سرویس مد و لباس هنرآنلاین : شیما پیرایش کارشناس زیست‌شناسی است و در کنار تدریس زبان به ساخت گل سینه و گردنبندهایی با استفاده از دوخت‌های قدیمی می‌پردازد. او در گفت‌و‌گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: از کودکی به شماره‌دوزی علاقه داشتم و یادگاری‌هایی برای دوستانم درست می‌کردم. تا اینکه به پیشنهاد آنها تصمیم گرفتم کار خود را گسترش دهم تا افراد بیشتری با آن آشنا شوند.

پیرایش افزود: با توجه به اینکه مادر و مادربزرگم خیاط بودند من هم با این کارها آشنا بودم. ابتدا با گلدوزی شروع کردم و بعد با استفاده از الگوهای قدیمی شماره‌دوزی که مادرم داشت کار خود را شروع کردم. کم‌کم چیزهایی را به عنوان نمونه درست کردم و قا‌ب‌‎های چوبی را برای دور آن در نظر گرفتم تا بتوان از آنها به عنوان گل سینه استفاده کرد.

او با اشاره به اینکه قصد دارد در آینده از چاپ سیلک اسکرین استفاده کند افزود: قطر گل سینه‌ها 4.5 یا 5.5 سانتیمتر است و روی آنها از طرح‌‌های قدیمی و نمادهای ایرانی استفاده می‌کنم. بعد از مدتی هم این کار را به عنوان گردنبند شماره‌دوزی شده ارائه دادم.

پیرایش در مورد مشکلات کار خود گفت: مدتی است تور شماره‌دوزی وارد کشور نمی‌شود و آنچه الان هست تورهای پلاستیکی چینی است. با توجه به اینکه در کار شماره دوزی باید پس از دوخت طرح، تار و پود تور را خارج کرد تا شکل اصلی نمایان شود، تورهای چینی جنس خوبی ندارند و هنگام خارج کردن تار و پود، طرح را خراب می‌کنند. در نتیجه به دنبال پارچه‌هایی گشتم که درشت باف باشند و بتوانم به جای تور از آنها استفاده کنم.

او با بیان اینکه دوخت‌های سنتی قابلیت استفاده زیادی دارند گفت: نکته مهم این است که کارهای قدیمی به شکل مدرن ارائه شوند و طوری باشد که بقیه دوست داشته باشند از آن استفاده کنند و نگویند این کار قدیمی و دمده است. در کارهای من دوخت هر گل سینه حدود 4 ساعت زمان می‌برد و قیمت بالا هم نمی‌توانم برای آن در نظر بگیرم چون مشتری کم می‌شود.

پیرایش افزود: در تهران قدر این نوع کارها را بهتر می‌دانند و ارزش بیشتری برای آنها قائل هستند. با اینکه در شهرهایی غیر از تهران استقبال از چنین کارهایی بسیار کم است، بعد از اینکه کارم را در فروشگاه‌های مشهد گذاشتم استقبال زیادی از آن شد و هم اکنون در مشهد دو گالری کارهایم را می‌فروشند.

انتهای پیام/