سرویس تجسمی هنرآنلاین : "آفتاب نیمه شب" خوشنویسی‌های ابولفضل حامدی به خط معلی است که از عصر دیروز دهم آذر، در طبقه اول موزه هنرهای معاصر فلسطین افتتاح شد.

این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر از اسما و اذکار عاشورایی‌ است که بر کاغذ نگاشته شده‌اند. ابولفضل‌ حامدی هنرمند خوشنویس این آثار، از تلاش ۴ ساله برای برگزاری این نمایشگاه گفت و ادامه‌داد: شاید اگر قرار بر برگزاری هر نمایشگاه دیگری بود آثار با همکاری دوسه مُذهب در یک سال کار آماده نمایش می‌شد، ولی از آنجا که نمایشگاه متعلق به امام حسین (ع) است‌ که من ارادت ویژه‌ای به این حضرت دارم، تصمیم داشتم هر بار به خلوص و پاکی درون رسیدم بنویسم و این موضوع باعث شد ۴ سال برای نگاشتن و جمع آوری آثار زمان بگذارم.

این هنرمند به توالی حساب شده آثار این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: آثار این نمایشگاه از خداوند شروع شده، حضرت محمد (ص)، نزول قرآن و حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و برای حضرت امام حسین (ع) اول لبیک را کار کرده‌ام و بعد ۵ تن را و سپس به عید غدیر می‌رسیم و بعد هم برای شروع کربلا با الله اکبر شروع کردم. در این آثار فقط نخواستم که شهادت و کیفیت شهادت و عزاداری را نشان دهم که از این موضوع زیاد گفته شده است؛ بلکه خواستم وجود حضرت را نشان دهم که پر از عشق است و تمام وجودش را وقف اسلام ناب کرده است و به همین دلیل تمام تابلو‌ها به تابلو بعدی مرتبط است یعنی وقتی تابلو حضرت علی اکبر "ع" را کار کرده‌ام تابلوی بعدی به حضرت محمد (ص) پرداخته‌ام که علی اکبر "ع" شبیه‌ترین فرد به ایشان بود. امام خودم را فقط یک شمشیر زن وسط میدان جنگ نمی‌دیدم، بلکه ایشان را یک شیدا می‌بینم و تمام تابلو‌های من به یک تابلو ختم می‌شود که خداوند در سوره ذاریات می‌فرمایند: َمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ من معتقدم امام حسین (ع) فقط خواستند بندگیشان را نشان بدهند.

این هنرمند از خط معلی برای نگاشتن آثار خود استفاده کرده. معلی خط جدیدی است که در سال ۸۷ توسط استاد حمید عجمی در یونسکو ثبت شد و از قد بلند الف (۱۲ نقطه) و سماع و ستیز موجود در حروف می‌توان به عنوان ویژگی این خط اشاره کرد.

در طبقه دوم موزه نیز نمایشگاه عکس "ظهور عشق" افتتاح شد که آثار دانشجویان گرایش‌های مختلف عکاسی دانشگاه علم و فرهنگ است.

پژمان دادخواه دبیر هیئت انتخاب این نمایشگاه، محور موضوعی تصاویر را فرهنگ عاشورا حس و حال و نمادهایی که نشان از محرم در ایران است، می‌داند و به انتخاب آثار بر اساس رویکرد و تکنیک‌های مورد استفاده در تصویر اشاره کرد و ادامه داد: از میان آثار دریافتی ۳ اثر از هر دانشجو برای نمایش انتخاب شد که فرهنگ عاشورا و محرم را به نمایش بگذارند. تمام تلاش ما در این نمایشگاه بر این بود که از تصاویر مستند صرف و کارهای تکراری که قبلا انجام شده کمی خارج شویم و به سمت برخود‌ نمادین و مفهومی و ایده پردازانه‌تری در تصاویر برویم.

هر دو نمایشگاه تا ۲۰ آذرماه در موزه هنر‌های معاصر فلسطین بر پاست و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن از آن به نشانی موزه هنرهای معاصر فلسطین واقع در میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع خیابان بزرگمهر، شماره ۷۴ مراجعه کنند. ساعات بازدید از این نمایشگاه به غیر از روزهای تعطیل شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۷ و روزهای پنجشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۵ است.

انتهای پیام/