سرویس معماری هنرآنلاین: کاخ الیت، کاخ زمستانی محمدرضا پهلوی در جزیره کیش با معماری منحصر به فرد در حال پوسیدگی است. دور تا دور این کاخ فنس کشیده شده و به محل زباله‌های هتل‌ها و جای یخچال، بوفه و محل خشک کردن لباس‌ها تبدیل شده است.

این کاخ یادگار دوره سرازیر شدن دلارهای نفتی به اقتصاد ایران از اوائل دهه پنجاه شمسی و نماد جاه‌طلبی شاه و مدرنیزه کردن ایران است، کاخی با معماری نیمه شرقی نیمه غربی و نمادهایی به شکل اهرام مصر که در قسمت شرقی جزیره کیش واقع است.

این کاخ در تاریخ 10 اسفند 1387 با شماره ثبت 24380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاخ الیت با نظارت اسدلله علم ساخته شده است. این کاخ علاوه بر اینکه یکی از املاک ملی است یکی از اسناد تاریخی کشورمان هم هست و می‌تواند گردشگران خارجی را به خود جذب کند.

بنا به گزارش‌ها درباره مسائل مالی این کاخ، در سال 68 متصدی پروژه اصلاح کیش که آن را برای دفتر تجارت بین الملل اجاره کرده بود، قرارداد می‌کند 600 میلیون تومان هزینه کرده و ماهی 12 میلیون تومان به سازمان عمران کیش اجاره بدهد اما در سال 69 این قرارداد مورد بازنگری قرار می‌گیرد و مدت آن به 21 سال افزایش می‌یابد.

ظاهرا شرکت یاد‌شده به تعهدات خود عمل نمی‌کند و اختلافاتی پیدا می‌شود. در سال 78 بدون رعایت اصل 129 قانون اساسی، پرونده به سه تن از وکلای منتخب طرفین واگذار می‌شود که بر اساس حکم آنها کاخ به شرکت یاد شده تحویل شود که جهت اهمیت و ارزش تاریخی کاخ و نیاز به نگهداری و بهره برداری بهینه از آن، در سال 83 تخلیه و تحویل می‌شود.

با این حکم چندین هکتار از مرغوب‌ترین اراضی جزیره کیش تحت عنوان تهاتر به شرکت مذبور واگذار می‌شود. نهایتا در سال 86 مقرر شد شرکت مزبور مبلغی در حدود 90 میلیارد از مبالغ فوق به سازمان منطقه آزاد کیش مسترد کند.

اما وضعیت کاخ همچنان به همان حال است و در حال پوسیدگی و ویرانی کامل قرار دارد. انتهای پیام/