به گزارش هنرآنلاین ، مراسم اختتامیه سوگواره هنر عاشورایی با حضور شمار زیادی از هنرمندان جوان و توصیه‌های مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به آنان برگزار شد.

در این مراسم که عصر روز دوشنبه 10 آذرماه در حوزه هنری برپا شده بود، مرتضی گودرزی دیباج در سخنانی خطاب به هنرمدان جوان حاضر در این رویداد، اظهار کرد: همیشه برای هنر و فرهنگ دینی ایرانیان چشم به آینده و حضور نسل جوان هنرمندان دارم.

او با اشاره به برگزاری هشتمین دوره سوگواره هنر عاشورایی گفت: این سوگواره پس از یک توقف یک ساله به کار خود با قوت ادامه می‌دهد و همواره تلاش داریم تا این رویداد هنری را با کیفیت بالا برگزار کنیم. آیا وقتی هنرمندان جوان ما در یک رویداد هنری شرکت می‌کنند، تنها هدفشان باید گرفتن جایزه و یا صرفا حضور در آن رویداد باشد؟ آیا وزن رویداد این‌چنینی که برای امام حسین(ع) برگزار می‌شود با دیگر رویدادها یکسان است؟ اگر هنرمند ما این مرز بندی را از را نظر اعتقادی نداشته باشد، کمی تامل برانگیز است. خوشبختانه هیچ کدام از افرادی که در برگزاری این رویداد همراه هستند، بدون هیچ چشم‌داشتی به همکاری پرداختند و تنها برای امام حسین(ع) کار می‌کنند.

این هنرمند خاطر نشان کرد: هر هنرمندی که در رویدادهای این‌چنین حضور پیدا می‌کنند نباید تنها به فکر بیلان کاری باشند و یا حضور صرف باشد. خدا نکند که هنرمندی حضور در این رویداد را مشابه حضور در دیگر رویدادها ببیند.

او با بیان اینکه در گذشته بسیاری از هنرمندان با اعتقادات قلبی خود دست به خلق آثار هنری می‌زدند، گفت: اینکه گفته می‌شود در گذشته برخی از هنرمندان پیش از فعالیت وضو می‌گرفتند، فقط در حد افسانه و روایت نبوده و باید به این موضوع توجه جدی شود. اگر قرار باشد هنرمندان ما کربلا را فقط در کربلا ببینند، به این واقعه عظیم جفا کرده‌ایم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه باید از بیان نمادهای تکرار در آثار هنری مرتبط با عاشورا بپرهیزیم، گفت: بعد از چندین دوره از برگزاری سوگواره عاشورایی وقتی بازهم به نمادهای تکراری و عناصر مشابه رجوع می‌کنیم، جای تامل دارد. زمانی که آثاری را با مضمون عاشورایی مطرح‌ می‌کنیم باید بدانیم که این موضوع در چهارجوب هنر دینی بیان می‌شود و بیان در این چهارچوب باید دغدغه مدارانه باشد. هنر دینی، هنری متعهد است و چگونه می‌توان اثری را با مضامین دینی ارائه کرد، در صورتی که این اثر دغدغه مدار نباشد.

گودرزی دیباج خاطر نشان کرد: اگر هنرمند توانایی و استعدادی در خود دارد باید بداند که این نعمت از سوی خداوند به او داده شده و هنرمند قدر این نعمت الهی باشد. قرار نیست پیام کربلا تنها در همان کربلا بماند و یا به اشتباه فکر کنیم امام حسین(ع) تنها برای مبارزه با ظلم رفته بود و بعد هم به شهادت رسیده است. تمامی بخش‌های کربلا برای ما ترسیم و تعریف شده و برای تمامی ما پیامی مهمی دارد و هنرمندان متعهد باید بتوانند این پیام را در قالب هنری بگویند.

وی افزود: اینکه فقط در قالب نمادهایی چون پرچم، علم، کتل، پنجه و .. هنر عاشورایی را بیان کنیم، به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند و قابل قبول نیست. نباید فراموش کنیم پیام عاشورا بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که عنوان می‌شود. باید نگاهی عمیق‌تر به این اتفاق بزرگ تاریخی داشته باشیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با تاکید بر داشتن نگاهی جدی در عرصه هنر عاشورایی، اظهار کرد: نه تنها در سوگواره عاشورایی بلکه باید در تمامی برنامه‌های هنری از این دست نگاهی جدی‌تر داشته باشیم و هراسی از بیان مطالب نداشته باشیم. اگر می‌بینیم قالب و ساختار درست و مناسبی وجود ندارد، باید تجدید نظری جدی در این زمینه صورت پذیرد. البته ما در دوره‌های دیگر آثاری را که شایستگی حضور در این سوگواره را ندارند کنار خواهیم گذاشت، زیرا اعتقاد داریم که حرمت این سوگواره باید حفظ شود. این یک مساله جهانی است و باید هم در بعد مفهومی و هم در موضوعی تجدید نظری جدی در آن داشته باشیم. گودرزی دیباج با بیان اینکه هنرمندان باید برای پیشرفت در بخش‌های مختلف گام بردارند، خاطر نشان کرد: اگر در محافل خصوص اینقدر درباره کشورهای اروپایی و یا آمریکا و تمدن و پیشرفت آنها تعریف می‌شود، هنرمندان ما نیز باید گامی را برای پیشرفت کشورش بردارد.

این هنرمند با بیان اینکه نباید برخی از مواردی را که بیان کننده فرهنگ و اعتقادات ما هستند را حذف کنیم، گفت: برای مثال تمبرها یکی از مواردی بودند که حاوی اعتقادات، باورها و فرهنگ ما هستند، اما به اسم صرفه جویی آنها را جمع کردند. چرا در بخش‌های دیگر صرفه جویی نمی‌کنید؟

وی افزود: فراموش نکنیم شان هنر عاشورایی بسیار بالاست و این همه درگیر شدن هنرمندان بر روی فرم مساله‌ای است که باید در آن تجدید نظر شود. هنرمند باید میزان جرایم و خلاف را در کشور به دقت رصد کند و برای این موضوع راه‌کاری را مطرح کند و به این دغدغه به صورت جدی بپردازند. اینکه فقط به فرم‌های ساده توجه داشته باشیم، هیچ چیزی را درست نمی‌کند. چرا در کشور به هنرهای تجسمی به نسبت سایر هنرها توجه نمی‌شود؟ در قیاس با آنچه که به صورت کلی رخ می‌دهد هنرهای تجسمی فراموش شده است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه هنرمندان باید از فرم‌های تکراری در آثار عاشورایی فاصله بگیرند، گفت: این هنرمند ما فقط علم و کتل می‌کشد ونمی‌بیند که چه اتفاقی بالای سرش رخ می‌دهد چندان جالب نیست. در زمان جنگ به مرزهای ایران تهاجم صورت گرفت و در حال حاضر 140 شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان برای ایرانیان برنامه تولید می‌کنند. بر اساس آمار فقط در شش ماه نخست امسال در حدود 5 هزار ساعت برنامه‌هایی نظیر سریال برای این شبکه‌ها ترجمه فارسی شده است. آنها بر روی بنیان خانواده‌های متمرکز شد‌ه‌اند و هنرمند ما همچنان علم و کتل را رسم می‌کند. هنرمند ما باید روشن گری کند. آنها چهره زن را خائن ترسیم می‌کنند، در صورتی که در ایران بطن همه چیز زن و مادر است.

وی تصریح کرد: وقت آن فرا رسیده که از نگاه سطحی به این مسائل فاصله بگیریم و به هر موضوعی که می‌خواهیم بپردازیم، فراتر از حضور صرف در جشنواره و برنده شدن نگاه کنیم. در مورد این مساله حساس هنرمندان ما باید بیشتر مطالعه داشته باشند و باید به خوبی پیام امام حسین(ع) را بدانیم و درک کرده باشیم. گاهی وقت‌ها که به زندگی هنرمندان غربی نگاهی می‌کنیم، می‌بینیم برخی از آنها گویی این مسلک و این روش را به خوبی طی کرده‌اند. باید ببینیم که دلیل ماندگاری برخی از هنرمندان و آثارشان در تاریخ چیست. سطحی نگری به واقع عاشورا ظلم بسیار بزرگی است و باید به فکر غنی سازی افکار باشیم.

گودرزی دیباج با تاکید بر اینکه هنرمندن باید تفاوتی را بین این سوگواره هنری و دیگر جشنواره‌ای قائل باشمد، گفت: من برای این روی تفکر تاکید دارم که این سوگواره را مانند دیگر جشنواره‌های نبینیم و برای ما به مساله‌ای عادی تبدیل نشود. چرا هنرمندان ما کم‌تر مطالع می‌کنند؟ البته تمام این حرفها بدین معنی نیست که احیانا ماری انجام نشده، بلکه یعنی باید کار بسیار بیشتر در این زمینه صورت بپذیرد.

در پایان این مراسم از برگزیدگان هشتمین سوگواره هنر عاشورایی با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.

در بخش تصویر سازی با موضوع حماسه عاشورا: الهه امیراصلانی به عنوان نفر اول برنده جایزه نقدی به مبلغ سه و نیم میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس سوگواره شد. محمد جوادپور به عنوان نفر دوم برنده جایزه نقدی به مبلغ دو و نیم میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و تندیس سوگواره شد. راحله کریم بخش به عنوان نفر سوم برنده جایز یک و نیم میلیون تومانی به همراه لوح تقدیر و تندیس سوگواره شد.

در بخش تصویر سازی با موضوع مادران شهید، هیات داوران هیچ اثری را شایسته رتبه نخست ندانست. در این بخش سولماز جهان‌گیر به عنوان نفر دوم برنده جایزه دو و نیم میلیون تومانی به همراه لوح تقدیر و تندیس سوگواره شد. سمیه علی‌پور به عنوان نفر سوم برنده جایزه یک و نیم میلیون تومانی به همراه لوح تقدیر و تندیس سوگواره شد.

در بخش پرچم‌های سوگواره نیز میثم نام‌دار به عنوان نفر نخست برنده جایزه سه میلیون تومانی به همراه لوح تقدیر و تندیس سوگواره شد. محمد تقی‌پوربه عنوان نفر سوم برنده جایزه دو میلیون تومانی به همراه لوح تقدیر و تندیس سوگواره شد. مسلم علم‌معرفی برگزدیزاده نیز به عنوان نفر سوم برنده جایزه یک میلیون تومانی به همراه لوح تقدیر و تندیس سوگواره شد.

انتهای پیام