سرویس تجسمی هنرآنلاین: علی اصغر قره باغی جمعه ۲۳ آبان ۹۳ برای اولین بار مجموعه‌ای از آثار نقاشی‌اش را با عنوان"۶۰ سال عشق نهانی" در گالری مینا در معرض نمایش عمومی قرار می‌دهد. بهزاد شیشه گران هنرمند نام آشنای معاصر که پیش از این پوسترهای او را از تختی، شاملو، ژازه و هنرمندان دیگر دیده‌ایم این بار به مناسبت نمایشگاه مرور بر آثار نقاشی علی اصغر قره باغی پوستری طراحی کرده که می‌بینید.

جواد مجابی نویسنده و منتقد برجسته هنری هم در یادداشتی کوتاه به مناسبت برگزاری نمایشگاه آثار این هنرمند آورده است: "علی اصغرقره باغی که ده‌ها مقاله در باب هنر مدرن ایران نوشته و بیش از شش کتاب در باب نقد و بررسی هنرهای تجسمی جهان تألیف و ترجمه کرده است به مدت شش دهه به طور جدی به نقاشی پرداخته و آثار استادانه و یگانه‌ای خلق کرده است که به هر جهت در این مدت مخاطبان هنر را از دیدن آفرینه‌های زیبایش محروم کرده بود."

گفتنی است؛ این نمایشگاه با همت و اصرار جواد مجابی و بهزاد شیشه‌گران؛ از معدود کسانی‌که از وجود این آثار خبر داشته‌اند ترتیب داده شده است.

علی‌اصغر قره‌باغی . ۲ مهر ماه سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ مهندسی صنایع از دانشگاه کانزاس آمریکا است. قره‌باغی در کنار رشته اصلی تحصیلی‌اش (مهندسی صنایع) به نقاشی و هنر هم پرداخت و این رشته را جدی‌تر گرفت و ادامه داد. قره‌باغی در دهه ۶۰ در آمریکا دوره‌های هنری را پشت سر گذاشته است. او پس از بازگشت به ایران با مطالعه کردن و نقاشی کردن به شکلی عملی به آزمودن نظریه‌ها و به کار بستن ادبیات نقاشی می‌پرداخت. قره‌باغی علاوه بر آنکه منتقد است مترجم نیز هست و نمونه ترجمه‌اش کتاب گرانبهایی چون "زندگی هنرمندان" اثر "جورجو وازاری" است. کتابی که نام کامل آن "زندگی برجسته‌ترین نقاشان، پیکرسازان و معماران" است و از سده هفدهم میلادی به این سو بار‌ها در سراسر جهان به زبان‌های گوناگون ترجمه شده است و همواره به عنوان یکی از مآخذ معتبر برای مطالعه هنر دوران رنسانس به آن استناد شده است.

"کته کلویتس"، "هنر نقد هنری"، "تبار‌شناسی پست مدرنیسم"، "زندگی هنرمندان"، "فدریکا گارسیا لورکا" (زندگی‌نامه) و "واژگان و اصطلاحات فرهنگی" از تالیف‌ها و ترجمه‌های این هنرمند محسوب می‌شود.

انتهای پیام/