سرویس تجسمی هنرآنلاین : مرکز هنرهای معاصر سازمان‌آب "آب/انبار" با افتخار چیدمان "کار گِل" اثر بابک گلکار، هنرمند ایرانی مقیم ونکوور، را با کیوریت الهام پوریامهر در مهر ماه سال جاری برگزار می‌کند. همراه با افتتاح گالری جدید سازمان‌اب، آثار در سه طبقهٔ مرکز به نمایش در خواهند آمد.

"کار گِل"، نتیجهٔ کاوش بنیادی بابک گلکار در چگونگی مصالحه و مذاکرهٔ فردِ انسان در هنگام مواجهه با سرکوب شدگی و ناامیدی‌های عاطفی ناشی از شرایط معاصر زندگی است. "کار گِل" بازیگوشانه مخاطب را درگیر کرده و در عین حال ماهرانه به واقعیت غم انگیز شرایط انسان معاصر اشاره می‌کند. ما در زمانی زندگی می‌کنیم که وضعیت نظام‌مند بر شرایط اولیهٔ انسانی ما غالب شده و تاثیر نظام‌ها که زمانی آگاهانه توسط بشر ساخته می‌شدند اکنون شکل گزاره‌ای قطعی پیدا کرده است. "کار گِل" پاسخی ارائه نمی‌دهد بلکه نگاهی اجمالی می‌اندازد به شرایط دیالکتیکی این روابط خاموش.

ویژگی بارز این نمایشگاه استفادهٔ گلکار از گل رس برای دست یافتن به ایده‌ ی کار و تولید به مثابهٔ الگویی است که می‌توان آن را مطالعه کرد و در پیش گرفت و به این طریق به رویارویی با شرایط نامتوازن زندگی معاصر پرداخت. برون دادِ کارعبارت است از پنجاه جیغدانِ کوچکِ چرخ ساز و سه جیغدان سفالی بزرگ که طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که صدای یک جیغ ساده را خاموش و یا تقویت می‌کند. درآمیختن با جیغدان‌ها به بینندهٔ فعال این امکان را می‌دهد تا برای لحظه‌ای مرز ظریف بین رهایی و کشمکش را که در ژست سادهٔ یک جیغ وجود دارد تجربه کند. یک تغییر موضع جزیی باعث می‌شود تا مخاطب به این حس ناپایدار دست یابد که چگونه اندیشیدن و زیستن در چنین وضعیت معلقی جایگاه مبهم هم ابژه و هم سوژه بودن را پدید می‌آورد.

"کار گِل" نقطهٔ پایانی چرخه‌ای است که درمجموعه‌ای از سه نمایشگاه ارائه شده است و به کاوش در پویا یی‌ها و شرایط ناکامی می‌پردازد، وجود وضعیت نظام بنیاد معاصر را تصدیق می‌کند و به ناخشنودی از پارادوکس کار می‌پردازد. نخستین حلقه از این چرخه با عنوان "دیالکتیک ناکامی" در موزهٔ وست ونکوور به نمایش درآمد و سپس با دگرگونی‌هایی و تغییر در زمینه با حمایت گالری هنر ونکوور در مرکز شهر ونکوور در فضای باز و با عنوان، TIME TO LET GO… دمی درنگ ارائه شد. "کار گِل" که در سازمان‌آب تهران ارائه خواهد شد نخستین نمایشگاه انفرادی بابک گلکار در ایران است.

بابک گلکار بیشتر سال‌‌های بالندگی خود را در تهران گذرانده و پس از مهاجرت به ونکوور مدرک کار‌شناسی هنرهای زیبا را از دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار و کار‌شناسی ارشد هنرهای زیبا را از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت کرده است. بابک گلکار روش متفاوتی را پیش برده که اغلب درگیر پژوهش انتقادی و تعدیل فضا بین حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی است. راهبرد‌های دخیل در روش‌ او می‌ آمیزند و نظام‌ها و فرم‌های از بنیاد نامرتبط را می‌ کاوند، و بر وحدت زمینه و همچنین عناصر متضاد تاکید می‌ کنند. از درون این بازبافت‌ سازی (زمینه‌ سازی مجدد) فرم‌ها و معناهای جدیدی پدیدار می‌ شود.

نتایج تحقیقات و کار گلکار فعالانه در سطح محلی و بین المللی ارائه شده است که از آن میان می‌توان به موزه ویکتوریا و آلبرت (لندن)، بروتکانستاله (وین)، موزه هنرهای معاصر مقدونیه (تسالونیکی)، ساترن اکسپوژر (لس آنجلس)، سنتوریو پروجکت (استانبول)، بنیاد بغاسیان - ویلا ایمپین (بروکسل)، موزه وست ونکوور ، گالری هنر ونکوور اشاره کرد. مرکز هنرهای معاصر سازما‌ن‌اب " آب/انبار" سازماناب مرکز هنری مستقل غیرانتقاعی است که تاسیس شده است. این مرکز از آثار هنری در طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها از طریق برگزاری نمایشکاه‌ها و رویداد‌ها، اقامت هنرمندان و کیورتور‌ها، طرح‌ها و کارگاه‌های آموزشی، گفتگو و انتشارات حمایت می‌کند. با ایجاد روابط محلی و بین المللی و تنوع بخشیدن در دو بخش مخاطبان و دست‌اندر کاران هنر معاصر، سازماناب با هدف حمایت و توسعهٔ دانش، درک و تمرین هنرهای معاصر در ایران ایجاد شده است. آب/انبار بخش جدیدی ست که به سازماناب اضافه شده و در قالب گالری که آثار هنرمندانی از ایران و خاورمیانه را به نمایش می‌گذارد، فعالیت خواهد نمود، که با طرحِ برنامه ریزی منحصر به فرد و متمرکز به ارائهٔ آثار هنرمندان ایرانی خارج از کشور در داخل ایران می‌پردازد.

"کار گِل" و رویدادهای موازی آن با حمایت مرکز هنرهای معاصر سازماناب - آب/انبار، موزهٔ وست ونکوور و گالری ترد لاین دبی تحقق یافته است. کتابی با همکاری موزهٔ وست ونکوور و مرکز هنرهای معاصر سازماناب - آب/انبار در ارتباط با این نمایشگاه منتشر خواهد شد. در کنار نمایشگاه مراسم رونمایی از کتاب، سخنرانی هنرمند، میزگرد، سخنرانی و کارگاه نیز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/