سرویس تئاتر هنرآنلاین: در این مراسم که اجرای آن را پیمان شیخی برعهده داشت، رامین پورایمان هنرمند و پیشکسوت تئاتر و رادیو در سخنان کوتاهی با بیان اینکه بین تئاتر و رادیو از دیرباز یک تفاهم‌نامه نانوشته وجود داشته است، گفت: بیش از 33 سال است که در رادیو مشغول فعالیت هستم و در این مدت بزرگان تئاتر ما مثل اکبر زنجانپور، داریوش مودبیان، مهرزاد فراهانی، اصغر همت، ژاله علو و... در رادیو فعال بودند بنابراین این تبادل تفاهم‌نامه از گذشته به شکل نانوشته‌ای بین هنرمندان و رادیو وجود داشته است.

او ادامه داد: امیدوارم حاصل این تفاهم را هرچه زودتر ببینیم نه در درازمدت، چون عمرها کوتاه است و بهتر است این ارتباط دوطرفه زودتر نتیجه بدهد. ما الان با رادیویی‌ها هم‌محل هستیم ولی می‌خواهیم همسایه هم بشویم نهایتا آرزو می‌کنم تا این تفاهم‌نامه بیشتر از یک امضای روی کاغذ باشد.

در ادامه این مراسم مریم معترف رئیس اداره تئاتر و از هنرمندان سابق رادیو در سخنانی کوتاه ابراز امیدواری کرد این امضای این تفاهم‌نامه نتایج خوبی برای هنرمندان تئاتر داشته باشد.

در ادامه این نشست و پس از پخش یک تیزر صوتی حسین طاهری و مهدی دهقان‌نیری به دعوت پیمان شیخی پشت تریبون قرار گرفتند و هر یک درباره این تفاهم‌نامه سخنانی را مطرح کردند.

مهدی دهقان‌نیری در این مراسم در سخنانی با اشاره به سال 1319 که سال افتتاح رادیوست، گفت: از 20 سال قبل از افتتاح رادیو تئاتر با اجرای نمایش‌های صحنه‌ای در ایران شکل گرفته بود. رادیو نمایش قرار است میراث 60 سال اجرای نمایش‌های رادیویی را در رادیو در معرض دید مخاطبان قرار دهد. تولید نمایش رادیویی از 60 سال قبل آغاز شد به این معنی که در 10-12 سال ابتدایی شکل‌گیری رادیو نمایش‌ها به همان شکل صحنه‌ای در رادیو پخش می‌شدند بعد از آن بود که دوستان در زمینه تبدیل نمایشنامه‌های صحنه‌ای به نمایشنامه‌های رادیویی تبحر پیدا کردند بنابراین این تفاهمنامه بین رادیو و تئاتر از همان سال‌های ابتدایی و اجرای نمایش‌های زنده در رادیو وجود داشته است.

او افزود: دلیل مکتوب شدن این تفاهم‌نامه کمک به جهانی شدن رادیو و تئاتر ایران و همچنین توجه به مسائلی است که کمتر به آن پرداخت می‌شده است. چند سال است رادیونمایش شکل گرفته و در این مدت نیز خودش را وقف تئاتر کرده تا هنر نمایش به درستی تبلیغ و تبیین شود البته رادیونمایش هم هزینه‌های خاص خودش را دارد و ما با سیلی صورتش را سرخ نگه می‌داریم اما در این مدت هم تلاش کرده تا برای تئاتر چیزی کم نگذارد.

حسین طاهری نیز با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه بهانه‌ای است برای تشکر خانواده تئاتر از رادیو، گفت: اگر لطف و محبتی از طرف رادیو به تئاتر وجود دارد وظیفه ما است که در این زمینه از آنها تشکر کنیم. خانواده تئاتر نیاز دارند فرصت‌های خوب را ببینند و بخش پر لیوان را مورد توجه قرار دهند. تفاهم رادیو و تئاتر نیز یکی از فرصت‌هایی است که وجود دارد و باید به آن توجه کرد.

طاهری همچنین با اشاره به پیگیری مسئله بیمه هنرمندان رادیو اظهار داشت: ما مکلفیم بیمه هنرمندان رادیو و درجه‌بندی این هنرمندان را پیگیری کنیم و وظیفه خود می‌دانیم که در این زمینه به آنها کمک کنیم. مطمئنا رادیونمایش باید نسبت به تئاتر نقد داشته باشد و ما با کمال میل نقدها و ضعف‌هایمان را می‌پذیریم. تئاتر می‌تواند معجزه بکند، من دیشب خدمت بهرام ریحانی بودم و قدرت و انرژی این هنرمند به خاطر عشقی که به تئاتر دارد واقعا فوق‌العاده و ستودنی است.

او در پایان خاطر نشان کرد: جای کسانیکه در این مراسم حضور نداشتند خالی است چون معتقدم اهالی تئاتر باید از این طرح استقبال می‌کردند ما هیچگاه رادیوگرافیک، موسیقی یا سینما نداشتیم اما رادیونمایش داریم بنابراین این مسئله را باید به فال نیک بگیریم.

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر نیز در سخنانی کوتاه ابراز امیدواری کرد که رادیونمایش بتواند در اطلاع‌رسانی آثار نمایشی به شکلی جامع و کامل به هنرمندان کمک کند.

متن تفاهم نامه همکاری فی مابین اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش بدین شرح است:

در تیرماه ۱۳۹۳جلسه مشترکی با حضور جناب آقای حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی و جناب آقای مهدی دهقان نیری مدیر رادیو نمایش تشکیل و موارد همکاری زیر به تصویب رسید:

۱. رادیو نمایش تیزرهای صوتی نمایش‌های روی صحنه را که از طریق روابط عمومی این اداره کل در اختیار رادیو نمایش قرار می‌گیرد پس از انجام امور نظارتی پخش می‌کند، مدت زمان این تیزر‌ها کمتر از یک دقیقه خواهد بود.

۲. رادیو نمایش نسبت به پخش ضبطی یا زنده یا پوشش خبری مراسم مختلف از جمله اختتامیه‌های جشنواره‌های تئا‌تر اقدام کند.

۳. اداره کل هنرهای نمایشی برای بالا رفتن بار علمی برنامه‌های آموزشی و تخصصی رادیو نمایش در جهت تامین و مامور ساختن کار‌شناس طی درخواست رادیو نمایش اقدام کند.

۴. اداره کل هنرهای نمایشی در ایام سوگواری مانند ایام محرم و یا شب‌های قدر و یا ایام نوروز و همین طور ایام خاصی مانند هفته دفاع مقدس و یا فجر در تهیه برنامه‌های مناسب با رادیو نمایش همکاری کند.

۵. رادیو نمایش در برنامه‌های خبری، گزارشی خود به تشویق مخاطب برای دیدن تئاترهای روی صحنه مبادرت ورزد.

۶. رادیو نمایش در انعکاس فعالیت‌های گروه‌های تئا‌تر شهرستانی همکاری لازم را با اداره کل هنرهای نمایشی انجام دهد.

۷. اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به اختصاص تعدادی بلیط نمایش به عنوان جایزه در برنامه‌های مسابقه‌ای و جنگ رادیو نمایش اقدام نماید.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/