سرویس تجسمی هنرآنلاین: رضا پناهی، نقاش معاصر درباره نمایشگاه جدید خود که به زودی در گالری ماه برگزار می‌‎شود به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه ۱۸ اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم به نمایش گذاشته خواهد شد که بزرگ‌ترین آن‌ها ۱۸۵ در ۳۴۵ سانتی متر و کوچک‌ترین این آثار ۲۵ در ۴۵ سانتی است. با این حال نکته مهم این است که همه این آثار کوچک و بزرگ فضاهایی نزدیک به هم دارد و با یکدیگر در ارتباط است.

او با بیان اینکه مضمون خاصی را برای این مجموعه درنظر نداشته‌ام اظهار کرد: بیش از یک مضمون خاص روابط انسان با فضا، زمان و مسائل درونی و پیرامونی را در این مجموعه از نقاشی‎‌هایم پیگیری کردم. به علاوه با آنکه تکنیک این آثار رنگ روغن روی بوم است می‌‎توان گفت که از نظر اجرایی چندساحتی بوده و طیف گسترده‌ای دارند.

این هنرمند نقاش همچنین گفت: من در دوره‎ای رشد کردم که مدرنیته برای ایرانی‎‌ها امری عادی شده بود، این شرایط نسلی از نقاشان را پدید آورد که روند آثار آنان بسیار تجربی است و من یکی از آن‌ها هستم.

پناهی درباره شیوه فکری که در آثار خود از آن استفاده می‌‏کند نیز بیان کرد: من به نوعی جریان سیال ذهن معتقدم. نقاشی برای من یک رسانه است و من در مقام یک رسانه با آن برخورد می‌‎کنم هرچند شاکله کار من پست‎مدرنیستی است. به طور کلی من از کهن‎الگو‌ها، فرم‎های ذهنی شده، اشکال و تصاویر اشیا برای خلق آثارم استفاده می‌‎کنم.

او ادامه داد: این سیالیت ذهنی نوعی مکانیسم درونی در کارهای من است که سرانجام نمود بیرونی پیدا کرده است و در شیوه انتخاب رنگ، چند فرهنگی بودن، چیدمان و عناصر می‌‏توان نشانه‏‌های آن را دید.

این هنرمند درباره این موضوع که نوعی سوررئالیسم نیز در آثارش دیده می‌‏شود گفت: سوررئالیسم با ناخودآگاه ارتباط دارد ولی کاری که من در خلق این نقاشی‎‌ها انجام می‌‏دهم اینگونه نیست، در واقع نوعی صور خیال در آثار من وجود دارد که نمی‌‏توان آن را در مکتب مشخصی به‌ام سوررئالیسم گنجاند.

پناهی درباره حضور انسان به عنوان یکی از پررنگ‎‌ترین عناصر نیز اظهار کرد: این آد‌ها خیلی پرت هستند و ارتباط چندانی با هم ندارند و بسیاری از آن‌ها از خاطرات من بیرون آمده‌اند با این حال بی‌ارتباط بودن آن‌ها با یکدیگر نیز واجد معناست و هر اثر نیز مضمون مستقل خود را دارد. وقتی ما یک کتاب می‌‎خوانیم این شیوه روایت است که صفحات آن کتاب را به هم متصل می‌‎کند؛ در نقاشی این اتصال با میزان انرژی که در عناصر مختلف اثر مانند رنگ، فرم، ترکیب‎بندی تقسیم شده است ایجاد می‌‏شود.

نمایشگاه آثار رضا پناهی با عنوان "وان‎گردان" از ۱۹ دی تا ۷بهمن در گالری ماه به نشانی خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/