آسمان سینما، پر است از ستاره‌های ریز و درشت و رنگارنگ. هر کدام از این ستاره‌ها در این آسمان پهناور در حد توان خود به نورافشانی سرگرم بوده و هستند. هریک از آنها نسبت به درخشندگی خود جایگاهی را دارند. بسیاری از این ستاره‌ها در ذهن و دل علاقه‌مندان سینما باقی مانده و خواهند ماند، برخی نیز کور سویی زده و از دید ناپدید می‌شوند. ستاره‌های درخشان سینما هرگز از درخشندگی شان کاسته نشده و نخواهد شد، زیرا نورافشانی آنها تا سینما پابرجا باشد، پابرجا خواهد بود و گذشت روزگار تغییری در آنها ایجاد نخواهد کرد. یکی از این ستاره‌های درخشان که همواره در آسمان تاریخ سینما خواهد درخشید، بی‌شک بازیگر بزرگ سینما مونتگمری کلیفت است. آنچه بازیگران را از یکدیگر متمایز کرده و محبوب قلوب می‌کند، انتقال مؤثر حس به تماشاگر است. بسیاری از بازیگران، پای به این عرصه نهاده و با بازی‌های درخشان بیرونی، جایگاهی در سینما برای خود دست و پا کرده‌اند، اما در ذهن و دل مخاطبان هرگز باقی نمانده و نخواهند ماند، زیرا آنان نتوانسته‌اند روح مخاطب را به تسخیر خود در آورند.

مونتگمری کلیفت، بازیگری بود با چهره‌ای خاص و نقش آفرینی خاص که او را از دیگر بازیگران متمایز می‌کرد. وی از 15 سالگی در صحنه‌های تئاتر به بازیگری پرداخت، سپس از صحنه تئاتر به روی پرده سینما رفت. به دلیل بازی‌های درخشان و توانایی‌های بالقوه‌ای که در نهادش بود، خیلی زود در سینما به چهره‌ای سرشناس تبدیل شد. ظاهر ساده و معصوم، هیکل نحیف، چشمان نافذ و نقش آفرینی‌های یکدست و حرفه‌ای، از او بازیگری بی‌رقیب ساخت. کلیفت، روحی بزرگ در قالب تنگ سینما داشت. وی به گونه‌ای کاراکترها را به نمایش می‌گذاشت که تماشاگر با تمام وجود آنها را حس می‌کرد و می‌پذیرفت. او در برخی از فیلم‌ها، نقش مردانی ضعیف و نحیف را بازی می‌کرد که روحی بزرگ و شکست‌ناپذیر در وجودشان جولان می‌داد. هر چند در برابر دشمنان ضعیف به نظر می‌آمد، اما هرگز حاضر نبود شکست خورده‌ای از پیش تعیین شده باشد. او با تمام وجود می‌جنگید و دست از مبارزه نمی‌کشید.

کلیفت در فیلم "رود سرخ" همبازی جان وین بزرگ بود. وی در این فیلم نقش گاوچرانی جوان و به ظاهر ضعیف را به نمایش می‌گذاشت، اما در نبردی بین او و جان وین، آن قدر مداومت و ایستادگی کرد که همگان را به تحسین وا داشت. بازی کلیفت آنچنان درخشان بود که بازی جان وین کمتر به چشم آمد.

وی در فیلم "شیرهای جوان" نیز به عنوان یک سرباز نحیف در چنین نبردهایی شرکت کرد و با وجود کتک‌هایی که خورد، هرگز شکست را نپذیرفت و تا پای جان به نبرد خود ادامه داد. در این فیلم ستاره‌های مطرح سینما در آن دوران، مانند مارلون براندو حضور داشتند، اما آنچه به چشم آمد بازی مونتگمری کلیفت بود. تماشاگر تنها صحنه‌هایی را که او بازی کرده در ذهن خویش ثبت کرده است.

وی با کارگردانان بزرگی همکاری کرد، زیرا این فیلم‌سازان به خوبی با توانایی‌های کلیفت آشنا بودند. یکی دیگر از فیلم‌هایی که نام او را بیشتر از همیشه بر زبان‌ها جاری کرد، "محاکمه در نورنبرگ" بود. در این فیلم مطرح نیز ستارگان بزرگی نقش‌آفرینی کردند، اما بازی کلیفت بیشتر دیده شد و بر دل‌ها نشست. او برای از کار در آوردن درست یک نقش تمام توانایی‌های خود را به کار می‌گرفت، از چشمان نافذ و پرسش‌گر خود گرفته تا میمیک‌های ریز چهره. افسوس که اجل فرصت نداد تا این ستاره بزرگ سینما به نورافشانی خود ادامه دهد. هر چند کلیفت عمری طولانی در دنیا و سینما نداشت، اما تأثیر او در عرصه بازیگری غیرقابل انکار است.

پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از مرگ مونتگمری کلیفت، هنوز بازیگری در حد و اندازه او پا به عرصه نگذاشته است. پس از گذشت این همه سال از مرگ وی، هنوز نامش بر زبان اهالی سینما و علاقه‌مندان جاری و ساری است و با احترام از مونتگمری کلیفت یاد می شود.

انتهای پیام/

سیدرضا اورنگ