سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان بیست و چهارمین دوره جوایز سالانه فیلم مستقل گاتام اول بامداد سه‌شنبه به وقت ایران در مراسمی در سیپریانی وال استریت در نیویورک معرفی شدند.

به گزارش ورایتی ، در این مراسم فیلم "بردمن" (Birdman) ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد و مایکل کیتن ستاره فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را برد.

کیتن در این فیلم نقش بازیگری میانسال را بازی می‌کند که زمانی نقش یک ابرقهرمان محبوب به نام "بردمن"/"مرد پرنده‌ای" را بازی می‌کرده و اکنون می‌خواهد با حضور در نمایشی در برادوی شکوه از‌دست‌رفته خود را بازیابد.

جوایز گاتام یکی از اولین رویدادهای فصل جوایز سینمایی و در کنار جوایز اسپیریت، یکی از دو جوایز مهم است که دستاوردهای حوزه فیلم مستقل را مورد تقدیر قرار می‌دهد. شناخته شدن یک فیلم در جوایز گاتام می‌تواند به موفقیت‌های سینمایی پایان سال کمک کند. "بردمن" در جوایز اسپیریت نیز که از آن به عنوان معادل اسکار در جامعه سینمای مستقل آمریکا یاد می‌شود، در شش بخش نامزد دریافت جایزه است.

فیلم ایناریتو برای دریافت جایزه بهترین فیلم بلند داستانی فیلم‌های "هتل بزرگ بوداپست" به کارگردانی وس اندرسن، "عشق عجیب است" ساخته ایرا ساکس، "بچگی" به کارگردانی ریچارد لینکلیتر و "زیر پوست" ساخته جاناتان گلیزر را به عنوان رقیب پیش روی خود داشت.

جولین مور برای بازی در "همچنان آلیس" ( Still Alice) به نقش زنی که در اولین مراحل بیماری آلزایمر است، جایزه بهترین بازیگر زن را به خانه برد. جایزه بهترین مستند به "شهروندچهار" (CITIZENFOUR) به کارگردانی لورا پویتراس رسید. این فیلم درباره افشاگری‌های ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی است. "شهروندچهار" چند ساعت پیش از برگزاری جوایز گاتام از سوی حلقه منتقدان فیلم نیویورک نیز به عنوان بهترین فیلم غیرداستانی سال معرفی شد.

جایزه کارگردان نوظهور بینگام ری به آنا لیلی امیرپور فیلمساز ایرانی/آمریکایی برای "دختری در شب تنها به خانه می‌رود" (A Girl Walks Home Alone at Night) اعطاء شد. دن گیلروی ("شبگرد") و سیمین ("سفیدپوستان عزیز") از دیگر نامزدهای این بخش بودند.

جایزه ویژه گروه بازیگری به "شکارچی روباه" (Foxcatcher) ساخته بنت میلر اعطاء شد. این در حالی است که خود فیلم در هیچ بخشی نامزد دریافت جایزه نبود. میلر نیز با یک جایزه جداگانه تقدیر شد. فیلم "بچگی" که با نامزدی در چهار بخش از شش بخش رقابتی جوایز گاتام بیشترین نامزدی را داشت، این مراسم را دست خالی ترک کرد. این در حالی است که فیلم لینکلیتر سه جایزه حلقه منتقدان را از آن خود کرد.

چند هیئت داوری مجزا شامل منتقدان و فیلمسازان درمورد برندگان شش بخش تصمیم گرفتند و سینماروها نیز برنده جایزه فیلم منتخب تماشاگران را به صورت آنلاین انتخاب کردند.

جوایز گاتام بر فیلم‌های مستقل آمریکایی ساخته کارگردانان ساکن آمریکا یا متولد آمریکا متمرکز است. سال گذشته فیلم "درون لوئین دیویس" به کارگردانی برادران کوئن جایزه گاتام بهترین فیلم بلند داستانی را برد.

فهرست برندگان بیست و چهارمین دوره جوایز سالانه فیلم مستقل گاتام به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "بردمن"، آلخاندرو گونزالس ایناریتو

بهترین مستند: "شهروندچهار"، لورا پویتراس

جایزه کارگردان نوظهور بینگام ری: آنا لیلی امیرپور برای "دختری در شب تنها به خانه می‌رود"

بهترین بازیگر مرد: مایکل کیتن، "بردمن"

بهترین بازیگر زن: جولین مور، "همچنان آلیس"

بهترین بازیگر مرد نوظهور: تسا تامپسن، "سفیدپوستان عزیز" (Dear White People)

علی افتخاری