به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری این جشنواره سیامک زمردی‌مطلق مدیر بخش عکس جشنواره گفت: اهمیت این مسابقه به این دلیل است که عکاسان و طراحان با نگاه عمیق‌تری به این بخش نگاه کنند و خیلی جدی‌تر به این مقوله بپردازند.

وی ادامه داد: رویکرد اصلی این دوره از داوری دقت در انتخاب آثار و توجه به کیفیت آثار نسبت به کمیت آن است. باید شرایط جدیدی را فراهم آوریم تا عکاسان نگاه جدید و محکم‌تری به تئاتر کودک و نوجوان داشته باشند زیرا در حال حاضر عکاسان حرفه‌ای از تئاتر کودک و نوجوان کمتر استقبال می‌کنند.

زمردی‌مطلق در ارتباط با تعداد آثار شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات عنوان کرد: در این دوره از مسابقات 111 قطعه عکس انتخاب شده است که این عکس‌ها توسط 26 عکاس از 34 نمایش گرفته شده است که از بین این تعداد در این مرحله 20 عکس از 15 عکاس برای شرکت در اولین دوره از مسابقات عکس انتخاب شده است و در نمایشگاه عکسی که در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان برگزار می‌شود به نمایش در می‌آیند. در پایان 3 عکس به عنوان آثار برتر انتخاب می‌شود.

وی در پایان گفت: بخش عکس می‌تواند به عنوان شاکله‌ی اصلی در سال‌های آتی باشد و مدیران بعدی که جشنواره را برگزار می‌کنند باید به عکس توجه ویژه‌ای داشته باشند و تلاش کنیم در این جشنواره‌ها نمایشگاه برگزار شود و در پایان هر جشنواره کتاب عکس جشنواره چاپ شود. همانند جشنواره فجر که نمایشگاه عکس و پوستر یه مدت هفت سال است که همزمان برگزار می‌شود.

شایان ذکر است صیف الله صمدیان، رضا معطریان و عباس کوثری هیئت انتخب مسابقه عکس این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند و سیامک زمردی مطلق رئیس هیئت انتخاب است.

از ظرفیت تئاتر برای رشد و تربیت کودکان غفلت نشود

عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما با اشاره به اینکه مجلس و دولت موظف هستند ضمن حمایت از برنامه‌های فرهنگی نظیر جشنواره تئاتر کودک، آنها را تامین اعتبار کنند، تصریح کرد: نباید از ظرفیت تئاتر برای رشد و تربیت کودکان غفلت کرد.

حجت‌الاسلام مفید کیایی‌نژاد با اشاره به نقش حساس سنین کودکی در رشد و تربیت شخصیت کودک، گفت: اگر از سنین کودکی بتوان شخصیت کودکان را به گونه‌ای صحیح و شایسته پرورش داد، پس از دوران رشد و بلوغ و رسیدن به سن جوانی، چیزی نمی‌تواند بر آنها اثر سوء داشته باشد؛ همچنانکه امام علی (ع) در نامه‌ای خطاب به امام حسن (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید که حسن جان، سراغ نونهالان جامعه برو زیرا قلب آنها مانند زمین خالی می‌ماند که هرچه در آن بکاری، همان را درو می‌خواهی کرد. مدیران و مسئولان جامعه ما نیز باید بر اساس این دستورات اسلامی، تمام هم و غم خود را بر کودکان و نونهالان جامعه متمرکز کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید برنامه ای سازنده در این مسیر مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: تئاتر ابزار مناسبی برای انتقال مفاهیم و آموزه‌ها به کودک است و در صورتی که حاوی پیام‌های آموزنده‌ای نیز باشد، می‌تواند به عنوان رسانه‌ای پر ظرفیت به منظور این امر مهم تلقی شود که نباید از آن غفلت کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین بر ضرورت استفاده از هنرمندان متعهد و معتقد تاکید کرد و یادآور شد: تئاتر و سایر برنامه‌های مربوط به کودکان می‌تواند تاثیر بسیار مفید و مناسبی بر کودکان داشته باشد؛ به شرط آنکه کسانی متصدی این قضایا باشند که خودشان به مسائل اسلامی اعتقاد داشته باشند و آثاری ارائه کنند که حاوی آموزه‌های اسلامی باشد.

کیایی‌نژاد به فرمول استفاده از تئاتر به عنوان یک رسانه کلیدی در کنار بهره‌گیری از مجریان و هنرمندان متعهد و معتقد اشاره و تصریح کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط و متولیان نیز باید در این زمینه کمک‌ها و حمایت‌های لازم را داشته باشند و مجلس و دولت موظف هستند از چنین برنامه‌هایی تامین اعتبار کنند تا هنرمندان و مجریان بتوانند تکالیف خود را به خوبی انجام دهند.

عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما همچنین در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر کودک گفت: برگزاری جشنواره تئاتر کودک می تواند مظر و توجه مسئولان فرهنگی به این موضوع را جلب کند تا آنها از نزدیک در جریان موضوعات، مسائل، کاستی ها و ظرفیتهای مربوط به تئاتر کودک قرار گیرند.

گفتنی است بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری پیام دهکردی از امروز مصادف با روز جهانی کودک آغاز می‌شود و تا 21 مهر ماه هم زمان با عید سعید غدیرخم ادامه دارد