سرویس مد و لباس هنرآنلاین : فاطمه باستانی طراح لباس و مدیر برند ساتار است که موسسه مدولباس دیبای باستان را هم اداره می‌کند. او که کارشناس و فارغ التحصیل طراحی لباس است، سابقه دوازده سال فعالیت در حوزه پوشاک و همکاری با چند برند مطرح در زمینه پوشاک را دارد. باستانی در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: برند ساتار با اعتقاد به این نکته که کیفیت و نوآوری ضامن موفقیت هر برندی است سعی دارد با استفاده از ملزومات مناسب و طبیعی و کیفیت‌بخشی به محصول از جهت کیفیت دوخت و طرح و رعایت استاندارهای بین‌المللی در عرصه مد و لباس به جلب رضایت مشتری دست یابد.

او با اشاره به اینکه هر طراح برای پیشرفت در عرصه فعالیت خود باید خلاق و نوآور باشد افزود: طراح باید بتواند خود را با اصلوب‌های بین‌المللی در عرصه مد هماهنگ سازد. من با شعار شیک‌پوشی متمایز باشید، سعی دارم این تمایز را در طرح‌های خود ایجاد کنم.

باستانی با بیان این که ما طرحی که معرف فرهنگ و لباس فاخر ایرانی بوده و قابل ارائه و استفاده در عرصه بین‌المللی وداخلی باشد نداریم افزود: بیشتر لباس‌های طراحی شده فقط قابل استفاده در داخل کشور است. بر پایه این تفکر من اقدام به طراحی و نوآوری در زمینه لباس‌های هماهنگ و هم‌شکل زنانه و مردانه برای زوج‌های جوان کردم که در تاریخ چهارده اسفند نود و دو موفق به کسب نشان مالکیت، نشان شیما و ثبت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

او ادامه داد: در این مجموعه لباس‌های هماهنگ شامل ست جلیقه خبرنگاری، ست گروه ارکستر و... وجود دارد. همچنین یکی از این طرح‌ها ست‌های زنانه و مردانه است که با چند نمونه خرج کار سنتی و المان‌های ایرانی برگرفته از فرش ایرانی،در قالبی مدرن و هماهنگ همراه با لوازم جانبی آن شامل کیف پول، دستبند و دیگر متعلقات، طراحی و تولید شده است. این آثار به عنوان مجموعه لباس ایران گردی و گردشگری معرفی شده و در دومین مجموعه تابستانه برند ساتار در شهریور 93 رونمایی شد و مورد استقبال جوانان قرار گرفت. البته این نمونه در خارج از کشور نیز مورد استقبال قرار گرفته و سفارش‌هایی دریافت کرده‌ایم.

باستانی در مورد تولیدات خود گفت: علاوه بر طراحی و تولید ست‌های زنانه و مردانه هم‌شکل، هماهنگ و متنوع، طراحی پوشاک مردانه، مانتو اجتماع و مجلسی، لباس کودک و محصولات چرمی دست‌دوز را هم طراحی و تولید می‌کنیم.

او که در حال تالیف کتاب زیرساخت‌های برندسازی پوشاک است و مقاله‌ای هم در این رابطه به جشنواره مد و لباس فجر 92 ارائه کرده بود افزود: سعی دارم با تکیه بر نوآوری، خلاقیت و ایده‌های جدید به نوعی تمایز در میان محصولات رقبا دست یابم. البته باید از بنیاد ملی مد و لباس به خاطر تدوین طرح مالکیت معنوی، که سعی در حفاظت معنوی از ایده‌ها و آثار طراحان لباس را دارد تقدیر کنم.

باستانی با بیان نقش مهم و راهبردی طراح در زیر ساخت یک برند خاطر نشان کرد: طراح در همه جای دنیا معرف برند یا بهتر بگویم خود برند است. با توجه به این نکته و ماهیت خلق ایده و طرح که توسط طراح به تحقق می‌پیوندد، پس باید پذیرفت که طراح مسئولیت سنگینی را به دوش می‌کشد تا بتواند همیشه راهبرد جدیدی را برای پیشبرد اهداف برند داشته باشد. زمانی که طرح و ایده شما مطرح شده و به اجرا درآمد دیگر برای شما نیست و ممکن است دیگران نیز از آن کپی و استفاده کنند، بنابراین طراح باید به دنبال ایده‌ای جدیدتر برای مجموعه خود باشد.

او ادامه داد: دنیای مد دنیایی متغیر، سرعتی و زودگذر است. سرعت در تصمیم‌گیری و شناخت سلیقه و ذائقه مشتری و همچنین شناخت رفتار خرید افراد جامعه از برنامه‌های راهبردی برای طراح است. نقش طراح در محیط سازمانی یک برند فراتر از یک الگو ساز یا طراحی است که اتود می‌زند، کپی می‌کند یا کارش به محیط کارگاهی محدود می‌شود. امروزه در بیشتر برندهای مطرح دنیا تیم طراحی و بازاریابی در رابطه‌ای تنگاتنگ، به مخاطب سنجی و شناخت بازار می‌پردازند. آنها ذائقه بازار را در کمترین زمان ممکن بررسی کرده و برطبق آن و متناسب با نیازجامعه، طراحی را انجام می‌دهند و در گام بعدی با مراجعه و سرکشی به فروشگاه‌ها یا ارتباط آنلاین با مشتری به تجزیه وتحلیل عملکردهای طراحی خود می‌پردازند. این موضوع شامل یک مجموعه برندینگ کوچک نیز می‌شود و مهم نیست که چقدر مجموعه شما بزرگ باشد.

این طراح لباس ادامه داد: نقش طراحان ما در برندهای پوشاک در همه مجموعه‌های بزرگ یا کوچک بسیار کمرنگ است و این نه به دلیل عدم اعتماد به طراح داخلی، بلکه به دلیل نبود دانش و بستر لازم برای رشد و ارتقای سطح دانش طراحان در سطح بین‌المللی است. بنابراین باید تبلیغات لازم و بستر مناسب برای شناساندن قابلیت‌های طراحان داخلی در داخل و عرصه بین‌المللی بیشتر از اینها آماده شود.

باستانی افزود: متاسفانه بسیاری از طراحان ما با حداقل‌های دنیای تجاری پوشاک و استانداردهای الگوسازی و بسیاری موارد دیگر آشنا نیستند و این ضعف را باید در پائین بودن سطح علمی دانشگاه‌ها و پائین بودن سطح علمی و تجربی اساتید این رشته‌ها دانست. در چنین شرایطی طراحان باید با کنکاش در این حوزه و کسب اطلاعات لازم، به جایگاه واقعی خود در عرصه بین‌المللی دست یابند. طراحان ما باید طراحی کلیشه‌ای را کنار گذاشته و با مطالعه بازار راهی به سمت طراحی لباس مدرن برگرفته از المان‌های ایرانی اسلامی متناسب با اسلوب‌های جهانی در پیش بگیرند.

او ادامه داد: آنچه ما به آن نیاز داریم معرفی قابلیت‌های طراحان لباس به شکل مدرن و هم سطح سازی طراحی و تجاری سازی آن متناسب با الگوهای تعریف شده بین‌المللی در این حوزه است. طراحانی که به صورت شخصی فعالیت می‌کنند به دلیل نداشتن امکانات و تجهیزات فنی لازم مجبورند به شکل سنتی تولید کنند. همین امر پروسه تولید را زمان بر و بازار هدف را محدود کرده و باعث می‌شود که طراح از فاکتور مهم سرعت در بحث مد و برندسازی جا بماند. اگر هم به شکل گروهی و در شرکت‌ها فعالیت دارند هیچ‌گاه جایگاه لازم را نداشته و بیشتر شبیه ماشین الگوسازی عمل می‌کنند که متناسب با سلیقه کارفرما مدل‌های اورجینال وارداتی را کپی می‌کنند.

باستانی با بیان اینکه بخش طراحی ما هیچ جایگاهی برای طراحی هنری یا هنرمفهومی قایل نیست افزود: لباس‌های غیر واقعی که خود سبک‌های متفاوتی را دنبال می‌کند در ایران جایگاهی ندارد، در حالی که این کار می‌تواند قابلیت طراحان ما را در این زمینه در دنیای مد بیشتر نشان دهد و باید متولیان امر به این نکته توجه داشته باشند. بخش طراحی باید بتواند خود را به سطح جهانی برساند و برای این کار باید در طراحی، شناخت بازار هدف و بازارسنجی از محصول به مهارت برسد تا نه تنها بخش داخلی را پوشش دهد بلکه بازار خارج از مرزها را نیز هدف قرار دهد. همچنین طراحان باید در شوهای لباسی که توانایی برگزاری آن را دارند سعی کنند طراحی‌ها از یک هماهنگی در برش، رنگ یا المان‌های استفاده شده در کل مجموعه برخوردار باشد تا پایانی بر این مدعا باشد که طرح‌ها تکراری، کپی کاری و یا شبیه به هم هستند.

او ادامه داد: در پایان تذکر یک نکته مهم اخلاقی را به عنوان رسالت هنرمند برای خود و همه همکاران عزیز الزامی می‌دانم. همان‌گونه که مطلع هستید خلق یک اثر و ایده حاصل تلاش بی‌شائبه و طولانی یک طراح و نتیجه برداشت‌های تجربی و مطالعات علمی حوزه مد و لباس است. همان‌طور که بارها در فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی کشور عزیزمان تکرار شده است، همه همکاران را به رعایت امانت‌داری توصیه می‌کنم.

انتهای پیام/