سرویس تجسمی هنرآنلاین: این روزها خانه هنرمندان در ابعاد مختلفی میزبان "ماهی و گربه" شهرام مکری است، فیلمی که جایزه محتوای نوآورانه دربخش افق‌های هفتادمین جشنواره فیلم ونیز، جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم لیسبون پرتغال، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم دوبی، جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه منتقدان جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول و... را کسب کرده است. همزمان با اکران عمومی فیلم "ماهی و گربه" در قالب سینمای هنر و تجربه و همچنین اکران این فیلم در قالب سینماتک خانه هنرمندان در روزهای اخیر، نمایشگاهی نیز از عکس‌های شاهین آزما از پشت صحنه و صحنه‌هایی از فیلم در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. در حاشیه افتتاح این نمایشگاه، با شاهین آزما که نمایشگاه "ماهی و گربه" نخستین تجربه نمایشگاهی او محسوب می‌شود، گفت‌و‌گویی داشتیم.

چطور شد با گروه فیلم "ماهی و گربه" همراه شدید؟

دوستی دارم که 14 سال است با هم دوست هستیم، او دستیار دوم آقای مکری بود من را به ایشان معرفی کرد. با آقای مکری صحبتی داشتیم، رزومه‌ام را ارائه دادم و عکس‌های من را دیدند و موافقت کردند که گروه را همراهی کنم.

به روزمه اشاره کردید، در چه ژانرهایی کار می‌کردید و چطور است که این نخستین نمایشگاه عکس شما محسوب می‌شود؟

در ژانرهای مختلفی البته غیر از ژانر خبری، عکاسی کرده‌ام اما صبر کردم تا وقتش برسد، یا در واقع زمانی برسد که بتوانم بهترین نمایشگاه ممکن را برگزار کنم.

پس کارهای شما باید خیلی قابل توجه بوده باشند که آقای مکری را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

ببینید درست است که نمایشگاهی پیش از این نداشته‌ام اما این به آن معنی نیست که شناخته شده نبودم، فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر هستم و از طریق آشنایی‌های دانشگاه و بعد از آن کارهایم دیده شده بود.

برای فیلمبرداری با گروه به کجا سفر کردید؟

جایی نزدیک به انزلی در یک هتل ساکن بودیم اما برای فیلم‌برداری به ساغلکسار می‌رفتیم، جایی نزدیک به رشت که مرداب و جنگل زیبایی دارد و لوکیشن فیلم در آنجا بود. منطقه بسیار زیبایی است.

د رباره تکنیک کارها توضیح دهید، عکس‌ها حس و حال عکاس آنالوگ را القا می‌کنند.

شاید به دلیل این است که من مدت‌ها سابقه کار عکاسی آنالوگ داشته‌ام، یکی از ویژگی‌های مهم عکس‌ها از نظر من این است که هیچکدام کراپ نشده‌اند و پس از عکاسی کادرها برشی نداشته و کاملا فول فریم هستند. به نظر من یک عکاس واقعی باید فول فریم بتواند در همان ویزور قابش را ببندد نه اینکه عکس را ببرد در فتوشاپ و کادر را انتخاب کند. شاتر که زده می‌شود، همان شاتر باید عکس نهایی عکاس باشد وگرنه به نظر من عکس ارزش نخواهد داشت.

عکس‌های کوچک کاملا سیاه و سفید هستند اما عکس‌های بزرگ با رنگی که فیلم با آن رنگ تهیه شده است، به نمایش درآمدند؛ انتخاب خودتان بود که اینگونه عمل کنید یا اجباری وجود داشت که به رنگ فیلم وفادار باشید؟

فیلم هم همانطور که می‌دانید فضای مرده‌ای دارد با درصد رنگی بسیار پایین و کنتراست بالا و صد درصد انتخابم این بود که با حفظ رنگ فیلم، روایتی از فیلم را درکارهایم حفظ کنم.

واکنش شهرام مکری به عکس‌هایی که گرفتید چگونه بود؟

آقای مکری کارها را خیلی دوست دارند و اصلا یکی از کسانی که خیلی از من حمایت کرد در برگزاری این نمایشگاه خود آقای مکری بود، مخصوصا به این دلیل که پیش از این نمایشگاهی نداشتم.

در انتخاب فریم‌ها برای این نمایشگاه هم نظری داشتند؟

خیر، همه چیز بر عهده خودم بود.

یک مقدار بیشتر از حال و هوای قرار داشتن در فضای این فیلم بگویید، چقدر در عکاسی تحت تاثیر فضای حاکم بر فیلم بودید و چقدر به عنوان یک عکاس مستقل عمل کردید در ثبت عکس‌های‌تان؟

غیر از 5 شاتی که در این نمایشگاه وجود دارد هیچکدام از عکس‌های دیگر هیچ ربطی به روایت فیلم ندارند. این عکس‌ها در واقع نگاه‌های متفاوتی است که به فیلم دوخته شده‌اند. برداشت‌های شخصی من از لحظه‌هایی است که در فیلم دیده نمی‌شوند و اصلا جزئی از فیلم نبوده‌اند به عنوان مثال پرتره‌هایی که می‌بینید یا صحنه‌های دیگری که ثبت شده‌اند. البته فضای فیلم اکسپرسیو بود و طبیعتا کارهای من نیز تا حد زیادی تحت این فضا ثبت شده‌اند.

عکس‌های ورودی نمایشگاه از پشت صحنه فیلم هستند؟

بله دیوار ورودی عکس‌های پشت صحنه هستند، یک دیوار به پرتره بازیگران اختصاص دارد و بقیه نیز که در فضای فیلم گرفته شده‌اند.

از تجربه کار با شهرام مکری بگویید.

برای من خیلی افتخار بزرگی بود که برای اولین کارم بروم کنار آقایان مکری، کلاری، اثباتی، آبنار و همه هم راضی باشند، موضوع دیگر اینکه نمی‌توانید تصور کنید که در کنار چنین اساتیدی چه چیزهایی می‌توان آموخت، شاید همان قدر که در تمام این سال‌ها بلد بودم به همان میزان در طول مدت این کار به دانسته‌هایم افزوده شد. مخصوصا از آقای کلاری آموختم چون بیشتر درگیری کاری‌ام با ایشان بود طبیعتا به دلیل اینکه او فیلمبرداری می‌کردند و قاب می‌بستند بیشتر با ایشان در ارتباط بودم.

کارها برای فروش نیز گذاشته شده‌اند، در چند ادیشن و با چه قیمت‌هایی؟

بله کارها برای فروش هم ارائه شده‌اند، البته یک ادیشن از پرتره‌ها که ۱۰ ادیشن دارند در پایان این نمایشگاه به خود هنرمندان و بازیگران فیلم هدیه می‌شود. کارهای ۱۰۰ در ۷۰ در ۳ تا ۵ ادیشن ارائه خواهند شد. در مجموع قیمت کارها از سایز کوچک ۱۵۰ هزارتومان تا ۳ میلیون تومان که گران‌ترین کار سایز بزرگ نمایشگاه محسوب می‌شود، تعیین شده است.

عکس‌های بزرگ همه در یک سایز هستند، قیمت آنها با چه متغیری متفاوت شده است؟

قیمت این کارها از ۱ تا ۳ میلیون است و بیشتر به دلیل حساسیت آن لحظه ثبت شده است که قیمت‌های متفاوتی دارند، به عنوان مثال کار آخر نمایشگاه در واقع نمایی است از کات پایانی فیلم، جایی که همه چیز تمام شد.

اشاره کردید که ۱۳ سال سابقه عکاسی دارید، اما در واقع این نخستین نمایشگاه شما است و تقریبا می‌شود گفت موضوع و موقعیت یکی از استثنایی‌ترین امکان‌هایی است که برای نخستین نمایشگاه می‌توانست نصیب یک هنرمند جوان شود، از این بابت چه احساسی دارید؟

خیلی خوشحالم چون دستم برای کارهای بعدی خیلی بازتر شد و از این به بعد خیلی راحت‌تر می‌توانم کار انجام دهم. دیگر عکس‌هایم به صورت ویژه‌ای دیده شده و واقعا نمی‌دانم چطور می‌توانم از ایجاد این موقعیت به کمک شهرام مکری تشکر کنم به خاطر حمایتی که از کارم کردند. همه فضای حاکم بر کار، تحت مدیریت شهرام مکری، خاص بود همه چیز سر وقت در بهترین و دوستانه‌ترین شرایط در مدت نزدیک به یک ماه اتفاق افتاد و تجربه بی‌نظیری بود.

نمایشگاه عکس "ماهی و گربه" تا 18 مهرماه در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران دایر خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این نمایشگاه همه روزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند. انتهای پیام/ فرین روحانیان