدوده‎ای مشخص برای یک کتاب کودک تصاویری هدفمند و دارای پیام خلق می‌‏کند کاملا متفاوت است. این هنرمند دوم که به او تصویرگر می‌‏گوییم نمی‌‏تواند همچون تصویرساز هرآنچه دوست دارد بیان کند، در مقابل تصویرگر نوعی فاین آرت ارائه می‌‎کند که سلیقه و زیبایی‏‌شناسی او را نشان می‌دهد و ممکن است حتی در اثر خود به کشف یک حوزه ناشناخته نیز بپردازد کاری که تصویرگر به هیچ عنوان نمی‌‎تواند سراغ آن برود.

این هنرمند با بیان اینکه جای چنین آثاری در کتاب‏‌ها نیست افزود: آثار هنرمندان تصویرساز معمولا در گالری‎‌ها نمایش داده می‌‎شود یا در دکوراسیون داخلی، مبلمان شهری، طراحی تی‎شرت و لوازم‎لتحریرو بسیاری چیزهای دیگر مورد استفاده قرار می‌‎گیرد.‌‌ همان طور که گفتم هنرمند در این فضا ممکن است اثر خود را سه بعدی ببیند و آن را به شکل یک مجسمه ارائه کند که چنین اثری نیز همه کارکردهایی که نام بردم را می‌‏تواند داشته باشد.

زاهدی دنیای هنر را درروزگار کنونی اشباع شده از پیچیدگی دانست و گفت: چنین شرایط پیچیده‎ای در بسیاری اوقات موجب می‌‏شود نتوان گفت چه اثری تصویرگری است و چه اثری تنها روحیه ایلوستراسیون دارد با این حال وقتی یک اثر از آن کارکردی که به عنوان تصویرگری در یک دارد بیرون آمده و خود تبدیل به ابژه می‌‏شود می‌توان آن را تصیرسازی دانست. مانند یک رادیو یا ساعت قدیمی که کارکرد اصلی خود را از دست داده و امروز تنها به عاملی دیداری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از هنرآموزان به دلیل روشن نبودن این تفاوت در مراجعه به ناشران دچار سرخوردگی می‌‎شوند اظهار کرد: ناشران آثار یک تصویرساز را رد می‌‏کنند و هنرمند جوان بدون آنکه بداند کار‌هایش می‌‏تواند چه جایگاه و کارکردی داشته باشد ناامید می‌‏شود. درحالیکه این آثار به دلیل استفاده از رنگ‎های جذاب، فضای جذاب و ظرافت اجرایی می‌تواند کاربردهای دیگری داشته باشد.

این هنرمند ادامه داد: اثار تصویرسازی در گالری‏‌ها فروخته می‌‏شوند و خریدار آن‌ها قطعا ناشران کتاب کودک نیستند بلکه آن‌ها افراد باذوقی هستند که دوست دارند خانه خود را با یک اثر هنری تزیین کنند. متاسفانه اینکه تصویرسازی چیست و چه جایگاهی دارد در دانشگاه‏های ما تببین نشده است و اصولا آگاهی‏‌هایی در این مورد وجود ندارد تا درباره آن صحبتی انجام شود.

زاهدی با بیان آنکه "ایلوستریشن گالری" یک اصطلاح جهانی است گفت: "ایلوستریشن گالری" جایی است که تنها به تصویرسازان اختصاص دارد و فانتزی در آن به نمایش گذاشته شده و خرید و فروش می‌شود. مکانی که متاسفانه ما از آن بی‌بهره‎ایم و نمی‌‏توانیم فعالیت‌های این حوزه را به شکل مستمر در آن انجام دهیم.

در نمایشگاه "ایلوستریشن گالری" که تا ۳۰ دی در گالری لاله برپاست بیش از ۲۰۰ اثر از شاگردان مرتضی زاهدی به نمایش گذاشته شده است. گالری لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی قرار دارد.

انتهای پیام/