سرویس سینمایی هنرآنلاین ، اولین تجربه کارگردانی سیدجواد هاشمی فیلم کودکانه "اختاپوس" بود. به بهانه برگزاری جشنواره فیلم کودک اصفهان با این کارگردان و بازیگر مطرح سینما که بیشتر با بازی در فیلم‌های جنگی شهرت دارد، به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

فیلم‌های کودک و نوجوان را چه طور می‌بینید؟

خیلی از فیلم‌هایی که در این چندسال اخیر ساخته شده‌اند، توانایی جذب تماشاگر را داشته‌اند. اما متاسفانه فیلم‌ها در اکران با اقبال خوبی روبرو نمی‌شوند. فکر می‌کنم انجمن صفنی نمایش دچار کمبود سالن سینما برای تولیدات سینمایی در طول یکسال باشد. معتقدم همه کار‌ها و اشتباهات را نباید گردن موقعیت بد سینما بیاندازیم.

جدول و زمان‌بندی اکران فیلم‌ها واقعا کار مشکلی است. همه تهیه‌کنندگان سینما هم انتظار دارند که فیلم‌هایشان بالای ۸ هفته اکران داشته باشد و این موضوع را از چشم انجمن صنفی می‌بینند. ولی فکر می‌کنم می‌شود با برنامه‌ریزی بهتر این کار را انجام دهند تا صدای کسی در نیاید و عدالت رعایت شود و خواسته‌ای انجمن هم تامین شود. با این حال وضعیت سینمای کودک هم به شکل دیگر فیلم هاست. باید سالن‌ها زمان‌های مناسبی را صرف فیلم‌های کودک کنند.

شما اگر به جای اعضای انجمن صنفی بودید چه می‌کردید؟

کمتر پروانه فیلم تولید می‌کردم. سینماهای ما ظرفیت این همه فیلم تولیدشده را ندارد به همین دلیل همه کارگردان‌ها گله‌مند هستند. در ایام‌های مختلف که قرار می‌گیریم، نمایش فیلم‌هایمان باید مناسبتی با آن ایام داشته باشد. به عنوان مثال فیلم "شهر موش‌ها" در زمان خوبی اکران شد.

نظرتان درباره سینمای کودک چیست؟

به نظر من بچه‌ها را باید جدی گرفت. آنقدر که بچه‌ها را جدی نگرفتیم، فیلم‌های بچه‌ها نابود شده است. الان فیلم خوب برای کودکان و نوجوانان نداریم. بچه‌های ما مجبورند کارهای دیگر نگاه کنند. چون به آن‌ها خوراک نمی‌دهیم.

قبلا گفته بودید که اپیزودهای بعدی مجموعه "اختاپوس" را می‌سازید. دو قسمت دیگر این فیلم در چه موقعیتی قرار دارد؟

گفته بودم شرایط مالی خوبی شکل بگیرد، قطعا قسمت دوم و قسمت سوم را هم می‌سازم. هر فیلمی که در ایران اکران می‌شود باید بازگشت سرمایه را داشته باشد. من می‌توانم بگویم یک کار خطرناک را شروع کرده‌ام. فیلم "پیشونی سفید" یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌ها در ژانر کودک بوده است. بیشتر بازیگران فیلم چهره هستند و حالا تهیه‌کنندگان سینما به خود جرات می‌دهند تا از بازیگران چهره در فیلم‌هایی با مضمون کودکان استفاده کنند. من فیلمنامه هر سه قسمت را همزمان با هم نوشته‌ام که الان دو فیلمنامه دیگر هم آماده است و در مراحل پایانی نگارش قرار دارد اما باید سرمایه گذار مناسبی هم پیدا کنم تا فیلم به مرحله تولید برسد.

چطور شد که از بازیگری به کارگردانی رسیدید؟

کارگردانی علاقه من در طی این سال‌ها بوده است؛ چرا که در رشته کارگردانی تحصیل کرده‌ام. البته اگر نقش خوبی به من پیشنهاد شود هم بازی می‌کنم. بیشتر از هر موضوعی نقشی که انتخاب می‌کنم باید با اعتقاداتم همخوانی داشته باشد.

وضعیت سینمای ایران را چطور می‌بینید؟

سینما باید حمایت شود. از دولت باید یارانه‌ای برای سینماگران در نظر بگیرند. فیلمی که پروانه ساخت می‌گیرد حداقل نیمی از آن پول را تهیه کننده باید دریافت کند. تهیه کننده سینما باید با عشق کار کند نه با تهدید و تهیه پول و بعد هم دل بستن به فروش فیلم‌اش تا سرمایه‌ای که گذاشته دوباره برای‌اش پول شود. اگر قرار بود ما با عشق کار نکنیم که راه‌های دیگری را برای درآوردن پول دنبال می‌کردیم. پس کسانی که در این سینما کار می‌کنند، با عشق به کار، در سینما ایستاده‌اند. این سینما، سینمای ویژه‌ای است.

منظورتان از ویژه بودن این سینما چیست؟

به کارگردان باید اجازه بدهند تا درسینما تفریح کند. به موسیقی فیلم‌ها ایراد می‌گیرند، به قیافه بازیگران ایراد می‌گیرند، بازیگر فیلم من مو و یا پشم آهو را بر سر خود گذاشته است که من برای تهیه آن کلی هزینه کردم، اما می‌گویند این موی سر است و ایراد دارد و غیره... من انتظار دارم فیلم‌های تفریحی بسازم، اما وقتی بحث ممیزی می‌شود، مشکلات سینما هم شروع می‌شود. سینما باید برای مردم تفریح و سرگرمی باشد. سینما در این دوره یعنی سلیقه‌ای برخورد کردن یعنی اگر از فیلمی راضی نباشند اجازه اکران هم نمی‌دهند و تمام زحمت‌ها و کار گروهی عده‌ای زیر سئوال می‌رود.

چه زمانی قصد دارید فیلم "شهر گربه‌ها" را برای فیلمبرداری آماده کنید؟

منتظر هستم تا با کمک تلویزیون مجوز این فیلم را بگیرم و بعد با هزینه شخصی‌ام، تولید را آغاز کنیم.

همچنان از زمان اکران نامناسب فیلم "اختاپوس" دلخور هستید؟

بله این فیلم در زمان اکران با بی‌مهری مدیران روبرو شد. در حقیقت مدیریت نامناسب در آن دوره سینما، لطمه‌ای به اکران این فیلم وارد کرد. تصور کنید فیلمی موزیکال را کمتر از یک ماه مانده به ماه محرم اکران کردند که زمان خوبی برای اکران این فیلم کودک نبود. با این وجود فیلم در ماه پائیز اکران شد که با استقبال مردم روبرو شد و مورد توجه کودکان قرار گرفت. انتهای پیام/

صبا شادور