سرویس سینمایی هنرآنلاین: "بچگی" (Boyhood) ریچارد لینکلیتر پیروز بزرگ جوایز سالانه حلقه منتقدان فیلم نیویورک بود که برندگان آن دوشنبه شب معرفی شدند.

منتقدان نیویورکی "بچگی" را به عنوان بهترین فیلم سال و لینکلیتر را به عنوان بهترین کارگردان سال انتخاب کردند. پاتریشیا آرکت نیز برای این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر زن مکمل شد.

تازه‌ترین ساخته لینکلیتر 12 سال از زندگی پسربچه‌ای به نام میسن (با بازی الار کولترین)‌ را تا رسیدن به سن بلوغ دنبال می‌کند. این فیلم اولین بار سال گذشته در بخش مسابقه شصت و چهارمین جشنواره برلین به نمایش درآمد و جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را برای لینکلیتر به همراه داشت.

آرکت در "بچگی" نقش مادر میسن را بازی می‌کند و ایتن هاوک به نقش پدر او ظاهر شده است. لینکلیتر کارگردان سه‌گانه "پیش از طلوع"، "پیش از غروب" و "پیش از نیمه شب" است. در دیگر بخش‌های بازیگری، ماریون کوتیار بازیگر فرانسوی برای دو فیلم "دو روز، یک شب" و "مهاجر" جایزه بهترین بازیگر زن را برد.

او در "دو روز، یک شب" تازه‌ترین ساخته ژان-پی‌یر داردن و لوک داردن برادران فیلمساز بلژیکی نقش مادری سرگشته را بازی می‌کند که می‌کوشد شغل خود را از دست ندهد. این فیلم نماینده بلژیک در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار امسال است.

کوتیار در "مهاجر" ساخته جیمز گری نقش یک زن مهاجر در دهه 1920 را بازی می‌کند. "مهاجر" بجز جایزه بهترین بازیگر زن جایزه فیلمبرداری را هم دریافت کرد. داریوش خنجی فرانسوی/ایرانی مدیر فیلمبرداری این پروژه است.

تیموتی اسپال برای "آقای ترنر" ساخته مایک لی جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. او در این فیلم نقش جی. ام. دبلیو ترنر نقاش عذاب‌دیده بریتانیایی را بازی می‌کند. اسپال برای کار خود در فیلم جدید لی ماه مه پیش نیز در جشنواره کن برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

جی. کی. سیمونز نیز برای بازی در نقش یک معلم موسیقی سخت‌گیر در فیلم "ضربه شلاق" (Whiplash) به کارگردانی دامین شازل جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را گرفت. منتقدان نیویورکی جایزه بهترین فیلمنامه را به وس اندرسن برای "هتل بزرگ بوداپست" اعطاء کردند. این فیلم از روی رمانی نوشته اشتفان زوئیگ رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس اتریشی ساخته شده است و داستان آن بین جنگ‌های جهانی اول و دوم روی می‌دهد. "شهروندچهار" (Citizenfour) به کارگردانی لورا پویتراس جایزه بهترین فیلم غیرداستانی را از آن خود کرد. این فیلم به افشاگری‌های ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی می‌پردازد. جایزه بهترین فیلم انیمیشن به "فیلم لگو" به کارگردانی فیل لورد و کریستوفر میلر هستند رسید. داستان این انیمیشن سه‌بعدی در دنیای لگوها روی می‌دهد و درباره یک لگوی کوچک و عادی به نام اِمِت است که با یک لگوی قوی اشتباه گرفته می‌شود و از او می‌خواهند برای مقابله با لگویی اهریمنی که قصد نابودی دنیای لگوها را دارد، وارد عمل شود.

"ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی نیز برنده جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. فیلم درباره دختری یتیم به نام ایدا است که در صومعه بزرگ شده است. او پس از ملاقات با تنها خویشاوندی که برایش باقی مانده با گذشته خانواده از دست رفته‌اش آشنا می‌شود که به سال‌های اشغال لهستان توسط آلمان نازی بازمی‌گردد. "ایدا" تولید مشترک لهستان، بریتانیا و دانمارک است و به نمایندگی از لهستان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار حضور دارد.

منتقدان نیویورکی همچنین با یک جایزه ویژه از آدرین مانشا نمایشگاه‌گردان سابق موزه هنر مدرن نیویورک تقدیر کردند.

حلقه منتقدان فیلم نیویورک در سه سال گذشته اولین گروه مهم منتقدان فیلم بوده که برندگان خود را معرفی کرده است. سال‌ها هیئت ملی نقد اولین گروهی بود که چراغ فصل جوایز سینمایی را روشن می‌کرد. هیئت ملی نقد سه‌شنبه بهترین‌های سال به انتخاب خود را معرفی می‌کند.

حلقه منتقدان فیلم نیویورک از سال 1936 هر سال بهترین‌های حوزه سینما را انتخاب می‌کند. از برندگان اخیر این گروه می‌توان به "30 دقیقه بامداد"، "شبکه اجتماعی"، "میلک"، "یونایتد 93"، "حقه‌بازی آمریکایی" و فیلم‌های برنده اسکار "هنرمند"، "قفسه درد" و "پیرمردها کشوری ندارند" اشاره کرد.

فهرست برندگان جوایز حلقه منتقدان فیلم نیویورک به شرح زیر است:

بهترین فیلم: "بچگی"، ریچارد لینکلیتر

بهترین کارگردان: ریچارد لینکلیتر، "بچگی"

بهترین بازیگر مرد: تیموتی اسپال، "آقای ترنر"

بهترین بازیگر زن: ماریون کوتیار، "مهاجر" و "دو روز، یک شب"

بهترین بازیگر مرد مکمل: جی. کی. سیمونز، "ضربه شلاق"

بهترین بازیگر زن مکمل: پاتریشیا آرکت، "بچگی"

بهترین فیلم انیمیشن: "فیلم لگو"، فیل لورد و کریستوفر میلر

بهترین فیلمنامه: "هتل بزرگ بوداپست"، وس اندرسن

بهترین فیلمبرداری: داریوش خنجی، "مهاجر"

بهترین فیلم اول: "The Babadook"، جنیفر کنت

بهترین فیلم خارجی‌زبان: "آیدا"، پاول پاولیکوفسکی (لهستان)

بهترین فیلم غیرداستانی: "شهروندچهار"، لورا پویتراس جایزه ویژه: آدرین مانشا

علی افتخاری