سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: تلاش بختیار علی در نگارش این کتاب بر این بوده است تا این اثر دریچه‌ای به دنیای نظریات جدید در فلسفه و اندیشه معاصر باشد.

مؤلف این کتاب بر این اعتقاد است که یکی از مشکلات دنیای مدرن این است که نظام سیاسی و اقتصادی حاکم بر آن، غیرقابل تغییر و ابدی به‌نظر می‌رسد. در این میان، دلیل اصلی مرگ امید تغییر نظام و تقدیس واژه‌های "انقلاب"، "سقوط" و "تغییر" در دوران کنونی، آن‌گونه که در میان مردم سده‌ی نوزدهم و بیستم مشهود بود، شکست تئوری و نظریات کلاسیک درمورد انقلاب، و دیکتاتوری و نظام‌های ضدبشری حاصل از این ایده‌ها است. به‌گونه‌ای که امروزه بازگشت به آن واژه‌ها کاری عجیب و غیرمعمول و گاه نادرست است.

در این‌جا هدف از نوشتن سه مقاله‌ی موجود در این کتاب یافتن پاسخ به یک این سؤال‌های اساسی است که آیا نظامی همیشگی و دائم‌البقا وجود دارد؟

در هر سه مقاله تلاش وی بر این است تا به‌دنبال خوانش‌هایی باشد که ما را به بیرون از نظام هدایت کنند و ما را از محاصره‌ی اکنون، این‌جا و از جبر "آن‌چه موجود است" رهایی بخشند. در این کتاب تلاش می‌شود تا از شکافی که در داخل هر نظام وجود دارد و راه را بر حکومت همیشگی و بلاتغییر نظام می‌بندد، صحبت شود.

در این مقاله‌ها سروکار نویسنده با فلسفه، جامعه‌شناسی و روان‌کاوی جدید است. در هر سه مقاله به‌دنبال رویکردی است که در مخالفت و مقابله با "متافیزیک کمال" فعالیت می‌کند. در بخش نخست، در پی فلسفه‌ ارنست بلوخ، جان هالوی، ژاک دریدا و اسلاوی ژیژک است که ما را به بیرون از نظام هدایت خواهند کرد. در مقاله‌ی دوم صحبت از احتمالی می‌کند که در پروسه‌ی انتخاب و تصمیم فردی و اجتماعی وجود دارد و همیشه نیز وجود خواهد داشت و در بخش سوم به دنبال دیدگاه‌های ژاک لاکان در مورد شخصیت روانی انسان است که امکان دارد در خدمت رام نشدن و تسلیم‌ناپذیری انسان قرار گیرند.

درمجموع این کتاب تلاشی است در راستای ایجاد ظن و گمان نسبت به هر نظامی که خود را ابدی و بدون تغییر می‌پندارد؛ اما روشن است که ساختن این شک و گمان در مرحله اندیشه و دیدگاه فلسفی کار بسیار دشوار و عظیمی است و ما را به‌سوی مبانی دیگری از اندیشه خواهد برد که نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم.

کتاب "آیا با لاکان می‌توان انقلابی بود؟" 256 صفحه دارد و در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 15هزار تومان روانه بازار خواهد شد.

انتهای پیام/