سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم این دوره جوایز سالانه هیئت رئیسه آکادمی شنبه شب (یکشنبه صبح به وقت ایران) در ری دالبی بالروم در هالیوود اند هایلند برگزار‌ شد.

ژان-‌کلود کریر فیلمنامه‌نویس فرانسوی، هایائو میازاکی انیماتور و کارگردان ژاپنی و مورین اوهارا بازیگر در این دوره جوایز هیئت رئیسه آکادمی، جوایز اسکار افتخاری را دریافت کردند و جایزه انساندوستانه جین هرشولت به هری بلافونته خواننده، بازیگر و فعال حقوق بشر اعطاء شد.

سخنرانی بلافونته در پایان مراسم حاضران در تحت تاثیر قرار داد. او در سخنرانی خود به فیلم "تولد یک ملت" گریفیث، اولین فیلم‌های "تارزان" که در آن سیاهان به شکل آدم‌هایی نالایق و نادان تصویر می‌شدند، فیلم «آوای جنوب»، همین‌طور رفتار بزدلانه صنعت سینمای آمریکا در دوران مک‌کارتی اشاره کرد.

او همچنین به نوع برخورد هالیوود با بومیان آمریکا در فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون اعراب در فیلم‌های آمریکایی چهره خوبی ندارند.


هری بلافونته

بلافونته افزود: صنعت فیلمسازی کسانی را که باعث دردسر هستند دوست ندارد و گاهی اوقات من هم یکی از اهداف آن‌ها بودم.

او متولد سال 1927 در هارلم در نیویورک است. بلافونته کار خوانندگی را از باشگاه‌های شبانه هارلم شروع کرد و بعدها مجذوب پروژه‌هایی مانند "کارمن جونز"، "علیه فردا" و "دنیا، جسم و شیطان" شد که موضوع آن‌ها نژادپرستی و نابرابری بود.

او از طرفداران جنبش حقوق بشر بود و 28 اوت 1963 در راهپیمایی و سخنرانی تاریخی مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکا در واشنگتن شرکت کرد. بلافونته سال 1987 به عنوان سفیر حسن نیت یونیسف انتخاب شد.

مورین اوهارا اولین کسی بود که در مراسم جوایز سالانه هیئت رئیسه آکادمی تقدیر شد. او که اکنون 94 ساله است با صندلی چرخدار روی صحنه آمد و درباره دوران کودکی خود در ایرلند صحبت کرد.


مورین اوهارا

اوهارا که برای نقش‌آفرینی‌های پرشور خود شهرت دارد، متولد دوبلین است. اوهارا سال 1939 به هالیوود آمد و در فیلم "گوژپشت نوتردام" مقابل چارلز لاوتن بازی کرد.

او در فیلم‌های ماجراجویانه مانند "قوی سیاه" و "سندباد و ملوان"، فیلم‌های درام مانند "این زمین مال من است" و "راز یک زن"، کلاسیک با موضوع تعطیلات "معجزه در خیابان سی و چهارم" و پنج فیلم جان فورد شامل "خوش‌گذران"، "چقدر دره من سبز بود"، "ریو گرانده"، "مرد آرام" و "صف طویل خاکستری" ظاهر شد، اما هیچ‌وقت نامزد اسکار نشد.

هایائو میازاکی که از طریق مترجم صحبت می‌کرد، گفت: «من بخشی از آخرین نسلی بودم که می‌توانست با کاغذ و مداد فیلم بسازد و این را از خوش‌شانسی خودم می‌دانم.

جان لستر سازنده فیلم‌هایی چون "داستان اسباب‌بازی" و "زندگی یک حشره"، با معرفی میازاکی از او به عنوان یکی از بزرگان دنیای انیمیشن در کنار والت دیزنی نام بردو گفت او 11 فیلم بلند انیمیشن ساخته که بیش از هر کس دیگری در تاریخ سینماست.


هایائو میازاکی

میازاکی برای فیلم‌های انیمیشن خلاق که حسی از فانتزی توام با توجه به طبیعت را در خود دارند، معروف است. او در بخش اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن سه بار نامزد دریافت جایزه شد و سال 2002 برای "شهر اشباح" اسکار این بخش را برد.

او همچنین سال 2006 برای "قلعه متحرک هاول" و سال گذشته برای "باد، شدید می‌وزد" نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن بود. "شاهزاده خانم مونونوکه" و "همسایه من توتورو" از دیگر ساخته‌های این انیماتور و سینماگر 73 ساله است.

ژان-‌کلود کریر که 139 فیلم در کارنامه دارد، گفت از اعطای این جایزه به یک فیلمنامه‌نویس خوشحال است.

او به نمایندگی از تمام همکاران فیلمنامه‌نویسش در دنیا جایزه را دریافت کرد و گفت: خیلی مواقع فیلمنامه‌نویس‌ها مانند سایه‌ از تاریخ سینما می‌گذرند.


ژان-‌کلود کریر

کریر متولد سال 1931 است. او کار خود را با رمان‌نویسی شروع کرد و از طریق پی‌یر اته کمدین و فیلمساز فرانسوی با فیلمنامه‌نویسی آشنا شد. این دو سال 1963 برای "سالگرد شاد" برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه شدند.

کریر سپس حدود دو دهه با لوییس بونوئل فیلمساز اسپانیایی همکاری کرد و برای فیلمنامه فیلم‌های "جذابیت پنهان بورژوازی" و "میل مبهم هوس" نامزد اسکار شد. او برای "سبکی تحمل‌ناپذیر هستی" به کارگردانی فیلیپ کافمن برای چهارمین بار نامزد اسکار شد.
او همچنین با فیلمسازانی چون آندری وایدا ("دانتون")، ژان-لوک گدار (هر کس برای خودش") و فولکر شلوندورف (طبل حلبی") همکاری کرده است.

کلینت ایستوود، لیام نیسن، ریچارد لینکلیتر، بنت میلر، جنیفر آنیستن، پاتریشیا آرکت، استیو کارل، جسیکا جاستین، کوین کاستنر، بندیکت کامبربچ، لورا درن، رابرت داونی جونیر، رابرت دووال، جیک جیلنهال، ایتن هاوک، مایکل کیتن، فلیسیتی جونز، کایرا نایتلی، ادوارد نورتن، ادی ردماین، مارک روفالو، تیموتی اسپال، هیلاری سوانک، کریستوف والتس و ریس ویترسپون از شرکت‌کنندگان در مراسم جوایز سالانه هیئت رئیسه آکادمی بودند.

در سال‌های گذشته جوایز افتخاری آکادمی در روز برگزاری مراسم اسکار اعطاء می‌شد، اما آکادمی از سال 2009 تصمیم گرفت برای این جوایز یک مراسم جداگانه در نظر بگیرد. بخش‌های مهم مراسم در مراسم اعطای جوایز اسکار 2015 پخش می‌شود.

فرانسیس فورد کوپولا، ژان-لوک گدار، راجر کورمن، لورن باکال، اپرا وینفری، استیو مارتین، آنجلا لنزبری و آنجلینا جولی از جمله کسانی هستند که هیئت رئیسه آکادمی در شش سال گذشته از آن‌ها تقدیر کرده است.

ورایتی / 9 نوامبر