سرویس موسیقی هنرآنلاین: زندگی کرت کوبین خواننده گروه نیروانا 20 سال پس از مرگش در قالب یک فیلم مستند برای هواداران او به تصویر کشیده خواهد شد.

نام این فیلم مستند "Kurt Cobain: Montage of Heck" است و نخستین فیلم مستندی است که با حمایت کامل خانواده کوبین ساخته شده است. برای ساخت این فیلم آرشیو کامل شخصی و خانوادگی کوبین شامل آهنگ‌های ضبط شده، عکس‌ها، دفتر ترانه‌ها و آثار هنری این هنرمند بزرگ در اختیار سازندگان فیلم گذاشته شده است. بعضی از این آثار تاکنون دیده و شنیده نشده اند. فرانسیس بین کوبین دختر کرت از تهیه کنندگان این مستند است. فیلم سال 2015 از شبکه اچ‌بی‌او پخش خواهد شد. کارگردان این فیلم برت مورگن کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده نامزد اسکار است که آثاری چون "On the Ropes" و Crossfire" "Hurricane را در کارنامه دارد. مورگن به علت علاقه شخصی‌اش به کوبین مدتی طولانی مشغول ساخت این پروژه بوده است.

مورگن درباره مستند "Montage of Heck" گفت: هشت سال پیش کار روی این پروژه را آغاز کردم و مثل همه مردم می دانستم که مقادیر محدودی مواد اولیه دست نخورده وجود دارد که باید آن ها را از زیر خاک در بیاورم. اولین بار که پا به آرشیو شخصی کرت کوبین گذاشتم بالای 200 ساعت موسیقی و آثار صوتی پخش نشده کشف کردم؛ همچنین گستره وسیعی از کارهای هنری شامل نقاشی‌های رنگ روغن و مجسمه و بی‌شمار ساعت فیلم‌های شخصی که هرگز دیده نشده‌اند و بالای 4000 صفحه دست‌نوشته پیدا کردم که همه اینها در کنار هم به من کمک کردند تا چهره هنرمندی را به تصویر بکشم که به ندرت در برابر رسانه ها ظاهر شده است.

کرت کوبین بنیانگذار و عضو اصلی گروه گرانج نیروانا است که از او به عنوان "صدای نسلش" یاد می‌شود. آثار کوبین جزو تاثیرگذارترین آثار اوایل دهه نود میلادی بوده است. در ساخت این فیلم از ترانه‌ها و اجراهای زنده گروه بهره گیری شده است.

کارگردان مستند کرت کوبین گفت: "Montage of Heck" به مثابه "دیوار" نسل ما و تلفیقی از انیمیشن و اجرای زنده است که به مخاطب اجازه می دهد کرت کوبین را به طریقی تازه تجربه کند. ("دیوار" ساخته آلن پارکر یک اثر بلند سینمایی است که فراز و نشیب های گروه راک پینک فلوید را با استفاده از آثار این گروه به تصویر می کشد و نام آن برگرفته از یکی از آلبوم های این گروه است.)

نام "Montage of Heck" برگرفته از نام یک مجموعه منتخب از موسیقی‌های مورد علاقه کرت کوبین شامل موسیقی راک دهه 80 است که از سمی دیویس و گروه بیتلز گرفته تا ترانه‌های گروه Butthole Surfers و Van Halen در آن وجود دارد. کرت کوبین این آهنگ‌ها را در سال 1988 روی چند نوار کاست ضبط کرده و نام "Montage of Heck" را برایش برگزیده بود.

کرت کوبین متولد۲۰ فوریهٔ ۱۹۶۷، موسیقی‌دان راک آمریکایی، خواننده، نوازنده گیتار، ترانه‌سرای اصلی و بنیانگذار گروه گرانج نیروانا ‌بود.

او و کریست ناواسلیک در سال ۱۹۸۵ گروه نیروانا را بنیان گذاشتند. اولین آلبوم نیروانا با نام "بلیچ" سال ۱۹۸۹ منتشر شد. آن‌ها سال 1991 پس از انتشار دومین آلبوم‌شان "بی‌خیال" (Nevermind) تبدیل به یک گروه پرفروش و نامدار در سطح بین‌المللی شدند. آلبوم آن‌ها با تک‌آهنگ موفق "بوی روح نوجوانی می‌دهد" اولین آلبوم با سبکی مشتق از پانک بود که محبوبیت عام پیدا کرد و مورد توجه عمده مخاطبان موسیقی قرار گرفت.

کوبین از موفقیت تجاری نیروانا، جنجالی که همواره در حاشیه نیروانا در جریان بود و سرک کشیدن رسانه‌ها به زندگی خصوصی‌اش ناراضی بود. او سال‌های پایانی زندگی‌اش را با مشکلاتی هم‌چون اعتیاد، افسردگی و نابسامانی‌های زندگی زناشویی سپری کرد. در سال ۱۹۹۳ سومین و آخرین آلبوم استودیویی نیروانا روانه بازار شد که بیان اعتراض او به شرایط موجود بود.

کوبین شخصیت درون‌گرا و پیچیده‌ای داشت. او از خودش، موفقیت بی‌نظیری که به‌عنوان یک ستاره موسیقی به دست آورده بود و هیاهوی بزرگی که همواره در حاشیه نیروانا و زندگی خصوصی‌اش در جریان بود گریزان بود. کوبین نمی‌توانست خودش را با شهرتی که به دست آورده بود مطابقت دهد و از ابراز احساسات مخاطبان گریزان بود. او یک‌بار گفته‌بود "مشهور" آخرین چیزی‌ست که می‌خواهم باشم.

جسد کوبین ۸ آوریل ۱۹۹۴ (سه روز پس از مرگش) در گُلخانه بالای گاراژ خانه‌اش در مجاورت دریاچه واشنگتن توسط یک برقکار که برای نصب تجهیزات ایمنی به منزل کوبین رفته‌بود یافت شد. زمانی که اسمیت به خانه کوبین مراجعه کرد و کسی در را روی او نگشود به گشت‌زنی در اطراف منزل و سرک کشیدن به‌داخل، از میان پنجره‌ها، مشغول شد. او ابتدا فکر کرد مجسمه یک مانکن روی زمین افتاده است، ولی پس از دیدن خونی که از گوش جنازه روی زمین ریخته‌ بود متوجه ماجرا شد و با پلیس تماس گرفت.

طبق اظهارات اسمیت، یک تفنگ شکاری روی قفسه سینه و لوله‌اش به سمت چانه جسد قرار داشته‌ است. به‌خاطر این‌که صورت جسد متلاشی شده‌ بود پلیس سیاتل پس از انگشت‌نگاری از آن اعلام کرد که جنازه متعلق به کرت کوبین است. در مدارک رسمی پلیس علت مرگ، خودکشی اعلام شد.

خودکشی مشکوک وی موجی از شوک روانی در میان میلیون‌ها تن از هواداران موسیقی راک بَرپا کرد. در آمریکا، استرالیا، ژاپن و چندین کشور اروپایی نوجوانان و جوانان دست به خودکشی زدند و تا هفته‌ها بعد تصاویر کرت کوبین در تلویزیون‌های آمریکا و ترانه‌هایش در رادیوهای این کشور مرتباً پخش می‌شد.

مدت کوتاهی پس از مرگ کرت کوبین، سایر اعضای گروه یک ترانه ناتمام منتشر کردند. از آن پس گروه نیروانا چند آلبوم دیگر نیز منتشر کرد ولی هرگز به محبوبیت قبل دست نیافت.

زندگی کرت کوبین موضوع فیلم مستندی بود که در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد. درباره او و گروه نیروانا کتاب‌های بسیاری نوشته شده است که یکی از آنها به فارسی هم ترجمه شده است. گاس ون سنت نیز فیلمی با عنوان "آخرین روزها" در‌باره او ساخته است.

نیروانا به عنوان یک گروه تأثیرگذار در عرصه موسیقی هم شناخته می‌شود. از آلبوم "بی‌خیال" و آهنگ "بوی روح نوجوانی می‌دهد" به عنوان یکی برترین آلبوم‌ها و برترین ترانه‌های همه دوران‌ یاد می‌شود. تالار مشاهیر راک اند رول هم دو آثار نیروانا، "بوی روح نوجوانی می‌دهد" و "سراسر عذرخواهی" را در فهرست "ترانه‌هایی که راک اند رول را شکل دادند" قرار داده است. این موزه همچنین در سال ۲۰۰۷، آلبوم "بی‌خیال" را در جایگاه دهم در فهرست "۲۰۰ آلبوم سرنوشت‌ساز همهٔ دوران‌" قرار داد.

در سال ۲۰۱۱، چهار ترانه‌ نیروانا در فهرست ۵۰۰ ترانه برتر همهٔ دوران قرار گرفت و ترانه "بوی روح نوجوانی می‌دهد" جایگاه نهم را به خود اختصاص داد. سه آلبوم‌ گروه در فهرستی که توسط همین نشریه در سال ۲۰۱۲ تحت عنوان "۵۰۰ آلبوم برتر همه دوران‌" منتشر شد، قرار داشت و آلبوم "بی‌خیال" جایگاه ۱۷ را به خود اختصاص داد.

نیروانا یکی از پرفروش‌ترین گروه‌های موسیقی است و تاکنون ۷۵ میلیون نسخه از آثار این گروه در سرتاسر دنیا به فروش رفته است. دو تا از آلبوم‌های استودیویی گروه و دو تا از آلبوم‌های زنده گروه به جایگاه اول در جدول بیلبورد ۲۰۰ دست یافته‌اند.

عاطفه بزرگ‌نیا