سرویس تجسمی هنرآنلاین : گالری شکوه مجموعه‌ای از نقاشی‌های مهدی رضاییان را به نمایش گذاشته است. در این آثار که با تکنیک آبرنگ کار شده‌اند، رضاییان به موضوع طبیعت پرداخته است. او در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین در مورد سابقه فعالیت خود گفت: من نقاشی را از سال 52 شروع کردم و نزد غلام‌حسین صابر آموزش دیدم. از همان ابتدا به طبیعت علاقه داشتم و پس از فراگیری طبیعت بی جان، با توجه به زندگی در شهرهای مختلف ایران به کار در طبیعت پرداختم.

او افزود: در آن زمان استفاده از دوربین عکاسی چندان فراگیر نبود بنابراین هربار در طبیعت قرار می‌گرفتم نقاشی‌های کوچکی روی مقوا می‌کشیدم چون امکانش نیست که در طبیعت بزرگ کار کنید و بعد آن منظره را در آتلیه یا منزل در ابعاد بزرگ و با جزییات بیشتر اجرا می‌کردم. هنوز هم بنا بر همان عادت قدیمی کار می‌کنم و کمتر پیش می‌آید که از منظره عکاسی کرده و از روی آن نقاشی کنم.

رضاییان در مورد دلیل انتخاب تکنیک آبرنگ گفت: آبرنگ را به خاطر لطافت و درخشش رنگی آن انتخاب کردم و همیشه با این تکنیک کار کرده‌ام، اما گاهی از اکریلیک و رنگ و روغن هم استفاده می‌کنم.

او افزود: در بعضی کارها از رنگ و روغن و کاردک استفاده کرده‌ام و می‌خواستم ببینم تفاوت بین آبرنگ و رنگ و روغن چگونه است. هر دوی آنها قابلیت‌های زیادی دارند اما از نظر حسی فکر می‌کنم آبرنگ نتیجه بهتری برای نقاشی از طبیعت دارد. چون ظرافت و زیبایی آن بیشتر است و درخشش و لطافت زیادی دارد. اما رنگ و روغن کمی زمخت است و ضخیم بودن رنگ‌ها باعث می‌شود آن شفافیت و احساس مورد نظر به انسان دست ندهد.

رضاییان با اشاره به اینکه رنگ‌های تابلوها زنده‌تر از آنچه در طبیعت دیده می‌شود هستند گفت: گاهی در طبیعت رنگ‌ها جلوه زیادی ندارند، یا فضای زیبایی که انتخاب می‌کنید رنگ‌های مرده دارد، بنابراین به رنگ‌ها احساس بیشتری دادم یا کنتراست آفتاب و سایه را بالا بردم تا فضاها را زنده‌تر کنم.

او ادامه داد: در هر فضایی که قرار می‌گیرم اول خوب به آن نگاه می‌کنم تا فضا را درک کنم و بعد با احساسی که به من دست می‌دهد شروع به نقاشی می‌کنم. باید ابتدا احساس سوژه را درک کرد و بعد شروع به کار کرد. نمی‌شود بدون آمادگی آبرنگ کار کرد بلکه باید حس کار وجود داشته باشد تا بتوان اثر خوبی ارائه داد.

رضاییان در مورد نمایشگاه‌های قبلی خود گفت: مجموع نمایشگاه‌های من بالای 55 نمایشگاه است. چند سال در گالری سیحون کار کردم و در بینال‎‌های مختلف شرکت کردم. همچنین در نگارخانه کارمر واقع در شمال کالیفرنیا دو نمایشگاه داشتم.

انتهای پیام/