سرویس سینمایی هنرآنلاین: سونی پیکچرز اینترتینمنت چهارشنبه شب با صدور بیانیه‌ای از لغو برنامه‌های خود برای اکران عمومی فیلم کمدی "مصاحبه" (The Interview) با بازی ست روگن و جیمز فرانکو خبر داد.

"مصاحبه" درباره یک مجری درمانده تلویزیون و تهیه‌کننده‌ اوست که سازمان سیا آن‌ها را برای ترور کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی به کار می‌گیرد. بعضی از کارشناسان امنیت سایبری اعتقاد دارند حمله سایبری به سونی که 24 نوامبر انجام شد، به خاطر این فیلم بوده است.

در بخشی از بیانیه سونی آمده است: به خاطر این تلاش وقیحانه برای جلوگیری از نمایش یک فیلم و در ادامه تلاش برای تخریب شرکت ما، کارکنان ما و عامه مردم آمریکا، عمیقا متاسف هستیم. ما از فیلمسازان خود و حق آن‌ها برای داشتن آزادی بیان حمایت می‌کنیم و از پیامد این اتفاق بسیار غمگین هستیم.

سونی همچنین در بیانیه خود از هکرهایی که سالن‌های سینما و سینماروها را تهدید کردند و چند هفته است باعث وحشت کارکنان این شرکت شده‌اند، انتقاد کرده و نوشته است: سونی پیکچرز قربانی یک اقدام جنایی بی‌سابقه علیه کارکنان ما، مشتریان ما و کسب و کار ما شده است. آن‌هایی که به ما حمله کردند، دارایی‌های فکری، ایمیل‌های شخصی و اطلاعات حساس و اختصاصی ما را به سرقت بردند تا روحیه ما را به هم بریزند و ظاهرا تمام این کارها برای جلوگیری از اکران فیلمی است که آن‌ها دوست ندارند.

چند ساعت پس از انتشار بیانیه سونی، یکی از سخنگویان این شرکت اعلام کرد سونی برنامه‌ای برای اکران فیلم "مصاحبه" در آینده یا توزیع آن در قالب وی‌او‌دی یا دی‌وی‌دی ندارد.

کره شمالی آشکارا محالفت خود را با فیلم "مصاحبه" اعلام کرده، اما گفته در این ماجرا نقشی نداشته است. هکرها با نفوذ در سیستم کامپیوتری سونی اسناد داخلی، پیام‌های ایمیلی، اطلاعات مربوط به بودجه فیلم‌ها، دستمزد مدیران شرکت و شماره تامین اجتماعی هزاران نفر از کارکنان شرکت را به سرقت بردند. بخشی از این اطلاعات و اسناد بعدها در اینترنت منتشر شد که واکنش‌های گسترده به همراه داشت.

حمله سایبری اخیر به سونی روز سه‌شنبه ابعاد تازه‌ای پیدا کرد و این زمانی بود که هکرها تهدید کردند به سینماهایی که فیلم "مصاحبه" را نشان می‌دهند به سبک حادثه 11 سپتامبر حمله خواهند کرد.

هکرها در پیام خود آوردند: دنیا پر از ترس خواهد شد. 11 سپتامبر 2001 را به یاد بیاورید. به شما توصیه می‌کنیم در آن زمان از سینماها دور باشید. (اگر خانه شما در نزدیک آنجاست، بهتر است خانه را ترک کنید.) در روزهای آینده هر اتفاقی بیفتد به خاطر حرص و طمع سونی پیکچرز اینترتینمنت است.

شرکت سونی در واکنش به این تهدید اعلام کرد تصمیم درباره اکران پروژه 42 میلیون دلاری "مصاحبه" به کارگردانی ست روگن و اون گلدبرگ با سینماداران است و آن‌ها می‌توانند این فیلم را در سینماهای خود نشان ندهند.

در ادامه بسیاری از 10 سینمای زنجیره‌ای بزرگ آمریکا شامل کارمایک، ای‌ام‌سی، ریگال و سینه‌مارک اعلام کردند که یا اکران "مصاحبه" را به تعویق می‌اندازند یا آن را لغو می‌کنند. بسیاری از آن‌ها در بیانیه‌های خود تردید سونی در اکران این فیلم را عامل مهم در تصمیم‌گیری برای لغو نمایش آن ذکر کردند.

خبر لغو اکران فیلم "مصاحبه" در آمریکا با واکنش گسترده روبرو شده و خیلی‌ها از این تصمیم سونی و سینمادارها انتقاد کرده‌اند.

ورایتی / 17 دسامبر

علی افتخاری