سرویس موسیقی هنرآنلاین : در روزهای نخست آبان ماه چند آلبوم موسیقی جدید وارد بازار شده که آلبوم "مسیحا" با صدای حسام الدین سراج یکی از آنهاست. مسیحای سراج روایت‌گر زندگی نرجس خاتون مادر امام زمان است. الهام پاوه نژاد نیز در آلبومی به نام "کجاست خانه باد" اشعار فروغ غرخزاد را به همراه موسیقی پیمان خازنی دکلمه کرده و لیلی افشار نوازنده گیتار کلاسیک در آلبوم تازه اش قطعاتی از باخ را برای گیتار کلاسیک تنظیم و اجرا کرده است. آلبوم های شاخدارشکنی، جاودانگی، پژواک سکوت و آوای وصل نیز از کارهای جدید این هفته هستند که در این گزارش می توانید اطلاعاتی درخصوص هر یک از آن ها کسب کنید:

مسیحا (حسام‌الدین سراج)

آلبوم ˝مسیحا˝ به خوانندگی حسام الدین سراج و آهنگسازی بهرام خانی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد. "مسیحا" آلبومی است متشکل از دو سی دی که بطور ضمنی به زندگی نرجس خاتون دختر یوشعا پسر قیصر روم می‌پردازد. زنی که با ازدواج با امام حسن عسگری (ع) نقش مهمی در تاریخ اسلام پیدا کرد.

در دفترچه این آلبوم موسیقایی نوشته شده: این مجموعه روایتگر داستان بانویی است که علاوه بر افتخار عروسی پیامبر اسلام، امیر مومنان، حضرت صدیقه کبری و ده فرزند معصومشان، به مقام مادری امام عصر ما، حجه باقی الهی، حضرت محمدبن الحسن عسگری (عج) نیز مفتخر است.....

این مجموعه بر اساس اشعاری از حافظ، سعدی، مرحوم سید مرتضی میر فخرایی، ایت الله محمدحسین غروی اصفهانی و مرحوم قیصر امین‌پور ساخته شده است.

آلبوم شامل ۱۵ قطعه شعرخوانی و ۱۱ تصنیف است. دکلمه‌ها توسط ژاله صادقیان اجرا شده و تصانیف توسط حسام الدین سراج خوانده شده است.

در بخش سازهای سنتی تار، سه تار، عود و تنبور را بهرام خانی نواخته است. کوروش بابایی (کمانچه)، داود ورزیده (نی)، شاهرخ رستم (تبنور و مراژ) و شهلا رضایی (تنبور). در بخش سازهای غربی هم میثم مروستی، علی جعفری پویان، پدرام فریوسفی (ویولن)، سهراب بره‌مندی (ویولا)، کریم قربانی و داود منادی هم ویولون سل نواخته‌اند.

این مجموعه توسط مرکز موسیقی حوزه هنری تولید و به تازگی و در آستانه ماه محرم روانه بازار موسیقی شده است.

کجاست خانه باد (الهام پاوه نژاد و پیمان خازنی)

منتخبی از اشعار فروغ فرخزاد با آهنگسازی پیمان خازنی و روایت الهام پاوه‌نژاد در قالب آلبومی به نام "کجاست خانه باد" به همت نشر آوای باربد منتشر شد.

در انتشار این آلبوم که تولید آن قریب به ۴ سال طول کشیده است، پیمان خازنی با نگاه به ژانرهای مختلف موسیقی و الهام پاوه‌نژاد با خوانشی متفاوت از برخی از آثار فروغ فرخزاد، سعی بر ارائهٔ اثری متفاوت در این زمینه داشته‌اند.

پیانو، کلارینت، فلوت، چنگ، ویلنسل، کالیمبا، دستهٔ سازهای کوبه‌ای و آوا خوانی این موسیقی را روایت می‌کنند.

تولدی دیگر، وصل، فتح باغ، هدیه، ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، دیدار در شب، در غروبی ابدی، باد مارا خواهد برد، پرنده مردنیست در این آلبوم توسط الهام پاوه‌نژاد روایت شده است.

شاخدارشکنی (بابک ربوخه)

بابک ربوخه آلبوم محلی ˝شاخدارشکنی˝ را از سوی حوزه هنری (گیلان) روانه بازار موسیقی کرد. اشعار این اثر از بابک اکسیر است.

در توضیح آلبوم "شاخدارشکنی" آمده است: "شاخدارشکنی" لبخند کنایه‌آمیزی به نیمه‌های عبوس زندگی است، با لبخندی از سر رندی به جهانی که جدیت تصنعی اش، گاه آزاردهنده است.

بابک ربوخه فارغ التحصیل رشته موسیقی است و کتاب‌هایی از جمله "جان مریم"، "تصانیف قدیمی" را در زمینه موسیقی منتشر کرده است.

او همچنین سرپرست گروه موسیقی نکیسا با خوانندگی احمد عاشور است و عضو شورای موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

ربوخه آهنگسازی آلبوم‌های "غول حیدر"، "گالشی" و..... را انجام داده است. اکبر اکسیر نیز آثار مختلفی در زمینه شعر منتشر کرده است که نام بعضی از این آثار "ملخ های حاصل خیز" و "بفرمایید بنشینید صندلی عزیز" است.

آوای وصل (ارسلان پالیزبان)

آلبوم موسیقی "آوای وصل" با آهنگسازی ارسلان پالیزبان روانه بازار موسیقی کشور شد. این آلبوم که از سوی انتشارات موسسه فرهنگی موسیقی "نوای ارغنون" منتشر شده سعی دارد اجرای مرکب‌نوازی مقام با ردیف‌های موسیقی در دو آواز ابوعطا و بیات اصفهان را دغام کند. "آوای وصل" پلی میان موسیقی ردیف و موسیقی مقامی ایران است. همچنین این آلبوم با ساز ابداعی آهنگساز به نام "شیدا" نواخته شده که تکمیل‌شده ساز سه تار است.

آوای وصل، شامل ۱۸ قطعه است که: حجاز و بسته نگار، قطعه ساروخانی، گبری، چهارمضراب، قطعه شیخ امیری، ملودی زنگ ش‌تر، عشاق و مثنوی اصفهان بخشی از آن‌ها هستند.

پژواک سکوت (پوریا رحیمیان)

آلبوم موسیقی پژواک سکوت اولین اثر پوریا رحیمیان است که از ۸ قطعه به نام‌های ندای درون (۲ قطعه)، در جستجوی نور، پاسخی در ژرفا (۳ قطعه)، فرزندان مهر و پژواک سکوت تشکیل شده است. این اثر توسط بنیاد نیکوکاری کمک (کیش مهر کتایون) و مرکز موسیقی بتهووون عرضه شده است.

پوریا رحیمیان فرزند کتایون ریاحی متولد ۱۳۶۲ است. وی از ۱۱ سالگی آموزش موسیقی و نوازندگی گیتار را شروع کرد و به پیشنهاد استاد چکنواریان و کمک‌های مادرش برای تحصیل عازم کشور ارمنستان شد و دوره‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر را در کنسرواتوار کمیتاس در ایروان ارمنستان و دانشگاه برونل در لندن گذرانده و همچنین دوره آهنگسازی فیلم را در دانشگاه کینگستون لندن سپری کرده است.

وی همچنین به مدت ۴ سال در کالج آکسبریج و مدرسه ویژه چانتری در لندن موسیقی تدریس می‌کرد و هم اکنون در دانشگاه تهران در پردیس بین المللی کیش به آموزش موسیقی و آهنگسازی مشغول است. رحیمیان در جشنواره موسیقی فجر در سال ۹۱ با قطعه پژواک سکوت موفق به دریافت لوح افتخار و تقدیر شد.

در این آلبوم بیش از ۲۰ نوازنده پوریا رحیمیان را همراهی کرده‌اند و احمد غلامی طراحی بخش گرافیک و پیام ایرائی عکاسی آلبوم را برعهده داشته است. باخ برای گیتار کلاسیک (لیلی افشار)

لیلی افشار قطعاتی از یوهان سباستین باخ را برای گیتار کلاسیک تنظیم و ضبط کرده است که در قالب آلبومی با عنوان "باخ برای گیتار کلاسیک" منتشر شد.

لیلی افشار در مقدمه روی جلد این آلبوم آورده است: این سی‌دی مجموعه تنظیم‌هایی برای گیتار است که من روی برگزیده آثار باخ برای ویلن، ویلنسل، لوت، لوت-هارپسیکورد و کیبورد انجام داده‌ام.

این ضبط ارائه کننده رویکردی نوین به اجرای آثار باخ است. هدف من این است که باخ را برای طیف گسترده تری از مخاطبان دست یافتنی‌تر و قابل فهم‌تر کنم. جز من، خیلی‌ها آثار باخ را برای گیتار تنظیم کرده‌اند اما تنظیم‌های من (که توسط انتشارات مل بی‌منتشر و در این ضبط گنجانده شده) نسبتا متفاوت است.

باخ به ندرت برای کار‌هایش دینامیک و زینت می‌نوشت و این تفاوت‌های ظریف را به تشخیص زیبایی‌شناسی نوازنده می‌سپرد. زینت‌ها به ویژه باید در تکرارهای موومان‌های کند‌تر در ساخته‌های وی به کار روند. تنظیم‌های من با ارائه دینامیک و زینت به نوازنده آزادی عمل بیشتری می‌دهند.

تنظیم‌های موجود در این ضبط‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که آثار با سرعت بیشتری نواخته شوند و با انگشت گذاری‌های هارمونیک، ضمن همگامی با رویکرد خود باخ به موسیقی‌اش، می‌کوشم ظرافت‌های چنگ گونه‌ای را به نمایش بگذارم که تا به حال در هیچ ضبطی از تنظیم‌های آثار باخ برای گیتار شنیده نشده است.

لیلی افشار متولد ۱۳۳۸ دارنده دکتری نوارندگی گیتار از دانشگاه منفیس و یکی از نوازندگان برجسته گیتار در یخش کلاسیک به شمار می‌روذ.

وی تاکنون در چشنواره‌های مختلف یبن المللی حضوری قابل توجه داشته است و هم اکنون به عنوان استاد دانشگاه فعالیت می‌کند.

جاودانگی (سیدسلمان حسینی و حامد تمدّن)

آلبوم "جاودانگی" که اثری تلفیقی از موسیقی تنبور و موسیقی دستگاهی محسوب می‌شود به آهنگسازی سید سلمان حسینی و خوانندگی حامد تمدّن منتشر شد.

این اثر شامل ۸ قطعه می‌شود که در آهنگسازی آن از فرم‌های مختلفی بهره گرفته شده و کلیت کار به نوعی وام گرفته از موسیقی تنبور همراه با تلفیق موسیقی دستگاهی محسوب می‌شود.

قطعه اول این آلبوم "ساقی" نام دارد که به شیوه موسیقی عرفانی ساخته شده است؛ قطعه بعدی "از تیسفون تا بخارا" است که شامل بداهه‌نوازی تنبور و قانون می‌شود و تلفیقی از مقام سحری با فضای دستگاه نوا است؛ من این قطعه را به استاد علی‌اکبر مرادی تقدیم کرده‌ام.

قطعه بعدی فضایی کاملا مقامی دارد که برگرفته از مقام گل و خار و با استفاده از شعر حافظ ساخته شده است. در ادامه نیز آواز "ساروخانی" اجرا شده است. قطعه بعدی این آلبوم "صبا و شمال" است که بر اساس موسیقی ادواری عبدالقادر مراغه‌ای و با ترکیب فضای ماهور و شوشتری اجرا شده است.

قطعه "صنما" نیز از داستان عبور مولوی از بازار مسگر‌ها ساخته شده و وام گرفته از موسیقی خانقاهی است. این قطعه با ریتمی کند آغاز می‌شود و در ادامه با ریتمی تند‌تر به قطعه بعدی وصل می‌شود.

"طرب" نیز آخرین قطعه این آلبوم است که بر اساس ملودی کردی و موسیقی خانقاهی ساخته شده و از شعر مولانا نیز در این قطعه استفاده شده است.

آلبوم "جاودانگی" در استودیو آفتاب عالمتاب به صدابرداری، میکس و مسترینگ علیرضا نکولعل تک و طرّاحی گرافیک مهدی فراهانی تهیه شده است؛ این اثر از سوی انتشارات نوفه راهی بازار شده و توزیع آن را پخش موسیقی جوان بر عهده دارد.

انتهای پیام/