سرویس تجسمی هنرآنلاین: موزه هنرهای اسلامی تورنتو با بیرون کشیدن بخشی از گنجینه خود از آثار نقاشی اسلامی که عمدتا در ایران آفریده شده‌اند، نمایشگاهی را با عنوان "در جستجوی نقاش" در معرض دید هنردوستان کانادایی گذاشته است. این نمایشگاه که چندی‌ست کار خود را آغاز کرده تا 26 آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

به‌نوشته پایگاه اینترنتی این موزه، آثار از دوره‌های مختلف بین سده‌های 16 تا 18 میلادی بوده و گستره وسیعی از هنرمندان ممالک اسلامی را در بر می‌گیرند و کمال‌الدین بهزاد از چهره‌های شاخص این نمایشگاه است

البته آنچه باعث نام‌گذاری این نمایشگاه شده همان سنت مخفی کردن هویت نقاش در دوره طلایی این هنر در ایران و دیگر کشورهای اسلامی است. هدف دوم از برگزاری این نمایشگاه نیز ارایه چهره عرفانی و نرم‌خو از اسلام است که در آثار هنری این دوران که بیشتر شامل آثار هنرمندان ایرانی و یا پرورش یافته در فرهنگ ایرانی هستند، قرار دارد.

به‌گفته برگزار کنندگان این نمایشگاه: دوری کشوری چون کانادا از منطقه‌ی خاورمیانه از یکسو و موج رسانه‌ای اخبار دهشتناک از این منطقه از سوی دیگر، باعث شده آوردن نام آن مساوی با احساسات و تصاویر ناخوش‌آیندی باشد که این روزها همه جا را انباشته است. ما تلاش کردیم تا به سهم خود و با ابزاری که در اختیار داریم، دستکم گوشه‌ای از این تصویر ناخوشایند را از ذهن مردم این گوشه دنیا بزداییم. آنها باید بدانند که اسلام چهره مهربان و هنردوستی هم دارد و افراطی‌گری در ذات آن نیست.

انتهای پیام/