سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بازار محصولات لوکس در حال حاضر در رکود به سر می‌برد و برندهای بزرگی مانند پرادا، بربری و مالبری در مضیقه قرار گرفته‌اند. رشد اقتصادی آهسته و بی‌ثباتی سیاسی در کشورهای مختلف باعث کمتر خرج کردن مردم شده که به نوبه خود اثر فاجعه باری بر شرکت‌های کالاهای لوکس داشته است. کارشناسان اعلام کرده‌اند این کاهش خرید باعث می‌شود در بخش کالاهای لوکس جهانی مدتی توقف ایجاد شود.

اما در این شرایط، برندها چگونه می‌توانند تجارت خود را نجات دهند؟ در ادامه این مطلب به مقایسه دو برند انگلیسی بربری و مالبری پرداخته شده است.

مالبری مشکلات عمیقی دارد که هشدارهای آن از دو سال پیش و با کاهش 12 درصدی سود خرده فروشی در بریتانیا شنیده شد. بخشی از دلیل این مشکل به از دست دادن مدیر خلاق آنها، اما هیل و پس از آن آمدن برونو گالیون برمی‌گردد که با اشتاق به مسیر لوکس سنتی مالبری، از هرمس به مالبری آمد و با تمرکز بر کیف های دستی گران قیمت، در رقابت مستقیم با غول‌های جهانی از قبیل شانل و لویی ویتون قرار گرفت.

این آغاز مرگ برند مالبری بود. افزایش قیمت محصولات باعث شد برند از دسترس مصرف کننده دور شده و با مشتریان بیگانه شود. افزایش قیمت محصول تنها می‌تواند در جهت تضعیف ارزش نام تجاری در چشم مصرف کننده عمل کند. بخشی از مشکل این بود که مصرف کنندگان درک نمی‌کردند چرا باید مبلغ زیادی برای کیف‌هایی بپردازند که قبلا می‌توانستند آنها را با هزینه کمتری بخرند.

اما در این شرایط بربری چه وضعیتی دارد؟ نقطه قوت بربری نسبت به مالبری، داستان‌گویی و ایجاد فرصت برای شخصی سازی، به خصوص در کانال‌های دیجیتال است. گفتن داستان توسط یک برند بسیار مهم است و باید چنان عمقی داشته باشد که گویی در تار و پود پارچه‌های استفاده شده در محصولات برند بافته شده است. یک موقعیت تجاری از طریق ارتباطات، رفتارها و بالاتر از همه، محصولات خود به موفقیت می‌رسد. برندهایی مانند بربری داستان‌های ساده اما پرمعنی در دل محصولات خود قرار داده‌ اند و این به سود برند است، کانال‌های فروش و خرده فروشان می‌توانند از گفتن داستان نهفته در دل محصول لذت ببرند و باعث شوند مشتری هم از خرید خود راضی باشد.

مجموعه سفارشی بربری که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد نشانه های شخصی را روی کت خود اعمال کرده و آن را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، به مصرف‌کننده قدرت می‌دهد.

بنابراین گرچه بربری مانند بسیاری از برندهای لوکس جهانی مشکلاتی داشته، اما همچنان در حال رشد است. فروشگاه‌های مفهومی بربری که به نام "تئاتر خرده‌فروشی" شناخته می‌شوند، مملو از برچسب‌های هوشمند (RFID) هستند که پر از اطلاعات مختلف و محتوای شوی لباس است، که نه تنها به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد تا محصول را شخصی سازی کرده و با یک کلیک اقلام مورد نظر خود را بخرند، بلکه در همان زمان برای آنها الهام بخش است.

بسیاری از خریداران اجناس لوکس افرادی هستند که معمولا فقط از یک یا دو برند خاص خرید می‌کنند، برندهایی که به آن متصل شده‌اند و احساس می‌کنند بازتاب باورها و هویت خود را در محصولات آن می‌بینند. برندهای لوکس باید برای چیزی فراتر از زیبایی‌شناسی تلاش کنند و آنچه به مشتری ارائه می‌دهند باید چیزی عمیق‌تر و بیشتر شخصی باشد.

انتهای پیام/