سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "هنر پوسترهای سینمایی"، تألیف احسان خوش‌بخت، اولین کتاب فارسی درباره تاریخچة پوسترهای سینمای جهان و نخستین مرجع برای بررسی تاریخی و زیبایی‌شناسی پوسترهای فیلم از آغاز تا امروز، در نشر کتابکده کسری به چاپ رسید.

این کتاب تمام مصور و تمام رنگی، چهارصد پوستر - از اولین پوستر تاریخ سینما تا "تلقین" کریستوفر نولان - را از میان هزاران اثر گزینش کرده و آن‌ها را در فصل‌های مختلف، بر حسب سیر تاریخی، ژانر، کشور، کارگردان و طراح آورده است.

هوشنگ گلمکانی در مقدمه‌اش برای این کتاب می‌نویسد: "حالا شاید این جوری نباشد، اما سال‌ها بود، تقریباً از آغاز سینما، که پوسترها نخستین واسطة آشنایی و برخورد تماشاگران با سینما بودند. بعدها هم این پوسترها برای عدة قابل توجهی از این تماشاگر‌ها نشانه‌ای از عشق به سینما شدند. در روزگاری که فیلم‌ها را فقط می‌شد روی پردة سینماها دید، پوسترهای فیلم بیش از هر نشانة دیگری از فیلم‌ها بین آدم‌های عشق‌فیلم طرفدار داشت. حتی بیشتر از عکس‌های بازیگران و فیلم‌ها. کلکسیونرهای عشق سینما در کنار عکس‌ها و مجله‌ها و امضای بازیگران (و آن گونه که زمانی بین عشق‌فیلم‌های ایرانی رواج داشت، آلبوم‌های فیلم‌جفتی) خورة پوسترهای فیلم و عاشق جمع کردن آن‌ها بودند. حتماً چیزی در این پوسترها هست که بیش از هر تصویر سینمایی دیگری، خارج از فیلم، عشق‌فیلم‌ها را مجذوب و شیفتة خود می‌کند. انگار روح هر فیلم در پوسترش بیش از تک‌تک تصویرهای کاغذی‌ و مقوایی‌اش جریان دارد. راز و جاذبه‌ای در آن هست حتماً، گاهی حتی بیش از دیدن نمایی از فیلم که تصویرش یا گوشه‌ای از تصویر، بر پوستر نقش بسته است."

کتاب "هنر پوسترهای سینمایی" توسط نشر کتابکده کسری در هزار نسخه و به قیمت 55000 تومان منتشر شده است. دوست‌داران کتاب می‌توانند علاوه بر تهیة کتاب از کتاب‌فروشی‌های معتبر، جهت سفارش کتاب و برخورداری از تخفیف ویژه و ارسال رایگان با ناشر نیز تماس بگیرند. تلفن دفتر نشر: 38435531-051 و 37670019-051

انتهای پیام/