به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در خلاصه فیلم مستند "ملاقات با داعش" آمده است: مستندسازی عرب خواهان این است که گروه داعش یا دولت اسلامی عراق و شام را از نزدیک بشناسد. به همین دلیل شرایط آن‌ها را می‌پذیرد تا همراه‌شان باشد!

مهدی مطهر تهیه‌کننده مستند "ملاقات با داعش" در خصوص چگونگی ساخت این فیلم می‌گوید: "بعد از جنگ سوریه، دو، سه گروه مستندسازی به منطقه فرستادیم و از تبعات بعد از جنگ فیلم‌هایی ساختیم. یکی از این گروه‌ها به مساله داعش و جریانی که منتسب به دولت اسلامی عراق و شام بود، پرداخت. گروه فیلمبرداری، عرب و اهل سوریه بودند و توانستند با جلب اعتماد داعشی‌ها به دل آن‌ها نفوذ کنند."

اوادامه داد: "البته این کار سختی‌های فراوانی داشت. گروه داعش با این شرط که هر روز تصاویر گرفته شده را چک و بررسی کنند، اجازه فیلمبرداری دادند. آن‌ها همچنین راضی نشدند از همه اتفاقات فیلمبرداری شود. اگر چیزی دلخواه‌شان نبود، حذف می‌کردند و به نوعی تصاویر را پاکسازی می‌کردند."

به گفته مطهر این گروه تسلط زیادی بر رسانه و کاربردهای آن دارند. اودر این زمینه توضیح می‌دهد: "آن‌ها برای ماندنشان هزینه می‌کنند و دقیقاً می‌دانند جایگاه رسانه در جذب مخاطبان و علاقه‌مندان به این گروه چیست. علاوه بر این‌ها از نقاط ضعف موجود در منطقه هم به خوبی استفاده کرده‌اند و بعضی از کشور‌ها نیز زمینه را برای حضور و ماندن آن‌ها فراهم می‌کنند."

این تهیه‌کننده با تاکید بر اینکه گروه داعش علاقه دارند تصاویر مطلوبی از آن‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شود، بیان می‌کند: "در طول فیلمبرداری، آن‌ها ترجیح می‌دادند تصاویر آرامش بخش از کمک به مردم و مستضعفان و فعالیت‌های آموزشی برای رفاه مردم فیلمبرداری شود. این گروه با گروه‌هایی چون طالبان کاملا فرق دارند. اکثر داعشی‌ها طلاب دانشکده‌های وهابی هستند و به زبان قرآن تسلط دارند. داستان‌های قرآنی را به خوبی می‌شناسند و با تدریس و آموزش دانسته‌هایشان به دیگران مشکلی ندارند."

اوافزود: "همه این مسائل نشان می‌دهد داعشی‌ها فقط برای جنگیدن نیامده‌اند. آن‌ها برای ماندگاریشان و آینده برنامه‌ریزی دارند و مجهز‌ترین وسایل تکنولوژی از جمله بهترین دوربین‌های فیلمبرداری را در اختیار دارند. مقابله با چنین افرادی کار سختی است. آن‌ها هیچ کدام از مذاهب و فرقه‌های اسلام را جز خودشان قبول ندارند. گفتمانی که انتخاب کرده‌اند، خیلی از ادیان دیگر را هم می‌تواند جذب کند و در فیلم هم می‌بینیم که با بحث و منطق، بسیاری از قبایل را برای اثبات خودشان قانع می‌کردند."

مطهر از افرادی می‌گوید که در کمال ناباوری جذب گروه داعش شده‌اند: "آن‌ها توانسته‌اند سه هزار زن اروپایی را به خدمت بگیرند. جالب است در میان این زنان مدل‌های فرانساوهم دیده می‌شود. همین مسائل است که دست و دل آدم را می‌لرزاند. بی‌تردید این گروه خشن‌ترین گروهی است که در منطقه حضور داشته است و بر خلاف گروهی چون طالبان، کاری با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ندارند. هدفشان جهان اسلام است و در ‌‌‌نهایت می‌خواهند ثابت کنند وهابی‌ها حق هستند و در این مسیر از همه کشور‌ها کمک می‌گیرند."

به گفته تهیه‌کننده "ملاقات با داعش" گروه فیلمبرداری این مستند غیر ایرانی بودند و اسم کارگردان هم برای حفظ امنیت او اعلام نشده است. فیلمبردار این مستند زمان تصویربرداری و در درگیری‌های سوریه کشته شده و گروه برای ساخت فیلم هزینه زیادی داده است.

مطهر در پایان، پیرامون چک کردن تصاویر توسط داعشی‌ها و تصویری که فیلم از این گروه ارائه کرده است هم عنوان کرد: "از آنجایی که آن‌ها تصاویر خشن و خلاف می‌لشان را حذف می‌کردند، این مساله وجود داشت که ممکن است این مستند تصویر خوبی از گروه داعش ارائه دهد؛ اما به هر حال ما از تصاویر آرشیاوهم استفاده کردیم و از همه مهم‌تر حضور و روایت کارگردان فیلم است که خودش در تمام صحنه‌ها بود و تصاویر حذف شده از زبان او روایت می‌شود. خوشبختانه روایت کارگردان و حضور او حذف کردنی نیست."

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران "سینماحقیقت" را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم (ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار "حقیقت بهترین راهنماست" که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام/