به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل بیگی گفت: امسال۴۸۲۶ عنوان فیلم کوتاه متقاضی حضور در جشنواره بودند که این آمار شامل ۳۰۴۰ عنوان فیلم خارجی و ۱۷۸۶ عنوان فیلم ایرانی بود و بعد از بازبینی هیأت انتخاب در بخش ملی در مجموع ۱۸۲ عنوان فیلم، ۱۰۴ عنوان فیلم در بین الملل، ۳۷ عنوان فیلم در بخش‌های جنبی و ۱۳ فیلم در بخش بزرگداشت و مرور آثار به نمایش در می‌آید.

وی در ابتدای نشست خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران صحبت‌های خود را با تبریک دهه ولایت و عید سعید قربان شروع کرد و آغاز به کار گروه سینمایی هنر و تجربه را به اهالی سینما تبریک گفت.

ایل بیگی همچنین ضمن تبریک به دست اندرکاران جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: به همکاران خود در بنیاد سینمایی فارابی تبریک می‌گویم و با پایان جشنواره کودک از ۲۲ مهر ماه به استقبال جشنواره فیلم کوتاه می‌رویم. رویدادی که با هدف "تقویت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان سینمای آینده" و "بازاریابی، بازارسازی و عرضه اقتصادی فیلم به نفع تولیدکنندگان فیلم کوتاه" برگزار می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجمن در خصوص رویدادهایی که مقدمه جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند، خاطرنشان کرد: برگزاری ۵۲ گردهمایی سالانه فیلمسازان و عکاسان در ۵۲ شهر ایران اسلامی با حضور بیش از دوهزار هنرمند، برگزاری دو جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در شهرهای اراک و تربت حیدریه با حضور ۱۵ استان کشور و برگزاری جشنواره استانی سینمای جوان در استان قم از جمله رویدادهای مقدماتی این جشنواره بودند.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه خاطرنشان کرد: امسال نیز پردیس سینمایی ملت میزبان جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است. ما سالن‌های نمایش فیلم را از ۳ سالن به ۴ سالن افزایش دادیم. در واقع، با افزایش سالن‌ها و کاهش آثار بخش‌های رقابتی جشنواره، امکان تمرکز بیشتر مخاطبان روی فیلم‌ها فراهم می‌شود و در این صورت این آثار و عوامل آن‌ها بهتر معرفی خواهند شد مخاطبان خود را می‌یابند. امسال با توجه به برنامه ریزی برای تکرار نوبت‌های نمایش آثار بخش مسابقه، مخاطبانی که به دلایل مختلف از جمله تداخل با دیگر برنامه‌های جشنواره از تماشای اثری بازمانده‌اند، در نوبت نمایش بعدی بتوانند اثر مورد نظر خود را ببنیند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران به کاهش آثار بخش‌های مختلف جشنواره، ادامه داد: در دوره قبل یعنی جشنواره سی‌ام، ۱۸۵ عنوان فیلم در بخش‌های مختلف رقابتی بین الملل حضور داشتند که این آمار به ۱۰۴ عنوان فیلم کاهش یافته است. در دوره قبلی جشنواره یعنی سی و امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، ۴۹ فیلم ایرانی در بخش بین الملل حضور داشتند که این تعدد آثار، رقابت سالم و منطقی در جشنواره را زیر سوال می‌برد و در ‌‌نهایت امتیاز ویژه‌ای برای کشور میزبان بود ما این آمار را به ۹ فیلم کاهش دادیم و آثاری را برگزیدیم که در این بخش تلاش کردیم که فیلم‌های بخش بین الملل نماینده‌ای شایسته برای سینمای ایران و قابلیت رقابت و کسب جایزه برخوردار باشند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، تاکید کرد: در جشنواره سی و یکم فیلم کوتاه تهران ۶ بخش جنبی خواهیم داشت که ۵ بخش آن در زیر مجموعه سینمای ملی و یک بخش در زیر مجموعه بین الملل قرار می‌گیرند و درمجموع ۳۷ فیلم در این بخش‌ها به نمایش در می‌آید که شامل ۳۴ فیلم در بخش ملی و ۳ فیلم در بخش بین الملل می‌شود که در این بخش نیز شاهد کاهش تعداد آثار به نسبت سال گذشته هستیم.

وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم در بخش بین الملل جشنواره زمینه حضور حداکثری فیلمسازان و دست اندرکاران آثار را فراهم کنیم، افزود: البته علاوه بر عوامل فیلم‌ها جشنواره سی و یکم امسال مهمانان مهمی از سینماگران برجسته جهان خواهد داشت مثلا داوران بخش بین الملل جشنواره هنرمندانی چون خانم پرفسور "لوسی بادر" استاد دانشگاه فریبورگ، داور بین المللی و مدیر گروه کار‌شناسی ارشد سینما دانشگاه زوریخ از کشور سوئیس، "کلود گیسارد" مدیر مرکز سینمای مستند آتلیه "وران" تهیه کننده بیش از ۱۴۰۰ فیلم از جمله برخی از آثار فیلمساز "ژان لوک گدار" از کشور فرانسه، "کریستین براد تامسون" کارگردان، نویسنده و تهیه کننده سینما از کشور دانمارک که تا سال ۲۰۰۵ مدیر جشنواره اودنزه بوده و با توجه به علاقه‌ای که به موسیقی ایرانی دارد فیلمی به نام "صدای ایران" را در مورد "محمدرضا شجریان" تولید کرده است و خانم دکتر "استر ونگر" کارگردان و تهیه کننده سینما، مدیر موسسه تلویزیونی مگاهرتز مونیخ، استاد دانشگاه و داور بین المللی فیلم کوتاه داوران خارجی بخش بین الملل که به همراه فرشته طائر‌پور تهیه کننده ایرانی آثار این بخش از جشنواره را بررسی می‌کنند.

وی افزود: در بخش بین الملل تغییر مبلغ نقدی جوایز جشنواره فیلم کوتاه تهران مساله‌ای بود که قواعد و قوانین بین المللی این رویداد را تحت الشعاع قرار می‌داد و از اعتبار وجوه جهانی آن می‌کاست. به همین خاطر، جوایز نقدی جشنواره در بخش بین الملل را مثل گذشته به یورو تغییر دادیم و بر این اساس نوزده هزار و پانصد یورو در هفت بخش به برگزیدگان بخش بین الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران اختصاص می‌یابد.

ایل بیگی ادامه داد: در جشنواره سی و یکم فیلم کوتاه تهران آثار کشورهای فرانسه، آلمان، سوئیس، کانادا، انگلیس، آمریکا، ایتالیا، لهستان، بلژیک، استرالیا، برزیل، چین، کرواسی، مجارستان، ژاپن، کره، هلند، افغانستان، آرژانتین، آذربایجان، شیلی، جمهوری چک، استونی، یونان، هند، کوزوو، لیتوانی، مکزیک، نیوزلند، اسپانیا، ترکیه، اروگوئه و ایران در جشنواره امسال حضور دارند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: در بخش بین الملل همچنین یک گروه داوری مستقل دو جایزه را به بهترین فیلم آسیایی و بهترین فیلم کشورهای اسلامی اهدا می‌کنند که "بهمن آقایی" کار‌شناس سینما، "نرگس آبیار" نویسنده و کارگردان سینما و آقای "عطیه اراهیف الدراجی" تهیه کننده و کارگردان فیلم‌های مستند و مدیر برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزش سینما در عراق اعضای این هیات هستند.

ایل بیگی ادامه داد: مرور آثار فرهاد مهران فر و شهرام مکری از فیلمسازان شاخص سینمای کشور به نمایش در می‌آید که این بخش شامل نمایش ۶ فیلم کوتاه از مهران فر و ۵ فیلم کوتاه از مکری می‌شود. همچنین جشنواره سی و یکم فیلم کوتاه تهران از محمدرضا شریفی فیلمبردار فقید سینمای ایران که از معلمان و مدرسان و عوامل حرفه‌ای حوزه فیلم کوتاه در بخش بزرگداشت تقدیر به عمل خواهد آورد و ۲ فیلم، یک فیلم از ساخته‌های ایشان و دیگری فیلمی که به عنوان فیلمبردار در آن حضور داشته‌اند به نمایش در می‌آید.

وی در خصوص دیگر بخش‌های جنبی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران عبارتند از، بخش برگزیده آثار جشنواره فیلم کوتاه قرآنی شامل ۶ فیلم، بخش منتخب پنجمین جشن فیلم کوتاه خانه سینما شامل ۸ فیلم، بخش آثار کوتاه خاطره انگیز نسل قدیم فیلمسازان کشور شامل ۷ فیلم، آثاری از بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، سهراب شهید ثالث، شاپور قریب و... بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره دانش آموزی که شامل ۷ فیلم: آثار منتخب این گروه سنی را در این بخش نمایش می‌دهیم.

ایل بیگی همچنین از تهیه برنامه‌های خبری و سینمایی در شبکه‌های مختلف تلویزیون از جمله شبکه یک، شبکه سه، شبکه تهران، شبکه چهار و نشریه روزانه جشنواره به سردبیری بهمن عبدالهی و سه نشست تخصصی در جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد.