به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، این کارگاه توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و با همکاری موسسه جهانگردی دیبا به مدت 2 ساعت و در سالن گوشه برگزار شد.

یاروسلاو اسوسنی در این کارگاه درباره مباحث مختلف ویولن‌نوازی و موضوعات تخصصی مرتبط با موسیقی صحبت کرد.

اسوسنی در ابتدای سخنانش برای حاضرین در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران تاریخچه ساز ویولن را شرح داد و گفت: درباره تاریخچه این ساز باید بگویم نخستین ویولن‌ها از ایتالیا آمد و کسی نمی‌داند نخستین ویولن را چه کسی ساخت. اولین نمونه های ویولن در نیمه دوم قرن شانزدهم میلادی در ایتالیا ساخته شدند.

اسوسنی که از ابتدای صحبت هایش ساز ویولنش را در دست داشت، با نشان دادن این ساز به حاضران گفت: این ویولن در سال 1778 ساخته شده است. من این ویلن را به راحتی در درست می‌گیرم و برای شما می‌نوازم. این ویولن صدایی شفاف و صاف دارد زیرا چوبی که برای این ویولن انتخاب شده مهمترین ویژگی آن است.

در ادامه یاروسلاو اسوسنی بر روی هر کدام از چهار سیم ویولن نغمه‌هایی را نواخت تا هنرجویان ویولن با صدای این ساز قدیمی و ویژگی‌هایش بیشتر آشنا شوند. اسوسنی سعی داشت تا ویژگی های بارز ساز قدیمیش را به خوبی به هنرجویان نشان دهد تا آنها تفاوت های یک ساز استاندارد با دیگر سازها را درک کنند.

این نوازنده ویولن بخش بعدی صحبت‌هایش را به بیان توضیحاتی درباره آرشه اختصاص داد. اسوسنی گفت: خیلی‌ها ممکن است درباره ویولن صحبت کنند اما از آرشه سخن نگویند در حالی که برای نواختن ویولن آرشه نقش مهمی دارد. بهترین آرشه‌ها نه از ایتالیا که از فرانسه می‌آیند. آلمان دومین کشور در ساختن بهترین آرشه‌های ویولن است.

اسوسنی خطاب به هنرجویان گفت: شما می‌توانید یک ویولن و چند آرشه متفاوت داشته باشید و برای نواختن هر قطعه‌ای از آرشه‌ای که مناسب‌تر است استفاده کنید.

در ادامه این نوازنده اهل جمهوری چک با 2 آرشه مختلف که در اختیار داشت قطعاتی را نواخت تا هنرجویان با تفاوت صدادهی آرشه‌ها بیشتر آشنا شوند. یاروسلاو اسوسنی در ادامه صحبت هایش به خَرک ساز ویولن اشاره کرد و گفت:اگر چوب خرک زیاد سنگین باشد و یا اینکه خیلی سبک باشد ویولن صدای خوبی نخواهد داشت.

بحث سیم ویولن نکته دیگری بود که یاروسلاو اسوسنی توضیحاتی را در خصوص آن ارائه داد.

اسوسنی گفت: سیم "دومینانت" بهترین نمونه بین‌المللی برای ویولن است. البته شما باید سیم‌های مختلف را بر روی سازتان امتحان کنید تا به بهترین حالت برسید، گاهی ترکیب سیم‌هایی با چند مارک متفاوت نتیجه خوبی دارد.

در بخش دیگری از این کارگاه یاروسلاو اسوسنی فیلمی را برای حاضران پخش کرد که به اجرای بخش‌هایی از چهار فصل ویوالدی اختصاص داشت. اسوسنی این قطعه را با سازهای مکتب پراگ اجرا کرده تا کیفیت صدادهی ویولن‌های مکتب پراگ را نیز نشان دهد. این نوازنده ویولن درباره مکتب ویولن‌سازی پراگ، گفت: یکی از مکاتب مهم ویولن‌سازی در اروپای مرکزی مکتب پراگ است که بهترین دورانش قرن 18 بود.

آخرین صحبت‌های یاروسلاو اسوسنی به بیان بهترین حالت‌های نواختن ساز ویولن اختصاص داشت.

یاروسلاو اسوسنی در پایان این کارگاه و به درخواست هنرجویان، قطعه‌ای را برای حاضران نواخت و سپس تک به تک به پرسش‌های نوازندگان حاضر در این برنامه پاسخ داد و نکات لازم را به آنها گوشزد کرد.

یاروسلاو اسوسنی نوازنده اهل جمهوری چک یکشنبه شب نیز کنسرتی ویژه برای سفیران و دیپلمات های کشورهای مختلف در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار کرد.

انتهای پیام/