سرویس تجسمی هنرآنلاین : همزمان با این نمایشگاه‌ها، نمایشگاه گروهی عکس با موضوع پرتره‌ نیز از آثار هنرمندان ایرانی که در کارگاه آندرئاس رست، هنرمند عکاس و کیوریتور این نمایشگاه‌ها شرکت داشته‌اند، در گالری نامی این مجموعه افتتاح ‌شد. در مراسم افتتاح این نمایشگاه، سفیر جمهوری فدرال آلمان، میکائیل بارون فون اونگرن-اشترنبرگ، دکتر مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و آندرئاس رست سخنرانی کردند.

در ابتدای مراسم، سفیر آلمان ضمن خیر مقدم به حاضران، گفت: ما امروز نمونه خیلی خوبی از روابط هنری بین آلمان و ایران را اینجا شاهد هستیم. من خیلی خوشحال هستم که در این مکان فوق العاده می‌توانیم هفته فرهنگی آلمان را برگزار کنیم. فکر می‌کنم مکانی بهتر از اینجا در مرکز تهران برای برگزاری چنین برنامه‌ای وجود ندارد، یک مکان زنده و پویا با تعداد بازدید کنندگان زیاد که حضور فعالی در این خانه هنری دارند.

فون اونگرن در ادامه به افتتاح سه نمایشگاه همزمان از هنرمندان آلمانی و ایرانی در خانه هنرمندان ایران اشاره کرد و افزود: روابط ایران و آلمان روابط بسیار خوب و تاریخی‌ای است و علاقه متقابلی بین مردم ایران و آلمان وجود دارد. در آلمان بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار ایرانی زندگی می‌کنند. آلمانی‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند نیز همواره این احساس علاقه و محبت را احساس و بازگو می‌کنند. از این روابط خوب باید نگه داری کرد، کافی نیست تنها به گذشته و تاریخ این روابط نگاه کنیم، باید به آینده نگاه کنیم و این روابط خوب را توسعه دهیم.

سفیر آلمان در پایان سخنانش اظهار داشت: این هفته فرهنگی قرار است مردم این دو کشور را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کند، این یک فرآیند بلند مدت است و باید روابط فرهنگی را توسعه و گسترش داد. جناب آقای سرسنگی از شما تشکر می‌کنم که چنین شریک فرهنگی خوبی برای ما هستید.

در ادامه این مراسم، مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن خوشامد به مهمانان، سخنانش را چنین آغاز کرد: خیلی خوشحالم که امروز نمایشگاه‌های عکس و هنرهای مربوط به هنرمندان آلمان و همچنین تعدادی از هنرمندان ایرانی را در خانه هنرمندان ایران با حضور جناب سفیر افتتاح می‌کنیم. همانطور که جناب سفیر به درستی فرمودند ما تاکنون ارتباطات خوبی با کشور آلمان داشته‌ایم و امیدوارم این هفته فرهنگی تأکیدی دوباره باشد بر این ارتباطات و باعث شود ما در آینده برنامه‌های بیشتری را با کمک سفارت کشور آلمان در ایران برگزار کنیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پایان، با تشکر از دبیر اجرایی این نمایشگاه‌ها و هنرمندان ایرانی شرکت کننده، افزود: لازم می‌دانم از زحمات و کوشش‌های بخش فرهنگی سفارت آلمان، دکتر راینر بوتس، مدیر پروژه‌های فرهنگی و رییس موسسه آموزش زبان آلمانی گوته و سرکار خانم قربانی و همه همکارانشان، که اگر تلاش آن‌ها نبود این نمایشگاه و این هفته فرهنگی برگزار نمی‌شد، قدردانی کنم. مجددا از حضور سفیر محترم آلمان در خانه هنرمندان ایران تشکر می‌کنم.

پس از سخنان کوتاه سرسنگی؛ آندرئاس رست، هنرمند عکاس و دبیر اجرایی نمایشگاه "جهش زمان" به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از سفارت آلمان و خانه هنرمندان ایران سپاسگزارم که امکان برگزاری چنین نمایشگاهی را مهیا کردند. من حامل پیام سلام و خوشامد از سوی خانم باربارا کلم هستم، متاسفانه ایشان نمی‌توانستند در این نمایشگاه حضور داشته باشند. خانم کلم نخستین عکاسی است که مدال Pour le Mérite، یکی از مهم‌ترین مدال‌های کشور آلمان را دریافت کرده است. ایشان خاضعانه اعتقاد دارند که این مدال مربوط به خودشان نیست و در واقع به هنر عکاسی تعلق دارد و در اصل آقای اریش سالومون باید این مدال را کسب می‌کردند. البته آقای سالومون مربوط به حدود ۶۰ سال پیش از خانم کلم هستند.

آندرئاس رست در ادامه افزود: ما در این نمایشگاه غیر از آثار باربارا کلم، آثار دکتر اریش سالومون را نیز به نمایش گذاشته‌ایم که از پیشگامان عکاسی ژورنالیستی بود. باید اشاره کنم که مردم سیاستمداران را تا قبل از عکس‌های آقای سالومون فقط از روی نقاشی‌ها و عکس‌هایی که آن‌ها را در حالت ایده آل نشان می‌داد، می‌شناختند. اریش سالومون اولین کسی بود که زندگی روزمره این افراد را در روزنامه‌ها به مردم عادی و روزنامه‌خوان‌ها نشان داد و در واقع باربارا کلم خودش را ادامه دهنده راه ایشان می‌داند. باربارا کلم آخرین عکاسی است که برای روزنامه فرانکفور‌تر با دوربین آنالوگ و به صورت سیاه و سفید عکاسی کرد. تصور کنید که وقتی باربارا کلم بازنشست شد، روزنامه فرانکفور‌تر از یک روزنامه سیاه و سفید به یک روزنامه رنگی و عکس‌هایش از عکس‌های آنالوگ به دیجیتال تبدیل شد.

این هنرمند و کیوریتور آلمانی در پایان اظهار داشت: تاریخ عکاسی در مقایسه با تاریخ بشریت بسیار تازه و جدید است به طوری که اگر بخواهیم عددی را اعلام کنیم از ۱۷۵ سال تجاوز نمی‌کند و ما خوشحال هستیم که دو مورد از نقاط اوج این تاریخ را می‌توانیم در خانه هنرمندان ایران به شما نشان بدهیم.

در پایان این مراسم، هفته فرهنگی آلمان و نمایشگاه عکس "جهش زمان" به طور رسمی و با حضور گسترده علاقه‌مندان به هنر در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

نمایشگاه عکس "جهش زمان" و برنامه‌های دیگر مربوط به هفته فرهنگی آلمان در ایران تا ۱۷ مهرماه در خانه هنرمندان ایران دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این نمایشگاه‌ و برنامه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www. iranartists. org مراجعه کنند.

انتهای پیام/