سرویس تجسمی هنرآنلاین : گالری‌های تهران در دومین جمعه شهریور ماه با افتتاح ۱۵ نمایشگاه، شروع فصلی پررونق را پی گرفتند. از این میان مجموعه آثار به نمایش درآمده در ۵ گالری را با هم مرور می‌کنیم.

اتازونی؛ جایی در دور دست

گالری هفت ثمر این روز‌ها میزبان نمایشگاه عکس‌های آرش اکبری با عنوان" اتازونی؛ جایی در دور دست "شده است.

آسمان در همه جا یک رنگ است. فرقی نمی‌کند در ایران باشی و یا آمریکا و یا هر کشور دیگری. این‌ها را عکس‌های آرش اکبری می‌گوید که این روز‌ها بر روی دیوار گالری هفت ثمر در معرض دید عموم قرار گرفته است. این هنرمند مجموعه عکس‌هایی از ایالات نوادا و کالیفرنیا را که در طول یک سفر طولانی مدت گرفته، به نمایش درآورده تا نشان دهد زندگی روزمره در همه جای دنیا به یک شکل جریان دارد. حالا فرقی نمی‌کند این زندگی روزمره در کدام بخش از دنیاست. آنچه در پیرامون خود می‌بینیم و گاهی به آن بی‌تفاوت هستیم شاید در عکس‌های دیگر سوی دنیا چنان جذاب باشد که گویی هیچ‌گاه آن را ندیده‌ایم.

فرم فانتزی و رنگ‌هایی که در آن‌ها مخاطب را مجذوب خود می‌کند از جمله ویژگی‌های عکس‌های اکبری است. نکته مهم عکس‌های به نمایش درآمده در گالری هفت ثمر فرم فانتزی آنهاست. عکاس از انسان‌ها فاصله گرفته و بر روی سوژه‌های معمولی پیرامون خود تمرکز کرده است. از تابلوهای راهنمایی رانندگی تا ساختما‌ن‌های بلند و خیابان‌ها همگی آنچه هستند که در عکس‌ها می‌توان دید. البته شاید فرم کلاسیک بودن عکس‌های به نمایش درآمده نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی باشد که مخاطب را درگیر خود می‌کند. عکاس به دور از فرم‌های مدرن به دنبال سوژه‌هایی رفته که بیشتر حالات کلاسیک دارند و این همذات پنداری به همین خاطر باشد. در پایان بد نیست نگاهی به نوشته خود هنرمند برای نمایشگاهش داشته باشیم:

" اتازونی؛ جایی در دور دست همیشه با راه رفتن در خیابان‌های یک محله، یک شهر و یک کشور می‌توان به درک نسبی از زندگی مردم آن ناحیه دست یافت. شهر‌ها، خیابا‌ن‌ها، تابلوهای شهری، خودرو‌ها و ویترین‌های مغازه‌ها نشان از در جریان بودن زندگی روزمره‌ای هستند که می‌توان نماد آن را در هر جای دیگری از کره زمین نیز یافت. در عکس‌های این مجموعه سعی شده زوایای ساده و اغلب از نظر افتاده روزمره مردم غرب نشین ایالات متحده به تصویر کشیده شود. "

" نبض نوسان‌های درخت "در گالری ویستا

گالری ویستا این روز‌ها میزبان آثار" علی رضا "با عنوان" نبض نوسان‌های درخت "شده است.

فرم‌های مینیمالیستی نقش‌هایی که به روی دیوار رفته شاید در نگاه اول این گونه برداشت شود که آثاری ساده هستند اما وقتی بیشتر بر روی آن‌ها متمرکز می‌شویم درمی‌یابیم که این آثار دارای عمق زیادی هستند و به زیبایی و با پیچیدگی‌های خاصی بر روی بوم کشیده شده‌اند.

طرح‌هایی که با مداد رنگی بر روی مقوا کشیده شده‌اند همراه با رنگ‌های زنده و بی‌مرزی آن‌ها مخاطب را مسحور خود می‌کند و دل کندن از آن را دشوار. البته این فرم در تابلوهای رنگ روغن این هنرمند نیز به چشم می‌خورد و می‌توان‌‌ همان طبیعت بکر را در آن آثار دید.

نقاشی‌های علی رضا شامل درختانی رقصان در باد، سبزه‌هایی بر روی دامان دشت‌ها و طبیعتی است که بار‌ها در خیال خود آن‌ها را دیده‌ایم. طبیعتی که شاید هیچ‌گاه در واقعیت ندیده باشیم، ولی در ذهن و خیال خود آن را تصور کرده‌ایم. این هنرمند آنچنان در آثارش، طبیعت را نقش می‌کند که که می‌توان کودکانه‌های درونش را به خوبی دید. شاید اگر بخواهیم مشابهی برای آثار" رضا"بیاوریم" پل گوگن "نزدیک‌ترین هنرمند باشد.

شمار دیگری از آثار این هنرمند شامل تابلوهایی می‌شود که با خودکار بر روی مقوا کشیده شده است. طبیعت زیبای خیالی هنرمند همراه با هاله‌ای از رنگ‌های مختلف در این آثار به چشم می‌خورند. همچنین گالری ویستا پلاس نیز این روزها شماری از آثار" وانا نبی‌پور "را در معرض دید عموم قرار داده که در نوع خود شاید بی‌بدیل باشد. این هنرمند در اقدامی ابتکاری با قطره‌های چای و قهوه آثاری را بر روی میز مطالعه خود کشیده و عکس‌هایی را از آن‌ها گرفته است.

زیبایی این آثار که عمرشان شاید به چند دقیقه نرسد وقتی با فرم ابتکاری و خلاقیت هنرمند همراه می‌شود آثاری ماندگار را بوجود می‌آورد.

نکته‌ای که لذت دیدن این آثار را را دوچندان می‌کند این است که تمامی آن‌ها در یک شب کشیده شده است.نبی‌پور که حرفه اصلیش هنر نقاشی است حالا با قطرات چای، هنری خود را در معرض دید عموم قرار می‌هد که بیشتر شبیه یک باز با قلم‌مو و قطرات است.

هنری که با حداقل امکانات و حداکثر خلاقیت بوجود آمده و ما را به این فکر فرو می‌برد که با چه چیزهای ساده‌ای می‌توان اثری هنری را خلق کرد.

" زنٰ انارٰ گربه "در گالری مدرن الهیه

" زن، انار، گربه "، عنوان نمایشگاهی از مجموعه نقاشی‌های محمدعلی سجادی نقاش و کارگردان سینما است. ردپای نگاه به اسطوره‌ها که همواره از دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های محمدعلی سجادی بوده دراین مجموعه هم به خوبی مشهود است اگرچه در مجموعِ این آثار لحن‌های متفاوت و بازنمایی‌های متکثر دیده می‌شود، او در این مجموعه تا مرحله‌ای پیش می‌رود که به مینیمال و نگاره‌های ایرانی نیز نزدیک می‌شود.

سجادی در نمایشگاه" زنٰ انارٰ گربه "در مجموع نگاه تلفیقی به اجرای آثارش دارد و نشان می‌دهد که از گرایش‌های سبک پردازانه حذر دارد. جهانی که در این مجموعه پیش روی بیننده می‌گذارد آمیخته‌ای از فراواقعگرایی و تخیل است که عناصر و سوژه‌هایش را از میان عناصری برگرفته از باورهای عامه و اسطوره‌ها بر می‌گزیند.

اجرای آثار این مجموعه هم تلفیقی از رویکردهای مختلف بیان هنری است که در ‌‌نهایت به ارائه‌ای شخصی و منحصر به او منجر می‌شود و در خدمت اتمسفری در می‌آید که مقصود اصلی آثار او را تشکیل می‌دهد. اجرایی سیال و‌‌ رها که نشان از دغدغه‌های نقاشانه او و ذهن خیال پردازش دارند و بیش از هر چیز به اشتراک گذاری دریافت‌ها و ذهنیت‌های هنرمند در مواجهه با آنچه اغلب در جهان غیرمرئی با آن‌ها روبرو هستیم را دنبال می‌کند.

همین رویکرد فارغ البالانه سجادی در" زنٰ انارٰ گربه "است که هویت اصلی مجموعه را شکل می‌دهد و عواطف بیننده را به ورود به دنیای پرراز و رمزش فرا می‌خواند. سجادی در این نمایش بیش از هرچیز درگیرشدن مخاطب با اندیشه‌هایش را طلب می‌کند تا به دنبال آنچه در ذهن تعقیب می‌کند معنا و نمودی عینی‌تر و قابل درک را جایگزین خیال‌پردازی صرف کند.

رویای شاردن در گالری والی

" کابوس شاردن "عنوان مجموعه‌ای از نقاشی‌های سپیده نژادستاری است که در گالری والی پیش روی مخاطب قرار گرفته است. آنچه در این نمایش می‌تواند به عنوان مشخصه اصلی مجموعه تلقی شود گزینش عناصری است که هریک با معنا و کارکردی خاص در ترکیب‌هایی غیر ارزش گذارانه جای می‌گیرند و در چیدمانی متکثر قرار است به معنایی تازه و شاید هم غیرقابل پیش بینی برسندٰ هم برای مخاطب و شاید هم برای هنرمند که از ورای این ترکیب‌ها دریافت‌های حسی خود را سروسامان می‌دهد.

او تلاش دارد تا از پس ترکیب اجزا و عناصری چون کفش وشاخه گل مصنوعی که در ظاهر امر ممکن است بسیار نامرتبط و ناهمگون به نظر برسندٰ دریافتی تازه را پیش رو بگذارد که از هویت‌هایی متکثر و چندپاره می‌آیند و هریک مرتبط با مناسباتی خاص خود بخشی از زوایای پیدا و پنهان حیات را مورد اشاره قرار می‌دهند. علیرغم این ناسازگاری در بدو امر اما به نظر می‌رسد نقاش توانسته با اجرایی یکدست و هدفمندٰ این عناصر متضاد یا ناسازگار را در چیدمانی که هیچ قصد رتبه بندی و تاکید ندارد به هویتی یکپارچه بدل کند و به این ترتیب تصاویری پیش روی بیننده قرار دهد که بیش از همه سودای ارتباط حسی و عاطفی با مخاطب‌اش را دارند و نه بیان اندیشه یا تفکری خاص.

ویترین گردی در گالری دیدگاه

" ویترین گردی "مجموعه‌ای است از آثار منتخب یک مسابقه عکاسی به همین نام که توجه اصلی‌اش به یکی از شاخصه‌های اصلی شهرهای مدرن اختصاص پیدا کرده است. ویترین‌ها امروز شاید یکی از اجزای اصلی شهرهایی است که مناسبات اقتصادی در آن‌ها حرف اول و آخر را می‌زند و فروشگاه‌هایی را نمایندگی می‌کنند که هریک قرار است بخشی از نیازهای روزمره ما را پاسخ دهند.

این مجموعه با تمرکز بر چشم اندازهایی که در مقابل ویترین این مراکز خرید شکل می‌گیردٰ در حقیقت توقفی در خط سیر روزانه ما میان نیازهای روزانه زندگی را پیشنهاد می‌کند که شاید قرار است به نوعی بازنگری در روابط انسانی و میان آنچه نیاز ما است و آنچه به ما تحمیل می‌شود بیینجامد.

در چنین مسیری است که تصاویر‌گاه مجذوب کننده و‌گاه شگفت عکس‌ها مارا با خود می‌برد و زوایای کمتر دیده شده‌ای از این چشم انداز‌ها را مقابل دیدگانمان قرار می‌دهد. بده بستان رهگذری با عکس چاپ شده شخصیت تبلیغاتی در ویترین یک فروشگاه بزرگ و آدمک‌های پشت ویترین‌ها با پوشش‌هایی که بیننده را به خود جلب می‌کنند بعضی از تصاویری است که در این مجموعه شاهدشان هستیم در حالی که از مقابل دیدگان هرروزمان می‌گذرند و در هیاهو و شلوغی مناسبات شهری دیده می‌شوند و نمی‌شوند.

انتهای پیام/