سرویس تجسمی هنرآنلاین: حسن غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: عاشورا و تاسوعا یک روز عمومی در عکاسی ایران محسوب می‌شوند و در این روز در کنار عکاسان حرفه‌ای مردم عادی نیز دوربین به دست می‌شوند تا این واقعه مهم را از زاویه دید خود ثبت کنند. ایران نیز به دلیل پهناوری و دربرگیرندگی فرهنگ‌های متنوع، شاهد برگزاری مراسم‌های متنوعی برای عاشورا و تاسوعا است که نوع و نحوه برگزاری این مراسم‌ها با هم بسیار متفاوت است.

وی افزود: در ایران همواره یک همزیستی مذهبی رایج بوده است و اقلیت‌های دینی همچون زرتشی‌ها، ارامنه و اهل تسنن نیز به مراسم عاشورا و تاسوعا احترام می‌گذارند و در این ایام به شکل‌های مختلف در این مراسم‌ها حضور دارند و حضور این اقلیت‌ها مذهبی و با رفتار همسویی که با مسلمانان دارند جلوه خاصی به این مراسم می‌بخشد.

این عکاس ادامه داد: اما در دهه‌های اخیر با گسترش فرهنگ عکاسی در ایران؛ عکاسان حرفه‌ای مراسم‌هایی که در روز عاشورا و تاسوعا برگزار می‌شود را شناسایی کرده‌اند و اتفاق خوبی که در ایام می‌افتد این است که عکاسان مناطق مختلف برای ثبت این لحظات جای‌شان را با هم عوض می‌کنند و مثلا عکاسان خرم آباد برای عکاسی به کاشان می‌روند و مثلا عکاسان کاشانی به نجف آباد می‌روند.

غفاری درباره پیشنهاداتش به عکاسان برای ثبت صحنه‌های روز عاشورا و تاسوعا گفت: به نظر من عکاسان برای عکاسی از عاشورا و تاسوعا باید برنامه‌های دراز مدت و چند ساله‌ای را برای خودشان تنظیم کنند تا بتوانند عاشورا را از زاویه های مختلف بیبنند. اما اگر عکاسانی که قصد دارند در تهران بمانند به آنها پیشنهاد می‌کنم که برای عکاسی به بازار، عودلاجان و بافت قدیمی تهران که میزبان گروه‌های عزاداری مختلفی است بروند.

عاشورایی برای ثبت

اما پیشنهادات دیگری هم برای عکاسی در ایام تاسوعا و عاشورا وجود دارد که می‌تواند در تعطیلات این ایام فرصت مناسبی برای سفر و ثبت این لحظات باشد.

ماه محرم و صفر و به ویژه تاسوعا و عاشورا و شام غریبان کاروان کربلا از جاذبه‌های بصری بسیاری برخوردار است و همزمان با این روزها مراسم مذهبی و آیینی متنوعی در جای جای ایران برگزار می شود که از جاذبه‌های بصری بالای برای عکاسان برخوردار است.

عکاسی از مراسم آیین نخل‌گردانی شهر تفت یزد و یا مردم بیجار که روز عاشورا با مالیدن گل به سر و صورت خود به عزادارى مى‌پردازند. مراسم نخل‌برداری روز عاشورا در روستای پلکانی مجن، عاشورا در ابیانه.

مراسم عزادارى امام حسین(ع) در روستاى نوا در شهرستان آمل. مراسم نخل‌برداری و عزاداری تاسوعای حسینی در روستای قورتان. عاشورا در کوهدشت. مراسم تاسوعای حسینی در قم در این مراسم سنتى، مذهبى "پولکه" - نام نوعى توپ آتشین ساخته شده از پارچه است که آن را با سیمى مى‌بندند و بعد از نفت اندود کردن آتش می‌زنند- در شب‌هاى نزدیک به تاسوعاى حسینى و شب عاشورا صدها "پولکه" آتشین در میان عزاداری‌هاى دیگر و در فضاى تاریک شب چرخانده می‌شود.

عکاسی از حلیم‌خانه در شهرهای شمالی خراسان. در عاشورا و تاسوعا نذورات حاجت‌مندان نذورات خود را از قبیل: پول، بز، گوسفند، نمک، ، ... و شکر را حلیم‌خانه‌ها می‌سپارند تا مقدمات پذیرایی از مهمانان سفره‌های حسینی فراهم شود.

پخت حلیم از سحرگاه و با تشریفات سنتی و مذهبی آغاز و تا غروب خورشید ادامه دارد و پس از نماز مغرب و عشاء، پذیرایی از مهمانان و پخش حلیم در بین نیازمندان آغاز می‌شود. مراسم عزاداری عاشورای حسینی در روستای باغ ملک اصفهان در این مراسم غذا نذری به شیوه خاصی پخته و در میان عزداران پخش می‌شود. تعزیه در روستای تیدجان خوانسار، مراسم چهل منبر و گل‌مالان در خرم آباد، درخت خونبار زرآباد در منطقه الموت استان قزوین که همه ساله در روز عاشورا عصاره‌ای تراوش می‌کند که مانند خون سرخ رنگ است آنچنان که گویی در عاشورا عزادار حسین(ع) است.

عکاسی از مراسم عاشورا در در روستای زرآباد. در این روستا درخت چنار قدیمی و تنومندی وجود دارد که همه ساله در ماه محرم کانون توجه خیل عزادران حسینی است.

درخت زر آباد که به درخت خونبار زر آباد شهره یافته سال‌هاست که در کنار امامزاده‌ای قرار دارد و سحرگاه روز عاشورا از تنه آن صمغی به مانند خون جاری می شود.

انتهای پیام