سرویس تجسمی هنرآنلاین: پاریس فوتو؛ یکی از مهم ترین رویدادهای عکاسی جهان از 13 تا 16 نوامبر (22تا 25 آبان) با حضور گالری هایی از سراسر جهان میزبانی کرد. "گرند پالایس" که از مکان های تاریخی پاریس شمرده می شود چهره‌های کلیدی جامعه عکاسی جهان را در هجدهمین دوره این رخداد گردهم آورده بود.

امسال 169 گالری در پاریس فوتو حضور داشتند و گالری راه ابریشم با مدیریت آناهیتا قباییان نیز به عنوان تنها موسسه هنری ایرانی حاضر در این رویداد؛ معرفی هشت هنرمند عکاس ایرانی یعنی کاوه و هنگامه گلستان، شادی قدیریان، بابک کاظمی، تهمینه منزوی، بهنام صدیقی، بیژن صفوری و جلال سپهر را در این دوره در دستور کار قرار داده بود.

راه‌ ابریشم که تنها گالری تخصصی عکاسی درایران شمرده می شود،امسال برای پنجمین بار در پاریس فوتو حضور داشت و چنان که از سوی مدیر این گالری عنوان شد، قصد داشت مخاطبان خود را در معرض بهترین عکاسی‌های ایران قرار داده و بازه‌ی گسترده‌ی هنری و جلوه‌های بصری ایران را ترویج و توجه بازدیدکنندگان را به آثار تعدادی از برجسته ترین و شناخته شده ترین عکاسان ایرانی در کنار آثاری از هنرمندان نوظهور و خوش‌آتیه ی ایران در یکی از مهم ترین رخدادهای فرهنگی و هنری جهان جلب کند. این هشت هنرمند هر یک با نگاه و برداشت منحصربفرد خود از دنیای پیرامون، تصویری صمیمی و محبوب از ایران را در این رویداد ارائه کردند و منظور ازانتخاب آنان ارائه‌ی زاویه‌ی دیدی متفاوت از ایران بوده که عموماً در رسانه‌ها و مطبوعات غربی مورد توجه قرارنگرفته است.

پاریس فوتو به دلیل شهرت خود در زمینه ی برنامه‌های نو‌آورانه، یکی از رخدادهای هنری کلیدی برای مجموعه‌دارها و متخصصان دنیای هنر و همچنین علاقمندان به عکاسی است. این رویداد چهره‌های تاثیرگذار در جامعه هنری جهانی را درقالب گفتمان، مصاحبه، مناظره و نمایش گرد هم جمع می کند.

نمایشگاه های پاریس فوتو در یک نگاه

پاریس فوتوی هجدهم در بخش نمایشگاهی میزبان مجموعه های مختلفی از آثار عکاسی شد. یکی از این نمایشگاه ها مجموعه عکاسی "الکازی" با کیوریتوری "رهاب آلنا" بود. بیش از سی سال است که ابراهیم الکازی مشغول جمع‌آوری عکس‌های مربوط به قرن 19 و 20 میلادی بوده و اکنون این مجموعه دارای بیش از نود هزار عکس است که توسط بنیاد الکازی در دهلی نو نگهداری می شود.

موسسه "جی . پی. مورگان" نیز با منتخبی از عکس‌های مجموعه هنری خود، پنجاه و پنجمین سال فعالیت اش را در پاریس فوتو جشن گرفت. این عکس‌ها توسط "لیزا .ک. ارف" که خود مدیر و کیوریتور این مجموعه است انتخاب شده بودند و نگاهی پانورامیک به پنج دهه فعالیت در زمینه جمع‌آوری عکس توسط یکی از بزرگترین مجموعه‌های مشارکتی را ارائه کردند.

موزه هنرهای مدرن نیویورک امسال نمایشگاهی با محوریت عکاسی آمریکایی در سال‌های 2013 و 2014 را در پاریس فوتو پیش روی عموم گذاشت. این موزه از سال 1930 و پیش از تاسیس دپارتمان عکاسی آن در سال 1940 مشغول جمع‌آوری آثار هنری عکاسی بوده و آثار هنرمندان طراز اول عکاسی نظیر " واکر ایوانز"، "ادوارد وستون" و "لازلو موهولی ناگی" را جمع‌آوری کرده است.

" لایکا" هم که از حامیان رسمی برنامه‌‌های پاریس فوتو 2014 بود آثار " فرانسیس فونتین" را با عنوان" SILENZIO! " در قالب تجلیلی از سینما از دهه 40 میلادی به نمایش گذاشت.

مجموعه ای از عکاسی حیات وحش نیز در بخش نمایشگاهی هجدهمین پاریس فوتو ارائه شد که به نمایش آثاری در رابطه با حیات وحش و نشانه‌های فرهنگی معاصر آن می پرداخت.

"جورجیو آرمانی" هم به عنوان شریک رسمی پاریس فوتو از سال 2011، پنجمین نمایشگاه ""ACQUA را با تمرکز بر موضوع آب در عکاسی برگزار کرد. این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون "دبرا بلومفیلد"، " می روویتز"، "ترنت پارکه"، " فوکودو دزوویریا"، "گارسیا ساکو" و " الیسون روسیتر" را با موضوع آب در عکاسی در این رویداد به نمایش درآورد.

و بالاخره "آمانا" حامی جایزه کتاب عکس پاریس فوتو هم در این رویداد عکس های هنرمند ژاپنی " هیروشی سوگیموتو" را که به سوژه‌هایی درحال پوسیدن و از بین رفتن به عنوان نمادی از افول تمدن مدرن اختصاص دارد به نمایش گذاشت.

اوپن بوک و پلات فرم هجدهمین پاریس فوتو

نمایشگاه اوپن بوک منتخبی از کتاب‌های هنرمندان را که از دهه 60 میلادی تاکنون و با تمرکز بر موضوع مدیوم عکاسی به چاپ رسیده اند به نمایش گذاشت. با انتشار کتاب Twenty Sixth Gasoline" Station" توسط هنرمند آمریکایی "ادوارد روشا" در سال 1963، سبکی نو در کتابها بوجود آمد که زاییده ی جنبش‌های هنری مفهومی و مینیمالیستی دهه‌های 60 و 70 میلادی بود.

هجدهمین دوره پاریس فوتو در یک نگاه پلات فرمی مبتنی بر گفتمان "عکاسی امروز" با هدف ایجاد محلی برای مباحثه و مناظره پیرامون چشم‌انداز‌های عکاسی و حوزه‌های تحت پوشش و در حال تغییر آن را دنبال می کرد و در مدت زمان چهار روزه ی این رویداد، فرصتی منحصر بفرد برای عموم ایجاد شد تا در سخنرانی‌ها، گفتمان‌ها و بیانیه‌های هنرمندان برجسته، تاریخدانان و نویسندگان سرشناس، وبلاگ نویسان جوان، عکاسان و محققان و با موضوع عکاسی امروز مشارکت کنند.

انتهای پیام/