سرویس تئاتر هنرآنلاین: بعد از یک دوره کوتاه مدت که به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم همانند سال‌های قبل اکثر سالن‌های تئاتر اجراهای خود را به طور موقت متوقف کرده بودند، اکثر سالن‌های تئاتر پایتخت با میزبانی 18 نمایش جدید، که تعدادی اجرای خود را از امروز 18 آبان‌ماه و تعدادی دیگر نیز از روزهای آینده آغاز می‌شود، پاییز 93 را به فصلی گرم برای علاقه‌مندان تئاتر تبدیل می‌کنند.

هنرمندان تئاتر در حالی با اجرای این آثار نمایشی با دیگر پتانسیل بالای هنر نمایش را به اثبات می‌رسانند که این روزها مجموعه تئاتر شهر به عنوان شاهرگ اصلی تئاتر کشور به دلیل آغاز پروژه بازسازی تنها میزبان یک نمایش در سالن اصلی این مجموعه است و باقی این آثار نمایشی در سالن‌های دیگر بجز تالارهای این مجموعه روی صحنه می‌رود.

از جمله مهم‌ترین نمایش‌هایی که از امروز در دو سالن اصلی تئاتر شهر و تالار وحدت اجرا خود را آغاز می‌کنند و به دلیل حضور چهره‌های شناخته شده و مطرح سینما و تئاتر در این دو اثر و آغاز همزمان این دو نمایش در یک روز، بسیاری اجرای این دو نمایش را به یک "ال کلاسیکو"ی تئاتری تشبیه کرده و منتظرند تا ببینند که در نهایت مخاطبان تئاتر که در واقع و به نوعی داوران اصلی این هنر محسوب می‌شوند سوت پایان بازی را به نفع کدام تیم به صدا درمی‌آورند. البته این تشبیه فوتبالی بی‌علت هم نیست و به نشست خبری نمایش مردی برای تمام فصول بازمی‌گردد که یکی از بازیگران این تیم گروه اجرایی را به تیم رئال مادرید تشبیه کرد.

نمایش "مردی برای تمام فصول" نوشته رابرت بولت با ترجمه فرزانه طاهری و کارگردانی بهمن فرمان‌آرا و حضور حمید پورآذری به عنوان مشاور کارگردان و نقش‌آفرینی بازیگران مطرح و شناخته شده‌ای همچون رضا کیانیان، سیامک صفری، سهیلا رضوی، فرزین صابونی، هدایت هاشمی، احمد ساعتچیان، امیررضا دلاوری، بهناز جعفری، علیرضا آرا، رضا مولایی، محمدرضا مالکی و بهمن فرمان‌آرا (برای نخستین بار به عنوان بازیگر) از امروز تا 5 دی‌ماه هر روز به جز شنبه‌ها، ساعت 19:30 به مدت 120 دقیقه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

سالن اصلی تئاتر شهر از امروز میزبان نمایش "مرگ فروشنده" نوشته آرتور میلر با طراحی و کارگردانی نادر برهانی مرند و نقش‌آفرینی بازیگرانی همچون؛ حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی، رحیم نوروزی، داریوش موفق، مجتبی پیرزاده، محمودرضا رحیمی، حمیدرضا نعیمی، آسیه ضیایی، فاطمه عباسی، بهرام افشاری و هادی عامل است. این نمایش ساعت ساعت 19:30 به مدت 90 دقیقه اجرا می‌شود.

"اُراتریوی عدالت" با کارگردانی بابک مهری از 21 تا 28 آبان‌ماه ساعت 22 در تالار وحدت اجرا می‌شود. در این نمایش که متن آن بر اساس کتاب نهج‌البلاغه نوشته شده، اصغر همت، برزو ارجمند، مهران نائل، روزبه بمانی و یاسر خاسب حضور دارند. در این نمایش یک گروه کُرال 90 نفری گروه اجرایی را همراهی می‌کنند. همچنین داریوش بیژنی، مهسا خطیب‌زاده، علیرضا متوسلی، پروشات زندآیین، نیما ناظمی، امیر صدیقیان، محمد مرتضوی، مهراوه ریاحی، امین باغبانی، صدف مولایی، صالحه زهره‌وند، آیدین نیکومرام، علیرضا خسروی، حسام صدفی‌نژاد، حسین کمال، محمد سرباز، امیر یعقوبی، آراد تحویل داری و علیرضا نوشادی، به عنوان نوازنده در این اثر حضور دارند. پردیس زارع، وحید راد، کیان اسماعیلی، مرضیه موسوی، لیلی جنیدی، بهزاد جاودانفر، کیا ثلاثی، فاطمه جوان بخت، رضا موسوی، سامان غیاثی، ایده ابو طالبی و مارال مختاری نیز اعضاء گروه حرکت این نمایش هستند.

نمایش "نمایش اسپانیایی" نوشته یاسمینا رضا با ترجمه زهرا خانلو و غلامحسین دولت آبادی و کارگردانی شیوا اردوئی، ساعت 20 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود. رامین ناصر نصیر، فرزانه نشاط‌خواه، مزدک رستمی، شقایق دهقان و بهاره رهنما بازیگران این نمایش هستند.

نمایش "سفر شگفت‌انگیز" نوشته عبدالله آتشانی و کارگردانی مشترک مریم آشوری و عبدالله آتشانی از امروز ساعت 18 به مدت یک ماه در تالار هنر روی صحنه می‌رود. در این نمایش میلاد رمضانی ورجاوند، رضا نعمتیان، پویا زند و عبدالله آتشانی ایفای نقش می‌کنند.

نمایش "راز" به نویسندگی و کارگردانی اعظم بروجردی و نقش‌آفرینی رضا امامی، مارال فرجاد، علی برجی، راهیل رستمیان و پویان درزی، از 25 آبان‌ماه ساعت 19 در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه می‌رود.

سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان میزبان سه نمایش "آب، آینه و اثر پیگمالیون" "لکه" و "بالکن" است.

نمایش "آب، آینه و اثر پیگمالیون" به نویسندگی و کارگردانی امیر احمد قزوینی و نقش‌آفرینی آیدین بهاری، دنا تارفی، پوریا بشری مقدم از امروز ساعت 18:45 روی صحنه می‌رود.

نمایش "لکه" نوشته امیر گیل با کارگردانی غزل نعیمی و نقش‌آفرینی آیدا صادقی، دانیال خجسته و شب بو طوفانی، از امروز ساعت 17:30 روی صحنه می‌رود.

نمایش "بالکن" به نویسندگی و کارگردانی بهروز سالمی و نقش‌آفرینی ایمان عنایتی، مهدی وحیدروش، سجاد تابش، گلچهره صادق‌زاده، محمدمهدی رفیعی، امیر خلیلی، مینا دهنوی، سیامک اخوان، مهشید بابایی، حمیدرضا محمدی، مرضیه بدرقه و حمیده گل‌محمدی نیز از امروز ساعت 20 در این سالن اجرا می‌شود.

خانه نمایش آو میزبان نمایش "بیدینجیلی" به نویسندگی پیام سعیدی و کارگردانی سعید زارعی است. این نمایش که کیوان ساکت اف، سینا بالاهنگ، میثم نوروزی و ماهورالوند در ان ایفای نقش می‌کنند هر روز به جز شنبه‌ها ساعت 18:30 به مدت 60 دقیقه اجرا می‌شود.

نمایش "ﻣﻠﻮﺩﯼ ﺁﻥ ﺷﺐ ﺑﺎﺭﺍﻧﯽ" به نویسندگی و کارگردانی فاطمه آقایی نریمانی (پروا پرواز) و نقش‌آفرینی میرنادر مظلومی، مهدی رحیمی سده، ثمره امین پور و سعیده خوش‌نژاد، از امروز ساعت 19:30 در سالن کوچک تالار محراب روی صحنه می‌رود.

نمایش "وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است" به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت کوهی از روز 20 آبان‌ماه ساعت 18:30 در تالار حافظ روی صحنه می‌رود. شهروز دل افکار، عصمت رضاپور، الهام اسکندری، تینو صالحی، محمد سایبانی، حسین اصیلی، نادر فلاح، پژمان جمشیدی، الهام شعبانی، اسماعیل مرادی، مجید قادری، بنیامین پیروانی و مهشید مولایی بازیگران این نمایش هستند.

نمایش "در پوست شیر" نوشته شون اوکیسی با ترجمه اسماعیل خوئی و طراح صحنه و کارگردانی میکائیل شهرستانی نیز از امروز ساعت 21 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود. علی کشوری، حسین تفرشی، مهدی ارجمند، مجتبی مجیدی، گلناز اصل دینی، امیرحسین غیاثی، شیرین فرخنده نژاد، الکساندر اوانسیان، مریم محمودزاده، رضا صفایی حائری و معصومه اسمی بازیگران این نمایش هستند.

تماشاخانه سنگلج از امروز ساعت 19 میزبان نمایش "سحرگاه سوم" نوشته حسین فدایی حسین با دراماتورژی و کارگردانی حامد هوشیاری است. در این نمایش مهدی حاجی صفار، مجید علم بیگی،هادی قمیشی ومرتضی کاظمی ایفای نقش می‌کنند.

همچنین نمایش "مردن با دهان باز" به کارگردانی دلارا نوشین نیز از اول آذرماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود. در این نمایش شمسی فضل‌اللهی، اکبر رحمتی، سیروس اسنقی، مژگان خالقی و امیر اسماعیلی ایفای نثش می‌کنند.

نمایش "اوکاریتوی قهوه‌ای" نوشته صحرا رمضانیان و کارگردانی محمد احمدی از روز 20 آبان‌ماه، ساعت19، در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه می‌رود. در این نمایش عبدالرضا فرید زاده،‌ مهدی زمین پرداز، ستوده حیدری، میترا شجاعی و بهار محمودزاده به عنوان بازیگران ایفای نقش می‌کنند.

نمایش "نکتار" به نویسندگی و کارگردانی مشترک ماکان اشگوری و سارا فعلی از امروز به مدت دو هفته ساعت 19:30 در سالن برج آزادی روی صحنه می‌رود. سارا فعلی، ماکان اشگوری، آنالی شکوری ، یلدا پاکزاد افشار، سورنا روغنی، امیرحسین یعقوبی ، الهام عبدالهی‌راد، سحر یوسف‌زاده، صبا نجف‌پور، پرستو شهپری، هژیر مرادی، بهاره علی‌یار، فرزانه شهریاری، قصه جلالی، الهام صادقی، پردیس پرمون، نازیلا پسیانی، مائده شانه‌ساز، تینا علیه، مهراد ماکویی، پریا حبیبی‌راد، بهنام دارابی، پارمیدا صفدری، سهیل نصیری، دانیال امرالهی، ماکان محمودی، رعنا شکرالهی، نازنین مهرآیین، پانته‌آ احمدپور، عزت‌الله پابخش، زهرا قنبرزمانی، علی میرنژاد، ساینا سراج، احسان قره‌داغی، نرگس میرزایی، عارف صادقی و مهران اعلایی بازیران این نمایش هستند.

حسین پاکدل هم نمایش "گزارش به آکادمی" نوشته فرانتس کافکا با بازی محسن خاموشی از امروز ساعت 18:30 در سالن مکتب تهران اجرا کند.

انتهای پیام/