سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مهپاره اکبری، طراح و مدرس دانشگاه معتقد است بینش درست به طراحان برای ارائه کارهای تازه و تلفیق طراحی با بخش‌های دیگر داده نشده است. او با اشاره به اینکه داشتن دانش بافتنی می‌تواند به یک طراح کمک کند تا آثار تلفیقی بهتری ارائه کند، به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین، گفت: در طول تاریخ هنرهای بافتنی نقشی اساسی در تامین نیازهای انسانی داشته‌اند و صد البته این بخش در ایران بسیار پررنگ بوده است که گوشه‌ای از آن به بافت گلیم، پارچه و حتی بافت‌های حصیری می‌رسد.

او در ادامه افزود: بافت با قلاب و بافتنی با الیاف‌های مختلف این امکان را به طراح می‌دهد که لباسی مختص و مناسب فصل پاییز و زمستان را با تنوعی قابل تحسین به بازار عرضه کند، اما از آنجایی که هیچ واحد درسی به این بخش اختصاص داده نشده و معمولا دانشجویان ما خود جوش عمل نمی‌کنند، این مساله تا امروز به ندرت رخ داده است در حالیکه پتانسیل این بخش برای طراحی و ارائه لباس‌های پاییز و زمستانه بسیار بالاست.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: من در بلاروس نمایشگاهی برگزار کردم که در آن بین طراحی لباس و بافتنی تلفیق ایجاد کردم. این کار با استقبال بسیار خوبی رو به رو شد ضمن اینکه آثار به نوعی تازه بودند، اما در چنین اقدامی طراحان باید به قوی بودن آستری کار توجه ویژه داشته باشند.

اکبری پتانسیل همکاری بافتنی و طراحی لباس را بسیار تنگاتنگ دانست و گفت: وجه تسمیه بین بافتنی و پارچه بسیار زیاد است ضمن اینکه هر دو این بخش‌ها پیشینه تاریخی غنی و همسویی دارند.

او نبود بینش درست در بین طراحان را مشکل اصلی دانست و اظهار کرد: نبود یک بینش درست در بین طراحان سبب شده است که نتوانند هنرهای اینچنینی را بیاموزند و در راستای طراحی لباس استفاده کنند. کما اینکه همچنان طراحان و دانشجویان ما هنوز در دوخت لباس و پیاده سازی طرح‌های خود مشکل دارند، زیرا هنوز به این باور نرسیده‌اند که خیاطی جزئی مهم است که یک طراح باید به آن مسلط باشد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: متاسفانه هیچ واحدی در دانشگاه برای آموزش هنرهای سنتی و خاص نظیر بافتنی وجود ندارد. به همین خاطر پتانسیل این هنر که هم به صورت دست‌دوز اجرا می‌شود و هم امکان طرح‌های ماشینی دارد ناشناخته مانده است. در حالیکه دنیا این حوزه را به صورت گسترده‌ای پیش برده و در یک ژانر مستقل دنبال کرده است.

انتهای پیام/