به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، منوچهر طیاب درخصوص این طرح اظهار داشت: شهر آفتاب مربوط به شهر یزد است و در آن به تمام وجوه این شهر پرداخته می‌شود. البته پیش از این روی طرح دیگری درباره دریانوردان بندر کنگ هم کار کرده بودم که فعلاً متوقف مانده است.

وی ادامه داد: در مستند "شهر آفتاب" به تاریخچه، معماری، آیین و سنن رایج در میان مردم شهر یزد می‌پردازم و در کنار این مستند، کتابی نیز در مورد یزد گردآوری خواهم کرد.

طیاب با بیان اینکه تحقیق و پژوهش در تمام آثار مستندش نقش به سزایی دارد، عنوان کرد: معمولا در همه موضوعاتی که برای ساخت مستند انتخاب می‌کنم، پژوهش به اندازه‌ای وسیع صورت می‌گیرد که در کنار ساخت مستند کتابی هم در مورد موضوع مورد بررسی تالیف می‌کنم.

کارگردان مستند "زاگرس" با اشاره به اینکه ترجیح می‌دهد تحقیق و پژوهش مستند‌هایش را به تنهایی انجام دهد، تاکید کرد: مستند دشواری‌های خاص خودش را دارد. اگر قرار باشد کسی در ساخت این گونه آثار همراه شود، باید دشواری‌ها را بپذیرد. اغلب پژوهش‌ها توسط خودم صورت می‌گیرد و عادت ندارم بخشی از کار را به کس دیگری واگذار کنم.

بارز‌ترین ویژگی این مستندساز پیشکسوت، تاکید بر پژوهش ژرف در آثار مستند است. او در این زمینه توضیح داد: مستندی که در آن پژوهش نقش نداشته باشد، مستند نیست. ویژگی بارز مستند تحقیق و بررسی موشکافانه موضوع است که متاسفانه در این سال‌ها جوانان علاقه‌مند سینما چندان رعایت نمی‌کنند.

کارگردان مستند "دریای پارس" خاطرنشان کرد: ما دو نوع فیلمساز داریم؛ عده‌ای علاقمند به سینما هستند و فکر می‌کنند می‌توان در این حیطه کارهایی کرد. عده‌ای هم هستند که آگاهانه به سمت سینمای مستند می‌روند که همین گروه به دو گروه دانشجویان این رشته و علاقمندان رشته‌های دیگر تقسیم می‌شوند و البته ‌گاه فیلم همین افرادی که از رشته‌های دیگر می‌آیند، به مراتب بیشتر به دل آدم می‌نشیند؛ اما عده‌ای هم هستند که مستندسازی حرفه آنهاست و با علاقه به مطالعه در این زمینه می‌پردازند و می‌خواهند زندگیشان را در این راه بگذارند که قابل احترام است.

طیاب در پایان گفت: از آنجایی که تحقیق و پژوهش‌هایی که انجام می‌دهم به صورت مفصل است، نمی‌شود در مستندهای کوتاه گنجانده شود. همه آثارم در حوزه سینمای مستند و طرح "شهر آفتاب" نیز از این قاعده مستثنا نیست. من یکماه است که این طرح را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دادم و منتظر اعلام نتیجه و آغاز کار هستم. انتهای پیام/