سرویس سینمایی هنرآنلاین ، وقتی زنگ تلفن خبرگزاری به صدا در می‌آید و خبر شنیدن هنرمندی را در بستر بیماری می‌شنویم، تنمان می‌لزرد از اینکه نکند این خزان کسی را با خود به همراه ببرد. اما...

نگاه می‌کنم، می‌بینم همیشه که نباید وجهه آدم‌های سیاسی و یا گروه‌های دیگری از اجتماع خاطره‌انگیز و پررنگ ذهنمان باشد. اتفاقا هنرمندان نقش پررنگ‌تری را در خاطرات ذهنی مردم دارند.

همانطور که در هر دوره از جشنواره‌ها و یا مراسم مهم سینمایی و تلویزیونی شاهد بوده‌ایم که بخشی به تقدیر و بزرگداشت هنرمندان اختصاص داشته است. دیده‌ایم که وقتی آثار هنرمندی از ابتدای ورود به عرصه هنری‌اش دوباره و چند باره در صفحه تلویزیون و یا پرده سینما نقش می‌بندد، با نگاهی عاشقانه بار‌ها به زبان می‌آوریم که "جای خیلی از هنرمندان را کسی نمی‌تواند در جامعه هنری پر کند."

با این حال هنوز هم خبر ناخوش احوالی هنرمندان در بستر بیماری، ناراحتمان می‌کند و به امید بهبودی آن‌ها از دوستان دور و نزدیک جویای حال می‌شویم.

پرویز بهرام استراحت در خانه

حدود دو هفته پیش با خبر شدیم پرویز بهرام دوبلور سینما و تلویزیون به دلیل بیماری کلیوی در بیمارستان بستری بود. طی تماس‌های مکرر از خبرگزاری، پسر این هنرمند از بهبود نسبی حال پدر‌اش پرویز بهرام خبر داد، اما به دلیل ناخوش احوالی، دوبلور مجموعه "درک" قادر به صحبت نبود و خانواده این هنرمند از پیگیری‌های مکرر ابراز تشکر کردند.

بهرام حدود یک هفته گذشته از بیمارستان مرخص شد و این روز‌ها در خانه به استراحت می‌پردازد.

بهرام متولد ۱۳۰۸ از هنرمندان و پیشکسوتان هنر دوبله کشور است. وی اخیرا به علت مشکلات کلیوی راهی بیمارستان شد و اکنون در منزل استراحت می‌کند.

این پیشکسوت که دانش‌آموختهٔ کار‌شناسی حقوق قضایی است کار دوبله را از سال ۱۳۲۸ با حضور در دوبلهٔ فیلم ایتالیایی هنرپیشه شروع‌کرد. صدای او از جمله صداهای ماندگار دوبلهٔ ایران است و بی‌گمان یکی از ماندگار‌ترین صداهای او در مستند "جادهٔ ابریشم" آشنای گوش‌های ایرانیان است. او صداپیشه شخصیت "درک" در سریال پلیسی ماندگار تلویزیون هم بوده است.

آخرین وضعیت عزت‌الله انتظامی عزت‌الله انتظامی که بیش از یک ماه به دلیل بیماری ریه در بیمارستان و پس از مدتی در خانه بستری بود از بهبود حالش خبر داد.

آقای بازیگر سینمای ایران پیش از این به ایسنا گفته بود: بعد از مدت‌ها از خانه خارج شدم و قصد دارم تا سری به خانه هنرمندان بزنم.

پیش از این‌ها انتظامی چندباری به دلیل عارصه تنفسی راهی بیمارستان شده بود که با بهبود وضعیت هوا، حال این هنرمند هم مساعد شد.

هنوز هم وقتی به کارنامه بازیگری انتظامی نگاه می‌کنیم، بازی‌های ماندگار او در فیلم‌های "گاو"، "آقای هالو"، "اجاره نشین‌ها"، "ناصر الدین شاه آکتور سینما" و... را به خاطر می‌آوریم. بازیگری که عده‌ای او را پدرخوانده سینمای ایران می‌نامند. مسعود کیمیایی در آستانه ترخیص از بیمارستان

اما پیش از تعطیلات ایام ماه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، مسعود کیمیایی کارگردان سینما به دلیل خونریزی معده به بیمارستان دی منتقل شد. این کارگردان سینما که مدتی خارج از ایران به سر می‌برد، بعد از ورودش به ایران دچار خونریزی معده شد و هم کنون در بیمارستان دی بستری است.

کیمیایی نیز سال‌ها پیش با بیماری‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده بود، اما این هنرمند همچنان به فعالیت خود در عرصه فیلمسازی ادامه می‌داد.

طی چند روز گذشته، دکتر حجت‌الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با همراهی جمعی از مدیران خود آرش امینی، علیرضا رضاداد و محمد حیدری با حضور در بیمارستان دی تهران به عیادت مسعود کیمیایی رفت. درهمین خصوص روابط عمومی سازمان سینمایی اطلاع رسانی کرد که ایوبی در این دیدار ضمن پیگیری روند درمان مسعود کیمیایی، از اعلام آمادگی سازمان سینمایی برای رسیدگی به این فیلمساز باسابقه خبر داد.

مسعود کیمیایی کارگردان قدیمی سینمای ایران کارگردانی آثاری چون "قیصر"، "مرسدس"، "فریاد"، "ضیافت"، "سربازهای جمعه"، "اعتراض"، "رئیس"، "حکم" و... اخیرا "متروپل" را در کارنامه دارد.

هنرمندان دیگری هم در وضعیت مشابه کیمیایی، انتظامی و بهرام هستند. پیش از این دو هنرمند از جمله ولی شیراندامی و نیز مرتضی احمدی هم در بیمارستان بستری بودند که وضعیت بیمه این دو هنرمند و نیز تامین هزینه‌های درمان آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

با این حال باز هم درباره وضعیت هنرمندان تنها موضوعی که می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد، بحث بیمه هنرمندان است که از آن طریق بخشی از هزینه‌های درمانی خود را تامین کنند.

انتهای پیام/ صبا شادور