سرویس مد و لباس هنرآنلاین : مهلا زمانی، طراح لباس شناخته شده ایرانی که سالهاست در این زمینه فعالیت می‌کند قصد دارد از 10 تا 14 بهمن ماه امسال جشنواره‌ای با عنوان "لباس، پرنیان هفت رنگ" را در هتل استقلال برگزار کند. به همین مناسب در استودیو طراحی لوتوس حاضر شدیم تا اهداف او را از برگزاری این جشنواره بدانیم.

خانم زمانی چه طور تصمیم گرفتید یک جشنواره لباس برگزار کنید؟

من از سال‌ها پیش و زمانی که مقوله طراحی لباس حضور پررنگی نداشت به این کار مشغول بودم، اما ۸ سال کار جدی اجتماعی در ایران نکردم و بیشتر فعالیت من در خارج از ایران بود. در حال حاضر و در دولت یازدهم احساس می‌کنم فضا برای کار کردن آماده‌تر است. به همین دلیل طرحی به وزارت ارشاد دادم که با برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های مختلف، ایران به عنوان مرکز مد اسلامی معرفی شود.

در این برنامه فقط کارهای شما نمایش داده می‌شود؟

بله با کسب مجوز وزارت ارشاد در حال برنامه ریزی برای این کار هستیم و مجموعه‌ای از کارهای من به نمایش گذاشته می‌شود. به دلیل اینکه من تنها کسی هستم که در رابطه با تاریخ لباس ایران کار می‌کنم و آثاری برگرفته از لباس‌های ایرانی، و یا بازسازی کامل آن‌ها به وجود آورده‌ام. در واقع لباس‌های ایرانی را مدنیزه می‌کنم و آنچه در تاریخ لباس ایران وجود دارد را به شکل کاربردی ارائه می‌دهم.

مجموعه شامل چه لباس‌هایی است؟

لباس‌های مختلف در چند بخش ارائه می‌شود. لباس اجتماع، لباس سازمانی، لباس میهمانی، چادرهایی که بیشتر برای جوان‌ها طراحی کردم و نهایتا لباس عروس ایرانی در این برنامه به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر این تعدادی از لباس‌های اورژینال مرتبط با دوران تاریخی مختلف را که بازسازی کرده‌ام نمایش خواهم داد. باید توجه داشت که این لباس‌ها با لباس اقوام تفاوت دارد و نوع پوشش ایرانیان را در طول تاریخ نشان می‌دهد. همچنین برای لباس‌های ورزشی برنامه‌های خاصی خواهیم داشت و مجوز اجرای زنده برای لباس ورزشی را هم داریم.

اجرای برنامه به شکل کلاسیک نمایش لباس است ؟

خیر کار ما اصلا به شکل کت واک نیست و سبک غربی ندارد. با توجه به دستور مقام معظم رهبری در رابطه با اینکه خودتان طراحی کنید و از دیگران الگو نگیرید، ما تصمیم گرفتیم در مورد نمایش لباس‌ها هم سبک جدیدی بیاوریم. اجرا توسط یک کارگردان برنامه ریزی شده و داستان خاصی دارد. این نمایش ویژه خانم‌ها است ولی با توجه به اینکه لباس‌ها کاملا پوشیده است شاید در آینده نمایش عمومی هم داشته باشد. همچنین با همکاری بنیاد ملی مد و لباس قصد داریم سی دی آن را منتشر کرده و به عموم ارائه کنیم.

به جز نمایش لباس بخش‌های دیگری هم در این جشنواره قرار دارد؟

بله در طول جشنواره هر روز صبح ورک‌شاپ‌ها و سمینارهایی داریم که در رابطه با آسیب‌شناسی حوزه لباس است. در این برنامه‌ها از اساتید مختلف این حوزه مانند جامعه شناس‌ها، اساتید دانشگاه‌ها، و افرادی مانند حمید قبادی، ناصر فرهودی، جلال الدین کزازای، عماد افروغ، نمایندگان اتحادیه صادرکنندگان پوشاک و روحانیونی که در این زمینه صاحب نظر هستند دعوت خواهد شد. با توجه به نیاز دانشجویان به دیدن کار‌ها و حضور در برنامه‌های پژوهشی، دانشجویان رشته‌های مرتبط با ارائه کارت دانشجویی می‌توانند بلیط برنامه را با ۵۰ درصد تخفیف دریافت کنند.

لباس‌هایی که نمایش داده خواهد شد برای این برنامه طراحی شده‌اند؟

بعضی از کارهای من که در طول ۲۰ سال گذشته در مورد تاریخ لباس ایران انجام شده است، لباسهایی برگرفته از پارچه‌های قدیمی ایران است و امکان تکرار مجدد آن‌ها وجود ندارد. علاوه بر نمایش این لباس‌ها، از یک سال و نیم قبل برنامه ریزی و طراحی لباسهای جدید برای این برنامه انجام شده است.

نمایش زنده لباس در ایران بسیار کم افتاده و عده کمی با آن آشنا هستند، فکر می‌کنید چنین برنامه‌هایی می‌تواند مخاطبان را جلب کند؟

من در سالهای گذشته و بیش از ده سال پیش نمایش لباسهایی برگزار کردم که هر روز چند هزار نفر از آن بازید می‌کردند و نظرات خود را بیان می‌کردند. مردم خیلی علاقه‌مند هستند که چنین برنامه‌هایی را ببینند اما سال‌ها امکان این کار فراهم نبود. راه ترغیب جوان‌ها برای درست لباس اجرای همین برنامه‌ها و نشان دادن پوشش درست است.

برنامه به صورت خصوصی برگزار می‌شود؟

بله این برنامه کاملا خصوصی است و ۷۵ نفر برای برگزاری آن فعالیت می‌کنند. اصولا قرار بر این بوده که این کار‌ها به بخش خصوصی واگذار شود، اما هزینه بسیار بالایی دارد و بخش خصوصی باید سرمایه زیادی بگذارد. در صورتی که این کار یک حرکت فرهنگی است و تمام مسئولین باید به این موضوع بپردازند. به هر حال ما مشکلات را هموار می‌کنیم تا جوان‌ها بتوانند این کار را ادامه دهند.

شما در جشنواره سال قبل درباره معرفی ایران به عنوان مرکز مد اسلامی صحبت کرده بودید، این برنامه به کجا رسید؟

سال آینده ۱۰ طراح را به ایران دعوت می‌کنیم و تمام طراحان ایرانی هم که کارشان قابل ارائه باشد در این برنامه حضور خواهند داشت. این کار شروعی است برای یک رقابت تا مشخص شود کدام کشور مرکز مد کشورهای اسلامی است و ما یقین داریم آن کشور ایران است. من امیدوارم تمام مسئولینی که در دولت یازدهم سر کار هستند از اساتید دانشگاه و روحانیون و کارسناسان فن در این زمینه همکاری کنند و از آن‌ها دعوت می‌کنم در این فاصله با ما در تماس باشند و همفکری‌های لازم انجام شود.

در سمینار‌ها باید بررسی شود که چرا جوانهای ما وقتی می‌خواهند لباس ایرانی را بپوشند باید آن را خارج از کشور استفاده کنند. بسیاری از مشتری‌های من برای هر عروسی یا مراسمی که خارج از ایران است از ما لباس می‌گیرند چون می‌خواهند لباس ایرانی خاص بپوشند، اما ناراحت کننده است که با لباس خودمان نمی‌توانند در ایران ظاهر شوند.

برنامه‌های دیگری در حاشیه برنامه پرنیان ایرانی وجود دارد؟

من غیر از برنامه‌های مختلفی که دارم هر ۲ سال یک بار یک برنامه خیریه دارم که ۴۰ درصد درآمد آن را صرف یک بنیاد می‌کنم. امسال هم قصد دارم در روز اختتامیه برنامه، با حضور کلیه برند‌ها، هنرمندان و ورزشکارانی که یقین دام مثل همیشه در بازارهای خیریه من حضور خواهند داشت، وجهی را که آماده شده است توسط یکی از هنرمندان شاخص برای پرداخت بدهی کسانی که به دلیل دیه در زندان هستند اهدا کنیم که بتوانند شب عید را در کنار خانواده‌هایشان باشند. علاوه بر این مجله لوتوس ۸ سال توقیف بود ولی شماره جدید آن آماده شده و تلاش می‌کنیم تا زمان نمایشگاه منتشر شود. همچنین یک ژورنال لباس ویک مجله به نام کوچولو‌ها که مختص کودکان است در آن برنامه رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

مریم درویش