سرویس موسیقی هنرآنلاین : صبح امروز طی نشستی با حضور پیروز ارجمند ، مدیر دفتر موسیقی ، رضا خرم و ناصر ایزدی سیاست‌های کلی و شکل برگزاری جایزه سراسری همایون خرم تشریح شد.

پیروز ارجمند در آغاز این نشست رویکرد وزارت ارشاد به برگزاری رویدادهایی اینچنینی را اینگونه توضیح داد: ما در تلاش هستیم تا بخش‌های اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا دولت و وزارت ارشاد تنها ناظر و حامی باشد. در حال حاضر همکاری دفتر موسیقی و بخش خصوصی گسترده است و شاهد هستیم که این روزها موسیقی ایران بالنده و پرتحرک است.

مدیر دفتر موسیقی در ادامه گفت: آمارها نشان می‌دهد که ما از نظر کمیتی موفق بودیم و به لحاظ کیفیت هم در تلاش هستیم تا خود را به حد مطلوب برسانیم.

ارجمند با اشاره به اینکه موسیقی ایران پس از اسلام دورهایی داشته که یکی از مهمترین آنها دورانی است که استاد صبا و شاگردانش وارد عرصه موسیقی می‌شوند، گفت: هنرمندان برجسته‌ای مثل علی تجویدی و همایون خرم در این دوران آثار خلق کردند تا موسیقی ایرانی را زنده نگه دارند.

او با اشاره به اینکه از دهه 1330 تا اواخر 1350 موسیقی کوچه بازاری یا لاله‌زاری، موسیقی غالب مردمی بوده است و حذف آن کار مشکلی بوده است.گفت: در آن دوران بدون هیچ حمایتی موسیقی ایرانی با آهنگساز و هنرنمایی استادانی مثل خرم و تجویدی جای آن موسیقی را می‌گیرد.

مدیر دفتر موسیقی در ادامه با توصیف خصایص انسانی ممتاز همایون خرم در کنار توانی بی‌نظیرش در آهنگسازی گفت: آنچه باعث شد دفتر موسیقی به حمایت از این جایزه اشتیاق نشان دهد، همین ویژگی‌های استاد خرم است. به هر حال شاید ما نتوانیم حمایت مادی انجام دهیم، اما توانایی حمایت معنوی را داریم و این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. شاید بتوانیم در آینده جایزه‌هایی را نیز به نام سایر استادان داشته باشیم.

ارجمند در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: البته در زمینه‌ی مالی هم کمک‌هایی خواهیم داشت. به هر حال همایون خرم یک شخصیت ملی است. در وهله‌ی اول باید آثار بررسی شود تا ببینیم قرار است برای اقداماتی مانند پرداخت هزینه‌های جوایز چقدر هزینه کنیم.

رضا خرم، پسر زنده یاد همایون خرم هم درباره نخستین جایزه سراسری همایون خرم گفت: ایده‌ی برگزاری این مسابقه را بردیا صدرنوری به من داد که سال گذشته هم برنامه‌ای را به یاد پدرم روی صحنه برد و اجرای خوبی هم داشت و من باید قدردان این فکر باشم. سال گذشته که این ایده مطرح شد، از طرح او مبنی بر برگزاری جایزه‌ی "همایون خرم" استقبال کردم و گفتم طرح به‌طور کلی، خوب است، به شرطی که به جزییات نیز به‌درستی پرداخته شود. با خودم فکر کردم برگزاری چنین جایزه‌ای می‌تواند خدمت به موسیقی باشد و در واقع، یکی از خواسته‌های پدرم نیز انجام می‌شود. زنده‌یاد همایون خرم بسیار به جوانان اهمیت می‌داد و معمولا در کنسرت‌هایش هنرمندان جوان، او را همراهی می‌کردند مثلا سامان احتشامی در 17سالگی با پدرم کنسرت داشت.

ناصر ایزدی مدیر موسسه‌ی "راد‌ نواندیش" و یکی از متولیان برگزاری این جایزه هم گفت: استاد همایون خرم همیشه به جوانان میدان می‌داد. برای همین هم مسابقه‌ای که قرار است به نام او برگزار شود‌، مخصوص کودکان و نوجوانان زیر 20 سال است. شخصیت بچه‌ها و ریشه‌های فرهنگی آن‌ها تا 20سالگی شکل می‌گیرد. ما تصمیم گرفتیم با خانواده‌ی همایون خرم مسابقه‌ای برگزار کنیم تا این بچه‌ها هم تشویق شوند و هم به موسیقی نسل قبلی توجه کنند. آقای ارجمند نیز با آغوش باز از این موضوع استقبال کرد.

ایزدی گفت: همه افراد زیر 20 سال می‌توانند با اجرای اثری از همایون خرم، در این مسابقه شرکت کنند. سازی هم که می‌نوازند مهم نیست می‌توانند بخوانند‌، هم‌خوانی کنند یا به تک‌نوازی و گروه‌نوازی بپردازند. سپس فایل تصویری اثر خود را روی سایت موسسه‌ی "راد نواندیش" آپلود کنند؛ در نهایت نیز هیئت داوران شامل یکی از شاگردان ارشد همایون خرم (احتمال زیاد بابک شهرکی) ، یکی از اعضای خانواده‌اش (رضا خرم)، نماینده‌ی موسسه‌ی "راد نواندیش" و پیروز ارجمند آثار را بررسی می‌کنند.

خرم در ادامه با تاکید بر اهمیت میدان دادن به جوانان در نزد پدر فقیدش گفت: پدرم همیشه دوست داشت راه موسیقی ایرانی را به جوانان نشان دهد. حضور جوانان در کنسرت‌هایش خیلی او را خوشحال می‌کرد. امیدوارم برگزاری این جایزه بتواند خواسته‌های پدرم را برآورده کند.

رضا خرم در بخش دیگری از سخنانش به مسئله توجه به موسیقی بی‌کلام پرداخت و گفت: پدرم بر موسیقی بی‌کلام تأکید زیادی داشت. در عین حال برای خوانندگان احترام زیادی قائل بود. او در اواخر عمر نیز کنسرت‌های بی‌کلام برگزار می‌کرد؛ ولی هیچ‌گاه با خوانندگان مشکلی نداشت. برای همین هم قرار است در این مسابقه، شرکت‌کنندگان هم در زمینه‌ی خوانندگی و هم در زمینه‌ی نوازندگی شرکت کنند.

ناصر ایزدی هم در پایان تاکید کرد کرد: اختتامیه‌ی این جایزه همزمان با سالروز درگذشت زنده‌یاد همایون خرم در اواسط دی‌ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

در حاشیه : نشست خبری جایزه سراسری همایون خرم در حالی برگزار شد که تالار وحدت چند دقیقه قبل با رحمان مرادی وداع کرده بود و فضای تالار هم متاثر از بدرقه ابدی این هنرمند و استاد دانشگاه بود از این روی پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در آغاز این نشست گفت: فوت مرحوم مرادی مرا شوکه کرد، پاییز سختی داشتیم. مرادی فرزند یکی از برجسته ترین سازندگان ساز ایرانی است. درگذشت این هنرمند را به جامعه موسیقی ایران و بخ خصوص به خانواده‌شان تسلیت می‌گویم.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/