سرویس تجسمی هنرآنلاین: از روز دوشنبه 21 مهرماه، مجموعه‌ای نفیس از آثار دوره طلایی خوشنویسی ایران با عنوان "نستعلیق: نوابغ هنر خوشنویسی ایران" در گالری ساکلر واشنگتن، پایتخت آمریکا به نمایش گذاشته می‌شود. ونسا لارسون نویسنده و منتقد هنری واشینگتون پست، در مقاله بلندی ضمن اعلام این خبر از میان آثار حاضر در این نمایشگاه، آثار میرعلی‌ تبریزی را برگزیده و پس از معرفی اجمالی این خوشنویس او را به‌مثابه انسانی معرفی کرده که: رویاهایی فراتر از باور داشت. رویاهایی که مسیر زندگی او را تغییر دادند و امروز جلوه آن را در کارهایش می‌بینیم.

لارسون در ادامه ابتدا به‌تفصیل قواعد این هنر را توضیح داده و سپس به همنشینی جدایی‌ناپذیر ادبیات و خوشنویسی پرداخته است. بازگویی تمثیل‌ها، سازگار شدن خط با تصاویر ادبی، سوار کردن وزن شعر بر ترکیب بصری کتابت و برگردان برخی شعرها از نکات مهم این مقاله بوده که در معرفی نمایشگاه نوشته شده است.

مجموعه حاضر در این نمایشگاه از سیاه‌مشق‌ها و تمرین‌ها تا آثار تذهیب را در بر می‌گیرد و قرار است این آثار تا میانه فروردین‌ماه سال آینده، در معرض دید عموم باشند. به نوشته پایگاه اینترنتی گالری ساکلر، این آثار عموما بین قرن 15 تا 17 میلادی آفریده شده‌اند که دوران اوج این هنر در شهرهای تبریز و بخاراست. به جز میرعلی تبریزی، آثار دیگر استادان بزرگ خوشنویسی این عصر همچون میرعماد، میرعلی هروی و سلطان‌علی مشهدی هم در این نمایشگاه بهنمایش در خواهد آمد تا در کنار انبوهی آثار ارزشمند و بدون نام، این هنر مهجور ایران را به جامعه هنری آمریکا معرفی کنند.

انتهای پیام/