سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "فابر اند فابر" ناشر کتاب‌های پی‌دی جیمز اعلام کرد او پنجشنبه صبح در خانه خود در آکسفورد درگذشت. جیمز 94 ساله بود.

پی‌دی جیمز متولد سوم اوت 1920 در آکسفورد در انگلستان بود. او در اواخر دهه سوم زندگی در حالی که ازدواج کرده بود و فرزند داشت، شروع به نوشتن رمان‌های جنایی و معمایی کرد.

جیمز با خلق آدام دالگلیش کارآگاه زبردست که با تکیه بر نبوغ و جسارتش پرونده‌ها را حل می‌کند، به شهرت رسید. دالگلیش سربازرس اسکاتلندیارد، مردی میانسال و مجرد است و طبعی شاعرانه دارد. جیمز داستان کارآگاهی کلاسیک بریتانیایی را وارد یک فضای امروزی با ارتباطات پرآشوب و خشونت زیاد کرد و هیچگاه نپذیرفت که جنایی‌نویسی یک فرم ادبی درجه دو است.

میلیون‌ها نسخه از کتاب‌های جیمز در دنیا به فروش رسیدند و بسیاری از آن‌ها بعدها در سینما و تلویزیون اقتباس شدند و روی مارسدن در آن‌ها نقش دالگلیش را بازی کرد. یکی از این کتاب‌ها در ایران با عنوان "انگیزه‌های غیرطبیعی" با ترجمه خسرو سمیعی توسط انتشارات طرح نو منتشر شده است. در این رمان دالگلیش به ملاقات عمه‌ خود می‌رود. او در جریان این سفر، از یک قتل هولناک و مرموز پرده بر می‌دارد. از معروف‌ترین کتاب‌های جیمز می‌توان به "مرگ به پمبرلی می‌آید" اشاره کرد که در آن یک جنایت را در دنیای خاص جین آستین می ‌گنجاند. همین‌طور کتاب آخرالزمانی "فرزندان انسان" که سال 2006 مبنای فیلمی به کارگردانی آلفونسو کوارون با بازی کلایو اوئن و جولین مور شد.

"عمارت معصوم" با ترجمه شیوا مقانلو (کتابسرای تندیس) و "زنانه نیست" با ترجمه امیر احمدی آریان (انتشارات نیلوفر) از دیگر کتاب‌های پی‌دی جیمز هستند که به فارسی ترجمه شده‌اند.

جیمز از جرج الیوت، ایولین وا و آنتونی ترولوپ همین طور دوست قدیمی‌اش روث رندال، دوروتی ال. سایرز و مارگری الینگهام به عنوان قهرمانان ادبی خود یاد می‌کرد. اغلب از جیمز به عنوان وارث آگاتا کریستی و آرتور کانن دویل چهره‌های شاخص ادبیات پلیسی و کارآگاهی یاد می‌شود، اما طرفدارانش می‌گویند او از هر دو گذر کرد. انتهای پیام/