سرویس معماری هنر آنلاین: آرامگاه اردشیر سوم در بالای خزانه و در دل کوه مهر یکی از ارزشمندترین بازمانده ایران باستان است که در سال‌های آغازین به فهرست جهانی یونسکو پیوسته و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

این اثر بیشترین بازدیدکننده را در سراسر دنیا به سوی خود کشانده است و بیشتر مردم جهان آن را می‌شناسند و یکی از نمونه‌های کامل و آشکار فرهنگ و هنر ایران است.

باستان‌شناسان به روند کند رسیدگی‌ها برای مجموعه باستانی پارسه از سوی مسوولان میراث فرهنگی اعتراض دارند و خواهان سرعت بخشیدن به اقدامات هستند. کمبود بودجه و نیروی کار کافی برای مجموعه بزرگ پارسه که آرامگاه اردشیر سوم نیز در آن قرار دارد، یکی از دشواری‌های دیگری است که مدیران باید هر چه سریع‌تر چاره‌ای برای آن بیندیشند.

باستان‌شناسان اعلام کرده‌اند یک مجموعۀ جهانی باید با حساسیت بیشتری اداره شود و پیاپی به بخش‌های گوناگون آن سرکشی شود و با دانش و علم روز با آن رفتار شود. این نم و رطوبت اگر به هنگام رسیدگی شده بود پدید نمی‌آمد. هم اکنون می‌توان با کنترل سرما و گرما، آب و هوا و کُنش و واکنش هوا، ریشه کن کردن گل سنگ‌ها و...از آن به خوبی و با حساسیت نگهداری کرد. از سویی باید برنامه‌ها و مطالعات هدفمند باستان شناسی در این مجموعه از سر گرفته شود.

مسعود رضایی منفرد، مدیر پایگاه جهانی پارسه و نقش رستم، نم و رطوبت در همۀ آثار را مقطعی ندانسته گفته است این نم چیزی نیست که به یک باره پدید آمده باشد.

مجموعۀ تاریخی- فرهنگی پارسه، بخش‌ها و کاخ‌های گوناگونی را در دل خود جای داده است که می‌توان به کاخ آپادانا، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ سد ستون، خزانه، دروازه ملل و آرامگاه اردشیر دوم و سوم در دامان کوه مهر یادکرد که در سال 518 پیش ازمیلاد به فرمان داریوش بزرگ ساخته شده است.

انتهای پیام/